Nationella potthålsveckan sätter ljuset på de dåliga vägarna

Nu lanseras den Nationella potthålsveckan. Riksförbundet M Sverige uppmanar samtliga trafikanter att anmäla potthålen längs vägarna till myndigheterna, så att fler vägskador kan åtgärdas.

– Potthålen är ett stort och växande problem. Var tionde bilist i vår undersökning uppger att de nyligen råkat ut för en trafikolycka till följd av dåligt vägunderhåll. Hål och ojämnheter leder till trafikfarliga fordonsrörelser och vattenplaningsolyckor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Ojämna vägar kan medföra ökad dåsighet, nedsatt förmåga att hantera fordonet och att föraren blir mindre observant på andra trafikanter eftersom koncentrationen måste riktas mot vägen. Till följd av eftersläpande underhåll och allt tyngre trafik bedöms mer än var fjärde statlig väg vara i dåligt skick.

– Problemet med guppiga vägar beror inte bara på ett oförutsägbart vinterklimat. Den växande underhållsskulden och brist på förebyggande underhåll gör att vägarna inte klarar påfrestningarna, säger Tony Gunnarsson.

Riksförbundet M Sverige uppmanar nu bilister och andra trafikanter att under en vecka rapportera alla betydande vägskador till väghållaren, i de flesta fall Trafikverket eller kommunen.

– Om vägarna ska bli säkrare behöver dels myndigheter få en bättre uppfattning om var problemen finns, dels behöver politiken uppmärksammas på problematikens omfattning. Det finns en risk att den stora mängden potthål normaliseras och att rapporteringsbenägenheten minskar, säger Tony Gunnarsson.

Information om hur man anmäler vägskador finns på denna länk: https://msverige.se/vagskador

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Nätverk på gemensam väg31.5.2024 08:31:33 CEST | Pressmeddelande

Nya Nätverk på gemensam väg samlar alla i behov av eller med intresse för fordon. Frågor för bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade berör miljontals människor i Sverige. – De fordonsintresserades frågor bevakas av ett antal ideella organisationer. Dessa samlas nu i ett nätverk för att med gemensamma krafter påverka inom områden som berör konsumenter och hobbyaktiva, säger Karl Ask, Motorhistoriska riksförbundet, och Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.