SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Pär Gustafsson, Svevia, ny ledamot i styrelsen för SBMI

Vid årsstämman den 11 april omvaldes Magnus Ericsson som ordförande för branschorganisationen SBMI. Nyvald ledamot i styrelsen är Pär Gustafsson, avdelningschef på Svevia.

Pär Gustafsson ny i SBMIs styrelse

- Vi välkomnar Pär Gustafsson som ny ledamot i SBMIs styrelse. Det är viktigt för vår samverkan i SBMI att vi har representation från alla de största aktörerna i branschen. Pär har erfarenheter som kommer att vara värdefulla för vår organisation, säger Magnus Ericsson, ordförande i SBMI.

Pär Gustafsson har en gedigen bakgrund inom väg- och anläggningsbranschen med en rad olika yrkesroller på Svevia sedan 2005.

-  Jag är glad och stolt över att bli invald i styrelsen. Bergmaterial är fundamentet i Sveriges infrastruktur, och genom ansvarsfullt nyttjande av våra resurser kan vi bygga ett starkare och mer hållbart samhälle, säger Pär Gustafsson, nyvald ledamot i styrelsen SBMI.

Ny ledamot, omval och ordförande:

Stämman beslutade omval av följande styrelseledamöter:

• Magnus Ericsson, Swerock (till 2026)
  • Tove Andersson, Setterwalls Advokatbyrå (2026)
  • Jörgen Andersson, Skanska Industrial Solutions (2026)
  • Lena Björklund, Bröderna Björklunds Grus AB (2026)

Nyval:

• Pär Gustafsson, Svevia (2026)

I styrelsen finns sedan tidigare:

• Jonas Johansson, Nybrogrus (2025)
  • Björn Abrahamsson, NCC Industry (2025)
  • Michael Haddleton, ABT-Bolagen (2025)
  • Mats Björkryd, Heidelberg Materials (2025)

Ordförande:

Magnus Ericsson, Swerock, omvaldes till styrelsens ordförande (2025).

Kontakter

SBMI, Sveriges Bergmaterialindustri är branschorganisationen för producenter och leverantörer av bergmaterial samt branschens underleverantörer. Årligen produceras och levereras ca 100 miljoner ton bergmaterial i Sverige. Föreningen samlar över ca 90 % av den svenska bergmaterialindustrin.

Följ SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Senaste pressmeddelandena från SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Branschhandbok om cirkulära ballastprodukter blir verklighet - efter nytt stöd3.4.2024 10:44:22 CEST | Pressmeddelande

Projektet ”Från grind till grind”, som syftar till att skapa en handbok för att producera cirkulära ballastprodukter, har nu säkrat fortsatt finansiering från innovationsmyndigheten Vinnova. Projektets mål är att ta fram en digital processbeskrivning som branschen kan använda för att öka användningen av återanvänt och återvunnet material i infrastrukturprojekt.

Fokus på hållbarhet och materialförsörjning när Sveriges Bergmaterialindustri kallar till branschdag 11 april26.3.2024 11:08:36 CET | Pressmeddelande

Den 11 april bjuder Sveriges Bergmaterialindustri (SBMI) till branschdag på Stockholm Waterfront för föreningens medlemmar. Dagens fokus ligger främst på materialförsörjning och hållbarhet. MSB deltar och ger sitt perspektiv på vikten av bergmaterialförsörjning utifrån ett krisberedskapsperspektiv, och SGUs gd Anneli Wirtén berättar om SGUs roll i samhällets bergmaterialförsörjning.