En liten keps med stora ambitioner
A Non Smoking Generation inleder ett samarbete med Just Another Cap Store (JACS) för att främja en helt tobaksfri generation. En del av intäkten från varje såld keps går oavkortat till A Non Smoking Generations viktiga arbete med att utbilda och skydda barn och unga från alla former av tobak. Kepsen kommer att vara tillgänglig i JACS webbshop under maj.

Samarbetet utgör en viktig del i den kampanj som A Non Smoking Generation kommer att genomföra under maj månad. Tillsammans med ett stort antal kända profiler tar vi ställning för alla barns rätt till en helt tobaksfri uppväxt. Kampanjen kulminerar på den tobaksfria dagen, World No Tobacco Day, den 31 maj.
World No Tobacco Day är instiftad av WHO och årets tema är att skydda barn från tobaksindustrins inflytande. Genom att köpa A Non Smoking Generations keps hos JACS kan man bidra till en ökad kunskapsspridning och förbättrade förutsättningar för att barn ska förbli helt tobaksfria.
– Vi är otroligt glada över att JACS vill stödja vårt viktiga arbete. Den statliga finansieringen av vårt tobaksförebyggande arbete i svenska skolor har minskat kraftigt under de senaste åren och alla bidrag gör stor skillnad. Vi hoppas att många ska vilja bidra och ta ställning genom att bära den här snygga kepsen i sommar, säger Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.
I nuläget har ett 30-tal kända profiler tackat ja till att medverka i A Non Smoking Generations kampanj i sociala medier under maj månad. Vilka, och hur många som medverkar, kommer att avslöjas på organisationens sociala medier löpande under månaden.
– Alla vi som arbetar på Just Another Cap Store är stolta över att kunna bidra till A Non Smoking Generation och deras viktiga arbete för barns hälsa, säger Petter Warnhammar, VD för JACS.
Kepsen kommer vara ute till försäljning på justanothercapstore.com under hela maj månad.
För mer information, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
Petter Warnhammar, VD Just Another Cap Store: hello@justanothercapstore.com
Nyckelord
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation lanserar glass med nikotintvist1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation en helt tobaksfri nikotinglass för alla som vill sluta röka och njuta av ett hälsosammare alternativ för att stilla suget. Glassen NicoTwist tillverkas i Sverige av ekologiska ingredienser och finns tillgänglig i tre läskande smaker; Crazy Cactus, Tropical Tutti-frutti och Coconut Breeze.
Människorna bakom nikotinet: Tobaksindustrins systematiska utnyttjande av bönder och barn i Indonesien27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Allvarliga hälsorisker, fattigdom och skuldslaveri är vardag för tobaksbönder och barn i Indonesien – som odlar den tobak som företag i Sverige slutligen säljer i form av både brunt och vitt snus. I den nya rapporten Människorna bakom nikotinet, baserad på en studieresa till Indonesien, uppmärksammar A Non Smoking Generation hur den globala tobaksindustrin fortsätter att vinstmaximera på bekostnad av människors levnadsförhållanden och arbetsvillkor i produktionen.
Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.
Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum