Schibsted

Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI

Dela

Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.

Daniel Kozlowski, Johan Ekman, Titti Jersler och Sofia Boström har utvecklat årets upplaga av Aftonbladets valkompass, tillsammans med experterna på SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Daniel Kozlowski, Johan Ekman, Titti Jersler och Sofia Boström har utvecklat årets upplaga av Aftonbladets valkompass, tillsammans med experterna på SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet

Aftonbladet presenterar idag, i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet, EU-valkompassen för att guida väljarna inför valet. Aftonbladet har en lång tradition av att utveckla egna unika valkompasser tillsammans med institutet och – varje gång till nytta för miljontals svenska väljare som väljer att ta hjälp av kompassen.

– Vi ser ett stort behov bland våra läsare att förstå vad partierna tycker i de olika politiska frågorna och en valkompass är ett enkelt sätt att både få mer kunskap och se vilket partis åsikter som matchar bäst med ens egna, säger Titti Jersler, projektledare och redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.

Inför riksdagsvalet 2022 gjorde 2,5 miljoner användare Aftonbladets valkompass. Där hade statsvetare vid Göteborgs universitet, precis som till årets EU-kompass, tagit fram de för väljarna mest relevanta och aktuella frågorna.

– Vi har en dialog med SOM-institutet vid Göteborgs Universitet under hela processen och de lägger mycket tid på att göra ett så representativt urval av frågor som möjligt, som fångar den politiska debatten, säger Titti Jersler.

SOM-institutet använder testpaneler för att ta fram vilka frågor som svenskarna anser vara intressanta och relevanta. 

– Vår förhoppning är att frågorna ska väcka ett intresse hos läsarna och att de ska lära sig mer om EU och partiernas valfrågor, säger Patrik Öhberg, biträdande föreståndare för SOM-institutet.

Nytt i år är att erbjuda läsarna mer hjälp med att bilda sig en uppfattning om frågorna, i det ganska komplexa EU-valet. Förutom en beskrivning av frågan, som statsvetarna skriver, så erbjuder Aftonbladet också AI-genererade för- och motargument. Argumenten är baserade på partiernas svar som granskats av Göteborgs universitet. 

– Vi använder sedan AI-tjänsten GPT-4 för att sammanställa och sammanfatta argumenten för att få en så neutral ton som möjligt. Vi säkerställer så båda blocken får lika många argument. Vi vill ju hjälpa användarna att förstå frågan, men inte påverka dem i någon riktning, säger Johan Ekman, datajournalist på Aftonbladet.

Att utveckla journalistiken med stöd av AI är högprioriterat område för Aftonbladet.

– Aftonbladet ligger långt fram i att integrera AI i arbetsprocesser och journalistiken. Att vi nu också kan guida läsare med AI-genererade för- och motargument i vår valkompass är ännu ett steg framåt i den här spännande utvecklingen. Samtidigt är det förstås viktigt att vi håller hårt i våra höga krav på redaktörs-granskning, det är inte minst viktigt i vår valbevakning och en tjänst som valkompassen, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef, Aftonbladet. Telefon: 076-772 62 97  E-post:   titti.jersler@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Daniel Kozlowski, Johan Ekman, Titti Jersler och Sofia Boström har utvecklat årets upplaga av Aftonbladets valkompass, tillsammans med experterna på SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Daniel Kozlowski, Johan Ekman, Titti Jersler och Sofia Boström har utvecklat årets upplaga av Aftonbladets valkompass, tillsammans med experterna på SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Ladda ned bild
Aftonbladets valkompass, EU-val-editionen 2024.
Aftonbladets valkompass, EU-val-editionen 2024.
Ladda ned bild
Aftonbladets publisher Lotta Folcker. Foto: Magnus Laupa
Aftonbladets publisher Lotta Folcker. Foto: Magnus Laupa
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye