Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.

Aftonbladet presenterar idag, i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet, EU-valkompassen för att guida väljarna inför valet. Aftonbladet har en lång tradition av att utveckla egna unika valkompasser tillsammans med institutet och – varje gång till nytta för miljontals svenska väljare som väljer att ta hjälp av kompassen.
– Vi ser ett stort behov bland våra läsare att förstå vad partierna tycker i de olika politiska frågorna och en valkompass är ett enkelt sätt att både få mer kunskap och se vilket partis åsikter som matchar bäst med ens egna, säger Titti Jersler, projektledare och redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Inför riksdagsvalet 2022 gjorde 2,5 miljoner användare Aftonbladets valkompass. Där hade statsvetare vid Göteborgs universitet, precis som till årets EU-kompass, tagit fram de för väljarna mest relevanta och aktuella frågorna.
– Vi har en dialog med SOM-institutet vid Göteborgs Universitet under hela processen och de lägger mycket tid på att göra ett så representativt urval av frågor som möjligt, som fångar den politiska debatten, säger Titti Jersler.
SOM-institutet använder testpaneler för att ta fram vilka frågor som svenskarna anser vara intressanta och relevanta.
– Vår förhoppning är att frågorna ska väcka ett intresse hos läsarna och att de ska lära sig mer om EU och partiernas valfrågor, säger Patrik Öhberg, biträdande föreståndare för SOM-institutet.
Nytt i år är att erbjuda läsarna mer hjälp med att bilda sig en uppfattning om frågorna, i det ganska komplexa EU-valet. Förutom en beskrivning av frågan, som statsvetarna skriver, så erbjuder Aftonbladet också AI-genererade för- och motargument. Argumenten är baserade på partiernas svar som granskats av Göteborgs universitet.
– Vi använder sedan AI-tjänsten GPT-4 för att sammanställa och sammanfatta argumenten för att få en så neutral ton som möjligt. Vi säkerställer så båda blocken får lika många argument. Vi vill ju hjälpa användarna att förstå frågan, men inte påverka dem i någon riktning, säger Johan Ekman, datajournalist på Aftonbladet.
Att utveckla journalistiken med stöd av AI är högprioriterat område för Aftonbladet.
– Aftonbladet ligger långt fram i att integrera AI i arbetsprocesser och journalistiken. Att vi nu också kan guida läsare med AI-genererade för- och motargument i vår valkompass är ännu ett steg framåt i den här spännande utvecklingen. Samtidigt är det förstås viktigt att vi håller hårt i våra höga krav på redaktörs-granskning, det är inte minst viktigt i vår valbevakning och en tjänst som valkompassen, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef, Aftonbladet. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum