Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
Aftonbladet presenterar idag, i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet, EU-valkompassen för att guida väljarna inför valet. Aftonbladet har en lång tradition av att utveckla egna unika valkompasser tillsammans med institutet och – varje gång till nytta för miljontals svenska väljare som väljer att ta hjälp av kompassen.
– Vi ser ett stort behov bland våra läsare att förstå vad partierna tycker i de olika politiska frågorna och en valkompass är ett enkelt sätt att både få mer kunskap och se vilket partis åsikter som matchar bäst med ens egna, säger Titti Jersler, projektledare och redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Inför riksdagsvalet 2022 gjorde 2,5 miljoner användare Aftonbladets valkompass. Där hade statsvetare vid Göteborgs universitet, precis som till årets EU-kompass, tagit fram de för väljarna mest relevanta och aktuella frågorna.
– Vi har en dialog med SOM-institutet vid Göteborgs Universitet under hela processen och de lägger mycket tid på att göra ett så representativt urval av frågor som möjligt, som fångar den politiska debatten, säger Titti Jersler.
SOM-institutet använder testpaneler för att ta fram vilka frågor som svenskarna anser vara intressanta och relevanta.
– Vår förhoppning är att frågorna ska väcka ett intresse hos läsarna och att de ska lära sig mer om EU och partiernas valfrågor, säger Patrik Öhberg, biträdande föreståndare för SOM-institutet.
Nytt i år är att erbjuda läsarna mer hjälp med att bilda sig en uppfattning om frågorna, i det ganska komplexa EU-valet. Förutom en beskrivning av frågan, som statsvetarna skriver, så erbjuder Aftonbladet också AI-genererade för- och motargument. Argumenten är baserade på partiernas svar som granskats av Göteborgs universitet.
– Vi använder sedan AI-tjänsten GPT-4 för att sammanställa och sammanfatta argumenten för att få en så neutral ton som möjligt. Vi säkerställer så båda blocken får lika många argument. Vi vill ju hjälpa användarna att förstå frågan, men inte påverka dem i någon riktning, säger Johan Ekman, datajournalist på Aftonbladet.
Att utveckla journalistiken med stöd av AI är högprioriterat område för Aftonbladet.
– Aftonbladet ligger långt fram i att integrera AI i arbetsprocesser och journalistiken. Att vi nu också kan guida läsare med AI-genererade för- och motargument i vår valkompass är ännu ett steg framåt i den här spännande utvecklingen. Samtidigt är det förstås viktigt att vi håller hårt i våra höga krav på redaktörs-granskning, det är inte minst viktigt i vår valbevakning och en tjänst som valkompassen, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef, Aftonbladet. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum