Regeringen sa nej till etableringstopp för vinstdrivande skolor

Socialdemokraterna har föreslagit ett etableringsstopp för nya vinstdrivande friskolor. Idag togs förslaget upp i utbildningsutskottet för behandling genom ett så kallat utskottsinitiativ. Förslaget röstades dock ned, trots att en majoritet av partierna i riksdagen säger sig se stora problem med dagens friskolesystem.

— Staten måste dra i nödbromsen mot den okontrollerade och snabba expansionen av skolkoncerner som just nu sker. För varje dag som går förlorar samhället mer demokratisk kontroll över skolan. Därför vill vi se ett etableringsstopp för vinstdrivande skolor nu, säger Åsa Westlund, utbildningspolitiska talesperson för socialdemokraterna.

— Det är obegripligt att partier som säger att de ser problem med vinstjakten i skolan samtidigt inte vill göra något för att stoppa utvecklingen med allt fler koncernskolor, säger Åsa Westlund, utbildningspolitiska talesperson för socialdemokraterna.

— Dagens elever får inte sin skolgång tillbaka, därför är det så viktigt att vi så snabbt som möjligt ser till att få bort vinstjakten och ser till att skolans pengar går till elever och lärare. Skattemedel till skolan ska gå till skolan, inte till strandtomter eller jaktslott.

Antalet skolkoncerner har ökat från 38 till 45 bara de senaste tre åren och nu drivs mer än var tionde skola i Sverige av en koncern. Vi närmar oss nu 1000 vinstdrivande skolor i vårt land.

Bakgrund

Torsdagen den 18 april krävde Magdalena Andersson (S) och Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson (S) ett etableringsstopp mot vinstdrivande skolor på en pressträff. Ett utskottsinitiativ lades i Riksdagens utbildningsutskott med förslag om att regeringen ska införa ett etableringsstopp mot vinstdrivande skolor. När Utbildningsutskottet sammanträdde torsdagen den 25 april röstades förslaget ned.

De senaste åren har marknadsskolan och skolkoncernerna expanderat alltmer okontrollerat. Enligt en rapport från Riksdagens utredningstjänst om ”Skolkoncerner i Sverige” (Dnr: 1588) har antalet skolkoncerner bara de senaste tre åren ökat från 38 till 45. Mer än var tionde skola i Sverige, 650 stycken, ägs och drivs nu av skolkoncerner vars främsta intresse inte är barnens utbildning, utan att göra så mycket vinst som möjligt.

Socialdemokraterna har tidigare lagt fram en rad förslag för att förbjuda vinsterna i skolan men inte fått stöd av en majoritet i Riksdagen:

• Förbjud vinster och snåriga ägarupplägg
  • Inför offentlighetsprincip för fristående skolor
  • Inför kommunalt veto vid friskoleetableringar
  • Förbjud skolpengsflykt och att skolkoncerner kan slussa skolpeng mellan kommuner
  • Stycka upp friskolekoncernerna i mindre delar och begränsa antalet enheter som får ingå i en koncern.
  • Akuta åtgärder mot betygsfiffel och skolans förtroendekris med hårda straff och tvångsförvaltning
  • Stoppa överkompensationen av friskolor.  2 miljarder i årligt läckage, trots att färdig lagstiftning mot detta finns.

Magdalena Andersson undertecknade gemensam deklaration mot extremhögern i Europa i Berlin4.5.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under lördagen den 4 maj deltog Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson tillsammans med Tysklands förbundskansler Olaf Scholz vid ett toppmöte med europeiska socialdemokrater i Berlin. Under mötet undertecknade Magdalena Andersson tillsammans de europeiska ledarna en gemensam deklaration om att aldrig samarbeta eller samverka med extremhögern i Europa.