Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Den 18 januari 2024 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att med beaktande av samhällsekonomiska nyttor identifiera och om möjligt vidta lämpliga kostnadsreducerande åtgärder för projekt Sydostlänken. Bakgrunden till beslutet var att Trafikverket i byggstartsrapporteringen till regeringen konstaterat kostnadsökningar på ca 10 procent, från 5 287 miljoner kr i den fastlagda nationella planen för transportinfrastruktur till 5 835 miljoner.
Under arbetet med kostnadsbedömningen konstaterade Trafikverket att några av åtgärderna i projektet hade blivit dyrare.
- Vi är i en fas i projektet nu där vi har möjlighet att utreda de olika åtgärderna mer i detalj, då blir det också lättare att göra kalkyler som är mer tillförlitliga. I Sydostlänkens fall betyder det tyvärr att några av åtgärderna blivit dyrare än vad vi räknat med tidigare, säger Anna Wildt-Persson, direktör södra regionen, Trafikverket.
För att komma ner i totalkostnad föreslår Trafikverket nu fyra förändringar för Sydostlänken. De presenteras i den rapport som lämnas in till regeringen idag den 26 april. Tillsammans förväntas de minska kostnaderna med ca 587 miljoner kronor. De föreslagna förändringarna innebär:
- Att planerat triangelspår i Älmhult inte byggs.
Konsekvens: Det kommer ge längre ledtider för godstrafiken och skapa högt kapacitetsutnyttjande på Älmhults bangård men även påverka trafiken på Södra stambanan. Triangelspåret kan dock byggas i senare skede.
Bedömd kostnadsbesparing: 410 miljoner kronor. - Att tre plankorsningar inte ersätts med planskildheter.
Konsekvens: De tre plankorsningarna längs befintliga sträckan Älmhult-Olofström uppfyller gällande regelverk och att dessa bibehålls påverkar inte järnvägstrafikeringen negativt. Däremot förbättras inte trafiksäkerheten och framkomligheten försämras på väg. Befintliga plankorsningar kan byggas om till ljud- och ljusanläggningar för ökad säkerhet.
Bedömd kostnadsbesparing: 52 miljoner kronor. - Att antalet mellanblockssignaler minskas.
Konsekvens: Mellanblock finns för att kunna köra tåg tätare efter varandra och ger god effekt på banor med blandtrafik. Färre mellanblockssignaler ger sämre återställningsförmåga vid störningar.
Bedömd besparing: 25 miljoner kronor. - Att planerat utdragsspår i Stilleryd utgår.
Konsekvens: Det ger begränsningar i trafikering av bangården under belastade tider på dygnet. Spåret kan byggas i ett senare skede när trafiken utvecklats.
Bedömd kostnadsbesparing: 100 miljoner kronor.
- De ekonomiska ramarna är tuffa och vi måste förhålla oss till de medel vi har. Kostnadsstyrning är en av Trafikverkets viktigaste frågor. När det gäller de föreslagna förändringarna för Sydostlänken ser vi att vi ändå kan bibehålla funktionaliteten för både person- och godstrafiken, även om kapacitet och ledtider påverkas, säger Anna Wildt-Persson.
Sedan tidigare har även ett arbete med att se över sam- och medfinansiering för projektet pågått. En majoritet av avtalen har nu undertecknats med kommuner och regioner. Det arbetet har ingen direkt koppling till kostnadsöversynen men leder i förlängningen ändå till att delar av projektet inte behöver finansieras i den nationella planen. Totalt beräknas sam- och medfinansieringen uppgå till 900 miljoner kr. Med kostnadsbesparingarna på ca 587 miljoner innebär det att ny totalkostnad för hela Sydostlänken förväntas bli 6 421 miljoner kronor. Av dessa föreslås 5 521 miljoner finansieras i den nationella planen för transportinfrastruktur, en ökning med 6 % jämfört med tidigare kostnadsbedömning.
- Det är nu upp till regeringen att ta ställning till underlaget vi skickat in och besluta hur de vill att Sydostlänken ska fortskrida. Från Trafikverkets sida tror vi på en byggstart under perioden 2028–2030. I väntan på beslut kommer vi fortsätta arbeta vidare som tidigare för att inte tappa viktig tid, avslutar Anna Wildt-Persson.
Rapport om förnyat underlag
Läs rapporten här.
Kontakter
Anna Wildt-PerssonDirektör Södra regionen Trafikverket
Tel:0101236072Chris ThórissonProjektchef Sydostlänken Trafikverket,
Tel:0101241650Om oss
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket tar stora steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.
Trafikverket och Sundsvalls kommun presenterar väghållarbyte och plan för E1426.11.2024 15:55:49 CET | Pressinbjudan
Tre större vägar Sundsvall byter ägare och inriktningen för val av lokalisering för E14 framtida läge har tydliggjorts. Allt för att förbättra för genomfartstrafiken i Sundsvall. Detta samarbete mellan Trafikverket, Sundsvalls kommun och region Västernorrland vill vi gärna berätta mer om och bjuder därför in till en pressträff.
Världsunikt test av tunga lastbilars säkerhetssystem20.11.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Euro NCAP har testat säkerhetssystemen för tunga lastbilar som kan rädda sju liv per år i Sverige. Sju olika varumärken har testats och betygsatts och de båda svenska lastbilsmärkena ligger i topp. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett rankingverktyg att använda vid upphandling.
Genomfarten i Mora är klar - nu ska trafiken flyta14.11.2024 13:49:43 CET | Pressmeddelande
Inga rödljus genom Mora och fler körfält – bättre flyt och kortare restider. Fredagen den 15 november öppnar den nya genomfarten i Mora.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum