Vårdförbundets övertidsblockad har trätt i kraft

Den 25 april klockan 16.00 trädde Vårdförbundets blockad i kraft. Det innebär att barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor inte arbetar övertid, mertid och att nya anställningsavtal inte tecknas. Blockaden rör 63 000 medlemmar i samtliga regioner samt Danderyds sjukhus, Södersjukhuset, Capio Sankt Görans sjukhus och Ambulanssjukvården i Stockholm.

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet Dan Lepp

- Blockaden har inletts för att vi inte fått gehör för våra högst rimliga krav i förhandlingarna med SKR och Sobona. Vi vill ha en långsiktig lösning med stegvis arbetstidsförkortning, hållbara scheman och en god löneutveckling. Men inget av detta har vi fått. Vi menar allvar med att vi vill ta ansvar för vårdens framtid och därför gör vi detta, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Blockaden omfattar övertid, mertid och nyanställningar. Vårdförbundets yrkesgrupper arbetade förra året 3 miljoner timmar övertid, vilket motsvarar nästan 9000 timmar per dag och 1800 tjänster.

- Det här visar på systemfelet i sjukvården. Regionerna har genom Sveriges kommuner och regioner, SKR, haft många chanser att långsiktigt förbättra villkor, arbetstider och arbetsmiljö. Men regionpolitikerna saknar viljan – och SKR därmed mandatet - att förändra. I stället fortsätter man att överutnyttja medarbetare. Det är dags för förändring, säger Sineva Ribeiro, ordförande.

Vårdförbundet varslade om blockaden för två veckor, under den tiden har arbetsgivarna haft möjlighet att förbereda sig.

- Som legitimerad i mitt yrke har jag ansvar för patientsäkerheten för den patient jag har framför mig. Men det är politiken som ansvarar för att medborgarna har en hälso-och sjukvård, inte vi. Regionerna har haft två veckor på sig att säkerställa att inga patienter drabbas när våra medlemmar inte jobbar övertid, säger Sineva Ribeiro, ordförande.

Presstjänsten 06.00 - 20.00. Presskontakter lokalt: vardforbundet.se/press/

Vårdpersonal kan få sämre villkor med nytt avtal7.4.2024 14:35:05 CEST | Pressmeddelande

Vårdpersonal kan stå inför omfattande försämringar i arbetsvillkoren. Arbetsgivarna vill att det ska bli möjligt att göra avvikelser från arbetstidslagen och försämra både arbetstider och arbetsmiljö. De hänvisar till bland annat Sveriges inträde i Nato. Detta är en av de främsta orsakerna till att avtalsförhandlingarna strandat och att Vårdförbundet nu sitter i medling med arbetsgivarna SKR/Sobona.