Linn Lundström ny förbundskapten för damlandslaget

Som spelare vann hon tre VM-guld och gjorde 47 landskamper. Nu kan Svensk Innebandy presentera Linn Lundström som ny förbundskapten för damlandslaget.  ”Det är väldigt ärofyllt och väldigt spännande”

Linn Lundström blir ny förbundskapten för damlandslaget. Foto: Per Wiklund/Svensk Innebandy

Som regerande världsmästare med alla fyra landslag är Svensk Innebandy ledande inom landslagspositionen. Senaste guldet bärgades i Singapore i slutet av 2023 när damlandslaget gjorde sitt sista VM med Åsa Karlsson som förbundskapten.

Nu står det klart vem som tar över rollen som förbundskapten för damlandslaget.

Efter en lång och gedigen process är Svensk Innebandy glada att presentera Linn Lundström som ny förbundskapten. Lundström kommer senast från ett uppdrag som tränare för IBK Dalens herrlag.

– Det är såklart väldigt ärofyllt och väldigt spännande, säger Linn Lundström och fortsätter:

– Det känns jätteroligt att få vara en del av landslagsverksamheten igen, det var ett tag sen jag var det som spelare. Jag ser väldigt mycket fram emot att börja.

Som spelare vann Linn Lundström tre VM-guld och spelade 47 landskamper. Hon gjorde SSL-debut till säsongen 2006/07 tillsammans med Dalen, den klubb hon sedermera tillhörde till säsongen 2014/15 då hon lämnade för spel i Pixbo innan det därefter blev en sejour i Schweiz.

Det var även i Schweiz Linn började sin tränarkarriär. Efter att ha bytt klubba mot coachtavla klev Linn in som assisterande tränare för ett av herrlagen inom föreningen.

Senaste säsongen var hon huvudtränare för Dalens herrlag, ett lag hon var med och förde tillbaka till Svenska Superligan (SSL).

I landslaget hoppas Linn tillföra flera delar när jakten på nya framgångar nu ska påbörjas.

– Jag tror att jag kan tillföra en strategisk analytisk förmåga gällande spelet. Jag brukar också vara ganska bra på att få individer omkring mig att må bra. Jag har ganska bra känselspröt för stämningar och hur folk mår, jag hoppas kunna nyttja det för att få ut så mycket som möjligt från individerna som ska representera ett svenskt landslag.

Hur vill du att ett svenskt landslag ska spela under dig?

– Intensivt, initiativtagande och att vi spelar en typ av innebandy som gör att vi i låg grad hamnar i ett läge där motståndarna bestämmer matchbilden. Och såklart en attraktiv innebandy, säger Linn och trycker på vikten av att Sverige leder vägen:

– Jag tänker att Svensk Innebandy som världsledande nation har ett större ansvar att göra sporten rolig att titta på. I mitt huvud kopplar jag ihop det mycket med ett intensivt och händelserikt spel. Den typen av innebandy vill jag att ett svenskt landslag står för.

På damsidan har Sverige nio raka VM-guld, totalt elva historiskt. Lundströms uppdrag blir nu att bygga vidare på de framgångarna och vidareutveckla damlandslaget.

– Jag tänker att vi har en bra plattform att stå på eftersom vi har framgången i ryggen. Vi har väldigt många licensierade spelare jämfört med andra nationer.

– Vi behöver vara fortsatt noggranna med att utveckla produkten, lite det jag var inne på tidigare att vi fortsätter en spela en typ av innebandy där det händer väldigt mycket.

– En produkt som är händelserik där individerna utsätts för många situationer, det tänker jag lägger grunden för ett bra lärande. Men också utifrån det faktum att Sverige har många kompetenta innebandyspelare och att då låta individerna få spela ut alla sina kvaliteter.

Elit- och landslagschef Sofie Andersson är väldigt nöjd med att nu kunna presentera Linn Lundström som ny förbundskapten.

– Det har varit en lång process som har pågått sen innan VM i Singapore. Rollen som förbundskapten är ett av de mest ärofyllda uppdragen vi har och det är flertalet urvalskriterier som behöver uppfyllas, säger Sofie Andersson.

– Linn stämmer väl in på den kravbild vi satt upp och under de samtal som vi har haft känner jag mig helt övertygad om att hon kommer hjälpa landslaget nå nya framgångar.

– Nu ska vi – tillsammans med Linn – se över hur resten av ledarstaben kommer se ut. Därefter påbörjas resan mot VM 2025 med allt vad det innebär.

Kontraktet med Linn Lundström är skrivet på fyra år.