FriVision

"Man ska kunna bli rik på arbete", säger Elisabeth Svantesson i 100%

I kvällens avsnitt av 100% pratar Henrik Jönsson pengar med finansminister Elisabeth Svantesson och Företagarnas vd Benjamin Dousa. Svantesson beskriver Sverige som möjligheterna land och berättar om sin klassresa. Finansanalytikern Henrik Mitelman ger sin syn på världsekonomin och passar på ett föreslå ett avskaffande av den statliga inkomstskatten.

Elisabeth Svantesson gästar 100% med Henrik Jönsson. Foto: Jimmie Soini

Finansminister Elisabeth Svantesson berättar om sin uppväxt under tuffa ekonomiska förhållanden där hon började jobba som tioåring, pantade burkar och bara fick ta en ostskiva på mackan.

Kvällens andra gäst, Företagarnas vd Benjamin Dousa, har gjort en liknande klassresa. Tillsammans med ekonomiprofessorn Daniel Waldenström reflekterar de över vilken politik som skulle möjliggöra flera klassresor i Sverige.

Finansanalytikern Henrik Mitelman ger positiva ekonominyheter från världens alla hörn, och föreslår att Svantesson inför platt skatt i Sverige, ett förslag som Benjamin Dousa snabbt ställer sig bakom.

Som vanligt är PJ Anders Linder, chefredaktör på Axess, med och ger boktips utifrån kvällens tema.

Avsnittet släpps onsdag 1 maj 19:00

Finansminister Elisabeth Svantesson gästar 100%. Foto: Jimmie Soini.
Benjamin Dousa i 100%.  Foto: Jimmie Soini.
Benjamin Dousa i 100%. Foto: Jimmie Soini.
Benjamin Dousa i 100%.  Foto: Jimmie Soini.
Benjamin Dousa i 100%. Foto: Jimmie Soini.
Kvällens gäster i 100%.  Foto: Jimmie Soini.
Kvällens gäster i 100%. Foto: Jimmie Soini.
Benjamin Dousa och Elisabeth Svantesson 100%.  Foto: Jimmie Soini.
Benjamin Dousa och Elisabeth Svantesson 100%. Foto: Jimmie Soini.
Elisabeth Svantesson 100%.  Foto: Jimmie Soini.
Elisabeth Svantesson 100%. Foto: Jimmie Soini.

Följ FriVision

Senaste pressmeddelandena från FriVision

Den svenska skolan är generellt inte bra, säger Johan Pehrson i 100%7.5.2024 15:59:30 CEST | Pressmeddelande

I SVT:s senaste partiledardebatt diskuterades problemen med den svenska skolan. I stället för att prata om vad som kan förbättras låg fokus på ägandeformen. I veckans avsnitt av 100% ger Storbritanniens strängaste rektor, Katharine Birbalsingh, sin syn på hur disciplin kan hjälpa elever, oavsett bakgrund. Och på plats i studion för att intervjuas är Liberalernas partiledare Johan Pehrson och Anna-Karin Wyndhamn, doktor i pedagogiskt arbete. I avsnittet får vi höra om gästernas åsikt om disciplinen i den svenska skolan.

Jimmie Åkesson lovar att aldrig gå på nobelfesten i 100%24.4.2024 16:16:47 CEST | Pressmeddelande

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson gästar talkshowen 100% och berättar om sitt frieri på Ålandsfärjan, chipsgate och sin motvilja mot Nobelfesten. Med hjälp av författaren och debattören Åsa Lindeborg och Expressens politiske redaktör Patrik Kronqvist reder programledaren Henrik Jönsson ut, hur folklig en partiledaren som vägrar att gå på nobelfesten är? Och kan man någonsin bli statsminister om man lovat väljarna att aldrig gå nobelfesten.