Mellan mask och peruk – ett samtal om konst, kemikalier och hälsa

Dramaten bjuder in till ett samtal om riskerna med kemikalier i kosmetika och hur det går att vara hållbar utan att kompromissa med det konstnärliga uttrycket. Medverkar gör tre forskare från Stockholms universitet och maskörer från Dramatens mask- och perukavdelning. I Dramatenbaren den 15 maj.

Dramatens maskör Johan Lundström sminkar Meisam på Kulturnatten 2024.
Dramatens maskör Johan Lundström sminkar Meisam på Kulturnatten 2024. Foto: Hans Malm

Forskarna Christina Rudén, Josefin Engelhardt och Diana Kättström, en grupp som tillsammans har en bred kunskap om kemikalierisker i vardagsprodukter, samtalar med Felicia Nipstrand Balod från Stockholms Kemikaliecentrum. Under samtalet gör Dramatens maskörer Johan Lundström och Frida Ottosson var sin teatersminkning för att visa hur man inom teatern arbetar med sceniska uttryck i mask och peruk.

Om deltagarna:
Christina Rudén är professor i regulatorisk toxikologi och ekotoxikologi vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet. Hon har tjänstgjort som expert för den svenska regeringen, Europeiska kommissionen och Europaparlamentet.

Josefin Engelhardts forskar om att identifiera kemikalier i humanblod och förstå vilka potentiella hälsoeffekter som kemikalieblandningen kan orsaka.

Diana Kättström forskar om att förstå hur kemikalierna, som t.ex. konserveringsmedel i kosmetika, regleras på EU-nivå.

Felicia Nipstrand Balod är projektledare på Stockholms stads kemikaliecentrum som löpande ger stöd till stadens förvaltningar och bolag i kemikaliefrågor.

Mellan mask och peruk – ett samtal om konst, kemikalier och hälsa är en del i STAGES - (Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift) ett europeiskt samarbetsprojekt där medverkande teatrar utför olika utvecklingsprojekt i samarbete med forskare, universitet och publik för att kunna arbeta mer hållbart i hela produktionskedjan.

Dramatenbaren 15 maj klockan 16.00–18.00. Programmet är kostnadsfritt men biljett behövs.

Mask och peruk
Dramatens maskör Lotta Reinhold sminkar guiden Pia Dahlberg. Foto: Hans Malm

Om oss

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Kitte Wagner och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

1900 – En audiovisuell konsert på Dramaten17.5.2024 09:01:06 CEST | Pressmeddelande

Den mångsysslande kompositören, artisten och ljudkonstnären Christian Gabel med artistnamnet 1900 ger en exklusiv konsert på Dramaten våren 2025. En konsert där 60-talsminimalism, frijazz och musique concrete vävs samman med futuristisk, lettristisk och dadaistisk ljudpoesi och idéer lånade från Fluxusrörelsen. 1900 – En Audiovisuell konsert: Kontragarde ges på Dramatens stora scen den 18 januari. Biljetterna släpps den 24 maj klockan 10.00.

Det är inte kört – en kväll om gängvåld bland unga14.5.2024 08:48:03 CEST | Pressmeddelande

I ett samarbete mellan Dramaten, Fryshuset, The Non-Violence Project, Rätt kurva/Polisen och Beredskapslyftet arrangeras en kväll av reflektion och handling för att stoppa gängvåldet bland unga. Kvällen inleds med föreställningen Klipp han, med Lena Endre, Elin Klinga och Shahab Anoush i rollerna. Därefter blir det panelsamtal med bland andra Carin Götblad, polismästare vid NOA och Amir Rostami, professor i kriminologi. Det är inte kört på Stora scenen den 24 maj.