LO:s Susanna Gideonsson på första maj: Näringsförbud på EU-nivå

Susanna Gideonsson, ordförande på LO, lyfte det gränsöverskridande kriminella företagandet i sitt första majtal i Malmö.

Susanna Gideonsson på första maj i Trelleborg 2024

– EU måste inrätta ett gemensamt näringsförbud som stoppar företagare som fått straffet i Sverige att fortsätta bedriva sitt företag från ett annat EU-land, kommenterar Susanna Gideonsson.

Idag gäller olika regler för näringsförbud i de olika EU-länderna vilket försvårar arbetet mot arbetslivskriminaliteten.

– Det ska inte räcka att ta bron över Öresund för att fly svensk lag. Detta är en sak svenska EU-parlamentariker måste ta vidare efter EU-valet, säger Susanna Gideonsson.

Susanna Gideonsson kritiserade även den försämrade tryggheten efter Tidöregeringens passiva ekonomiska politik.

– Regeringen har knappt lyft ett finger för att stötta vanligt folk under den ekonomiska krisen, och välfärden tvingas varsla. Det är ett hot mot människors ekonomiska trygghet, men också ett sätt att garantera ökad social oro när det blir färre vuxna som kan snappa upp barn med problembeteende, säger Susanna Gideonsson.

Tryggheten var ett bärande tema i talet och Gideonsson kritiserade regeringens insatser för att bekämpa gängkriminalitet, de allvarliga arbetsplatsolyckorna och hur byggnadsarbetare och välfärdsanställda förlorar sina jobb tack vare otillräcklig ekonomiska politik.

Susanna Gideonsson talade tidigare på dagen i Trelleborg.

Om oss