Kartongmatchen 2024 avgjord: Över 10 000 elever medverkade i Norden
I hela Norden har över 10 000 elever deltagit i årets upplaga av Kartongmatchen, en skoltävling som startades av Tetra Pak i Sverige 2012. Eleverna lärde sig om återvinning, och utvecklade kreativa lösningar för att förbättra avfallsinsamlingen till miljöns förmån. I Sverige har nu sex skolklasser fått utmärkelser.
Förpackningarna som används för livsmedels- och dryckeskartonger består av värdefulla råmaterial som kan användas om och om igen. I skoltävlingen Kartongmatchen har elever i åldern 6–12 tävlat om att vara bäst på att samla in och återvinna kartongerna.
"Kartongmatchen erbjuder ett unikt och roligt sätt för skolelever att lära sig om sortering och återvinning", säger Amanda Persson, Sustainability Manager Nordics.
"Det har varit inspirerande att se den mängd kreativa idéer, videoklipp och bidrag från eleverna. Deras entusiasm är ett utmärkt exempel på hur ivriga barn och unga är att se till att livsmedels- och dryckeskartonger samlas in för återvinning. Vi hoppas att dessa goda vanor som barnen utvecklar kommer att ha en varaktig effekt", säger Amanda Persson.
"Många människor är inte medvetna om att pappersfibrerna i dryckeskartonger kan återvinnas flera gånger till produkter som köksrullar, skolådor och kartongförpackningar. Nyckeln till att öka återvinningstakten är att förbättra insamlingen av använda dryckeskartonger hemma. Våra initiativ med barn och unga syftar till att inspirera och motivera dem och deras familjer att förbättra sina avfallssorteringsinsatser", förklarar Amanda Persson.
De vinnande klasserna i tävlingen kommer att få ett kontantpris från Tetra Pak, som de kan använda för en aktivitet efter eget val. Dessutom kommer ett av de vinnande bidragen att få se sin återvinningskampanj presenterad på en dryckeskartong.
Med målet att sprida kunskap och öka barn och ungas engagemang i miljön, hållbarhet och återvinning, organiserar Tetra Pak Kartongmatchen i Sverige, Danmark och Finland tillsammans med Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board, Eckes Granini (God Morgon), Eckes Granini/Marli Juissi, Fti, Naturli’, Co-Ro (Sun Lolly), Rynkeby, Fazer Aito och Rinki.
Nyckelord
Kontakter
Elizabeth AnderbergPR kontakt i Norra EuropaTetra Pak
Tel:+46733364292Elizabeth.anderberg@tetrapak.comMadeleine PerssonPR kontakt i SverigeGeelmuyden Kiese
Tel:+46730620534madeleine.persson@gknordic.comBilder
Länkar
Om Tetra Pak
Tetra Pak är ett ledande företag inom säker livsmedelshantering och förpackning. Genom att arbeta nära med våra kunder och leverantörer, skapar vi pålitliga, innovativa och miljömässigt säkra produkter som varje dag används av hundra miljontals människor i mer än 160 länder. Med mer än 25 000 medarbetare runt om i världen, tror vi på ett ansvarsfullt ledarskap inom vår industri, och affärsmässig hållbarhet.
Vårt löfte “PROTECTS WHAT’S GOOD™,” återspeglar vår vision om att göra livsmedel säkra och tillgängliga överallt. Mer information finns på www.tetrapak.com.
Instagram: @tetrapak
Följ Tetra Pak
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tetra Pak
Ostindustrin kan minska sin klimatpåverkan och bli mer lönsam26.11.2024 08:45:00 CET | Nyheter
När vi närmar oss julen fyller många svenska hushåll sina kylskåp med traditionella ostar för julbordet – från Västerbottensost till Herrgård. Försäljningen når ofta sin topp i december. Men trots detta säsongslyft står många svenska ostproducenter inför ekonomiska utmaningar.
TETRA PAK SAMARBETAR MED ABSOLICON FÖR ATT UTVECKLA SOLENERGIMODULER15.1.2024 08:58:00 CET | Pressmeddelande
Lund, Sverige, 15 januari 2023 – Tetra Pak har gått samman med det svenska solenergibolaget Absolicon, för att ta fram en ny lösning som genererar ren värmeenergi till deras produktionsutrustning. Termisk energi ska driva processlinjerna som förädlar och packar mat. Samarbetet syftar till att minska användningen av fossila bränslen och därmed utsläppen av växthusgaser.
Konsumenter kopplar alltmer ihop klimat och hälsa, visar ny rapport från Tetra Pak25.10.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
54 % tänker på planetens framtid när de gör sina livsmedelsval 70% säger att hälsosamma livsmedelsprodukter inte ska få skada miljön Lund, Sverige (25 oktober 2023): Enligt Tetra Paks Index 2023 tar konsumenter nu aktivt hänsyn till miljön parallellt med sin egen hälsa när de köper livsmedel. Dessa miljömedvetna konsumenter, som kallas "Climatarians", är villiga att ändra sina matvanor för att skydda planeten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum