SEAT S.A. fortsätter sin tillväxtresa och redovisar sitt bästa finansiella resultat för första kvartalet någonsin

SEAT S.A. gör ett rekordresultat under kvartal 1 2024
  • Företaget uppnådde ett rörelseresultat på 226 miljoner euro, 57 procent mer än första kvartalet 2023, tack vare volymökningar och effektivitetsförbättringar
  • Intäkterna översteg 3,8 miljarder euro, en ökning med 6,8 procent
  • Rörelsemarginalen ökade från 4,0 procent till 5,9 procent
  • CUPRA redovisade sitt bästa första kvartal någonsin med totalt 56 600 levererade bilar (+21,4 procent).
  • SEAT bekräftade sin styrka med 81 900 leveranser, en ökning med 4,3 procent
  • De totala leveranserna från SEAT S.A. ökade med 10,6 procent till 138 600 enheter

“Vi har uppnått vårt bästa första kvartalsresultat någonsin, vilket är mycket positiva nyheter med tanke på den mycket utmanande omvärlden och konkurrenssituationen under 2024”, säger Wayne Griffiths, CEO för SEAT och CUPRA, "När SEAT S.A. fortsätter sin transformationsresa fortsätter vi att arbeta hårt för att uppnå ett mer robust rörelseresultat och avkastning på försäljningen. Våra två märken, SEAT och CUPRA, är fortsatt starka och ökar sina leveranser, vilket bidrar till vårt mål att bli ett ännu mer hållbart och lönsamt företag", fortsätter Griffiths.

“Resultatet för de första tre månaderna av 2024 följer vår starka utveckling under föregående år. Den globala ekonomiska situationen kräver dock att vi har ett ännu tydligare fokus på våra strategiska prioriteringar. Att hantera intäkterna och förbättra effektiviteten, samtidigt som vi säkerställer ett attraktivt modellutbud, kommer att vara avgörande för att vi ska kunna nå våra mål", säger David Powels, Finans- och IT-Direktör på SEAT S.A.

Starka leveranser ökar det finansiella resultatet
Den kontinuerliga förbättringen av SEAT S.A.s ekonomiska resultat drivs främst av den stadiga tillväxten i leveransvolym. Mellan januari och mars ökade företagets globala leveranser med 10,6 procent med 138 600 fordon (125 200 första kvartalet 2023), vilket bidrog till att öka marknadsandelen för båda märkena i Västeuropa från 3,5 procent till 3,8 procent under första kvartalet 2024.

SEAT S.A.s portfölj av elektrifierade fordon gjorde det möjligt för företaget att öka sin försäljning av PHEV-fordon till totalt 12 300 enheter, vilket motsvarar en ökning med 122,3 procent jämfört med samma period 2023 (5 600).

CUPRAs resultat har ökat företagets försäljning och fortsätter att slå rekord genom att avsluta det bästa första kvartalet i företagets historia. Märket levererade 56 600 bilar under årets första tre månader, 21,4 procent mer än under samma period 2023 (46 600), och uppnådde sitt högsta månadsresultat någonsin i mars med 23 800 levererade bilar. Sedan starten 2018 har CUPRA sålt nästan 600 000 bilar.

CUPRA Formentor, märkets mest populära modell, stärkte sin position som den bästsäljande A-CUV:en i Europa med 28 900 levererade enheter mellan januari och mars, 3,5 procent mer än under samma period 2023. Den höga efterfrågan på CUPRA Leon, med 15 900 levererade bilar (+107.0 procent), ökade också CUPRAs försäljning. De nya versionerna av båda modellerna kommer att lanseras om några månader med målet att fortsätta leda märkets globala tillväxt. CUPRAs tre huvudmarknader under första kvartalet var Tyskland (18 900, +42,2 procent), Storbritannien (6 900, +31,7 procent) och Spanien (5 300, +3,2 procent).

SEATs styrka har varit avgörande för företagets övergripande tillväxt. En attraktiv fordonsportfölj, i kombination med återgången till full produktionskapacitet och hög efterfrågan på SEATs bilar, har lett till en ökning av leveranserna till 81 900, en ökning med 4,3 procent jämfört med samma period 2023 (78 600).

Den ikoniska SEAT Ibiza, som firar sitt 40-årsjubileum i år, leder märkets försäljning med 25 700 levererade enheter mellan januari och mars (+8,5 procent). Märkets huvudmarknader under perioden var Spanien (17 400; -3,3 procent), Tyskland (15 300; +24,1 procent) och Storbritannien (11 200; +14,6 procent).

Resultatet på svenska marknaden är också minst sagt positiv, det konstaterar Per Brinkenberg, märkeschef för CUPRA och SEAT i Sverige. ”SEAT och CUPRA Sverige har haft en stark start på året med ökade leveranser på hela 51,2 procent tom april månad, varav CUPRA står för den största ökningen med 55,4 procent. Bara i april blev vår totala marknadsandel 4,3 procent, en ökning med 2 procentenheter jämfört med samma månad 2023. Även orderingången har ökat kraftigt i år med 66,9 procent. Vi är mycket glada över den starka utvecklingen som framförallt är en följd av våra mycket attraktiva CUPRA modeller, starka erbjudanden, våra 30 nybyggda CUPRA Garage, motiverade CUPRA Masters och duktiga återförsäljare. Vi har precis startat vår största produktoffensiv någonsin med 5 helt nya produkter; Nya Cupra Leon, Nya Cupra Formentor, Nya Cupra Tavascan, Nya Cupra Terramar och Nya Cupra Born VZ, så fortsättningen på året blir minst sagt intensiv.”

SEAT S.A. är det enda företag som designar, utvecklar och tillverkar bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona) och säljer bilar under varumärkena CUPRA och SEAT.

SEAT S.A. exporterar mer än 80% av sina bilar och finns i mer än 70 länder. Företaget har fler än 14 000 anställda och tre produktionsanläggningar –Martorell, Barcelona och El Prat de Llobregat –där tillverkas SEAT Ibiza, SEAT Arona, Leon-familjen och CUPRA Formentor. Dessutom tillverkar SEAT S.A. CUPRA Born och SEAT Tarraco i Tyskland och Ateca-familjen i Tjeckien. SEAT MÓ är företagets affärsenhet som omfattar urbana mobilitetsprodukter och -lösningar. SEAT CODE är företagets mjukvaruutvecklingscenter i Barcelona.

Företaget spelar en ledande roll i att förvandla Spanien till en hubb för elektrifierad mobilitet i Europa. Med Future: Fast Forward-projektet, investerar SEAT S.A., Volkswagen-koncernen och deras partners 10 miljarder euro i elektrifieringen av landet.