Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
”Europa är i krig – det är din plikt att rösta” och ”Låt inte andra rösta för dig i EU-valet”. Så står det idag som rubriker i Omni till en text av chefredaktör Markus Gustafsson.
Det är starten på Omnis storsatsning inför EU-valet och chefredaktör Markus Gustafsson skriver inte bara om Omnis valsatsningar, utan argumenterar också varför alla bör rösta just detta val.
– Det här är inte ett EU-val som alla andra. Det är ett val när ett av Europas länder är under attack av Ryssland och där ett väldigt polariserat Europa går till valurnorna i juni, säger Markus Gustafsson.
Som en del av storsatsningen på EU-valet görs premiumtjänsten Omni Mer också helt gratis för alla att läsa under två månader.
– Vi på Omni lägger oss förstås inte i hur du röstar. Men vi vill verkligen att du röstar. Därför ger vi Omni Mer gratis till alla som lovar att de röstar i EU-valet, säger Markus Gustafsson.
Omni ger alltid den bästa, vassaste och mest heltäckande politikbevakningen. Men nytt detta val är en storsatsning på fördjupning och förklaring genom Omni Mer.
Omni Mer kommer att publiceras valguider, fördjupningar om var partierna står i alla de viktigaste valfrågorna, vad som är de tydliga politiska skiljelinjerna – och självklart även Omni Mers egna utfrågningar av toppkandidaterna.
Omni Mer fokuserar särskilt på hur EU-valrörelsen utspelar sig runt om i Europa och kommer bland annat ha korrespondenter som rapporterar initierat från 10-talet av EU:s medlemsländer.
Inför EU-valet har Omni även ingått ett stort samarbete med opinionsinstitutet Demoskop. Omni och Omni Mer kommer därigenom kontinuerligt kunna ge fördjupningar kring vad svenska folket tycker och tänker i en lång rad EU-relaterade frågor, utöver vilket parti man planerar att rösta på.
– Vi är väldigt glada över samarbetet med Demoskop. Vi börjar nu inför EU-valet, men det är ett långsiktigt samarbete som omfattar löpande undersökningar som ska fördjupa och förklara aktuella samhällsfrågor och opinionsyttringar även framåt, säger säger Samuel Inghammar, redaktionschef och chef för Omni Mer.
Sedan tidigare gör Omni och Demoskop den sammanvägda opinionsundersökningen Omnipoll tillsammans, som ger den samlade bilden av det svenska opinionsläget. Fram till EU-valet görs det även kring vilket parti svenskarna ska rösta på i EU-valet.
– Vi är väldigt stolta över att kunna genomföra och presentera opinionsundersökningar på ett nyskapande och fördjupande sätt tillsammans med Omni, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.
Omnis ambition med de nya undersökningarna ska fungera som motvikt till de ibland förenklade opinonssiffror som finns i nyhetsflödet. Undersökningar kommer att beredas stor plats och stort utrymme, alltid med möjlighet till fördjupning och fler perspektiv.
– Jag ser verkligen fram emot att få arbeta tillsammans med Omni för att tillhandahålla kvalificerade och fördjupande opinionsundersökningar kring aktuella teman i samhällsdebatten, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop.
Demoskop samarbetar sedan tidigare också med Omnis koncernkollegor Svenska Dagbladet och Aftonbladet kring opinionsundersökningar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, vd och chefredaktör, Omni. Telefon: 070-5252125. E-post: markus@omni.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 070-221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se
Johan Martinsson, opinonschef, Demoskop. Telefon: 070-466 04 35. E-post: johan.martinsson@demoskop.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum