Sveriges trupp till världscupen i Schweiz och Italien

En trupp på 22 löpare inklusive reserver är uttagna till första och andra omgången av världscupen i Schweiz och Italien. ”Det är ett fantastiskt starkt gäng vi åker med”, säger förbundskapten Kalle Dalin.

Tove Alexandersson under EM i Italien förra säsongen
Tove Alexandersson under EM i Italien förra säsongen Svensk Orientering

Efter testtävlingar i Stockholm det gångna veckoslutet är det nu klart vilka löpare som får plats i den svenska truppen till årets två första världscupomgångar i Schweiz och Italien som avgörs 25-26 maj respektive 1-2 juni. Tävlingar som kommer sändas direkt i SVT.

Det är enbart sprint på programmet de två första världscupomgångarna. De tävlingarna kommer ligga till grund för uttagningen av VM-truppen till sprint-VM i Edinburgh, Skottland, 12-16 juli.

Med många starka löpare att välja på så hade förstås landslagsledningen, med förbundskapten Kalle Dalin i spetsen, ett tufft jobb att välja ut vilka som skulle få de ordinarie platserna i truppen.

– Det var svårt, framför allt på herrsidan. Som jag sagt förut, det är några löpare som hamnar utanför som hade platsat i vilket annat landslag som helst. Vi har en enorm bredd, säger Dalin.

Förbundskaptenen nämner inte resultatmål inför världscupstarten men säger så här:

– Är löparna i form de här dagarna kan det bli hur bra som helst. Det finns en enorm kapacitet i det här laget, slår Dalin fast.

Att SVT fortsätter att sända världscup och internationella mästerskapet är något som förbundskaptenen är mycket glad åt.

– Jag hoppas många följer oss på TV. Att vi syns mer och mer i TV är kul men också viktigt för sportens utveckling och framtida möjligheter för elitsatsande, säger han.

På damsidan har Sverige fyra platser till VM i både sprint och knockout-sprint. Tove Alexandersson i knockout-sprint som regerande världsmästare och Sara Hagström i sprint som regerande Europamästare. Sara som nyligen opererats är inte med i truppen till Schweiz och Italien.

– Det fanns en liten förhoppning om att Sara skulle kunna vara med till omgång två i Italien. Hon är inte helt redo så nu blir det inte så. Vi hoppas ändå att hon är redo när det är dags för VM

På herrsidan kämpar de svenska löparna om tre VM-platser på respektive distans.

Sveriges trupp till världscupen i Schweiz och Italien:

Damer
Tove Alexandersson, Stora Tuna OK
Emma Bjessmo, IFK Lidingö SOK
Tilda Johansson, Bäkkelagets SK
Hanna Lundberg, OK Renen
Karolin Ohlsson, Järla Orientering
Alva Sonesson, Falköpings AIK SOK
Josefin Tjernlund, OK Tisaren
Vilma Von Krusenstierna, OK Kåre
Tilda Östberg, Stora Tuna OK

Reserver:
Frida Vikström, Sundsvalls OK (reserv sprint + reserv på plats knockout)
Ebba Berglin, OK Orion (reserv knockout fram till avresa)

Herrar
Max-Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering
Gustav Bergman, OK Ravinen
Axel Granqvist, OK Ravinen (knockout + reserv på sprint)
Jonatan Gustafsson, KFUM Örebro OK
August Mollén, OK Denseln
Gustav Runefors, Farum Tisvilde OK (sprint + reserv knockout)
Martin Regborn, Hagaby GOIF Örebro
Emil Svensk, Stora Tuna OK
Isac Von Krusenstierna, OK Kåre

Reserver:
Axel Elmblad, Bredaryds SOK (reserv sprint fram till avresa + reserv 2 knockout)
Oskar Andrén, OK Tisaren (reserv 3)

Program världscupen omgång 1 och 2 och SVT:s sändningstider:

Omgång 1, Olten, Schweiz
25 maj, knockout-sprint. SVT sänder 12:00-14:00
26 maj, sprint. SVT sänder 12:10-14:40

Omgång 2, Genova, Italien
1 juni, sprint. SVT sänder 13:00-15:30
2 juni, sprintstafett. SVT sänder 15:30-17:00

Tove Alexandersson under EM i Italien förra säsongen

Hanna Lundberg och Emil Svensk vann Swedish League #49.5.2024 16:24:12 CEST | Pressmeddelande

Det var i starkt kuperad närketerräng som dagens medeldistans avgjordes i Kilsbergen med arena i Getingedalen. Att det var jobbigt tog man inte miste på efter att se de kämpande löparna när de spurtade i uppförsbacke in i mål. Landslagslöparna gjorde vad de skulle och Hanna Lundberg tog en stor seger i damklassen medan det bara var åtta sekunders differens herrtoppen mellan Emil Svensk och Gustav Bergman.