Förstärkt arbete mot matchfixning är välkommet

Riksidrottsförbundet välkomnar att regeringen genomför förordningsändringar som innebär viktiga åtgärder för kampen mot matchfixning.

Riksidrottsförbundet - fri att använda

– Matchfixning är ett av de största hoten mot idrotten och vi behöver göra allt vi kan för att stoppa det. Att regeringen nu genomför dessa ändringar innebär att idrottsrörelsen tillsammans med myndigheter och spelbranschen kan ta ytterligare steg i arbetet mot matchfixning, säger Anna Iwarsson ordförande Riksidrottsförbundet.

Idag meddelade Finansmarknadsminister Niklas Wykman att regeringen genom förordningsändringar inför möjligheter och skyldigheter för idrottsförbund, spelbolag och Spelinspektionen att dela information om misstankar om matchfixning mellan varandra. Samtidigt får Spelinspektionen uppdraget att upprätta en plattform för det operativa utförandet av informationsutbytet.

– Vi inom idrottsrörelsen, myndigheter och flera spelbolag gör redan mycket i arbetet mot matchfixning. Men med de utökade möjligheterna till informationsdelning och det upprättade uppdraget för Spelinspektionen att fungera som en central för denna information så förstärks förutsättningarna väsentligt. Vi välkomnar också budskapet om att regeringen i och med detta ser framför sig att signera den så kallade Macolinkonventionen innan årets slut, säger Anna Iwarsson.

Jakob Uddeholt
Integrity officer, Riksidrottsförbundet