Team CUPRA Sweden-PWR avslöjar tävlingsbilarnas design inför STCC 2024

Team CUPRA Sweden-PWR visar stolt upp den nya designen på de tre tävlingsbilarna som baseras på elbilen CUPRA Born inför den banbrytande STCC-säsongen 2024. Teamet tillsammans med CUPRA Sverige och Skellefteå Kraft visar kraften som ligger i starka samarbeten när det gäller att driva en positiv förändring för motorsporten, både på och utanför banan.

Tävlingsbilen har en effekt på 550 hk och baseras på elbilen CUPRA Born.

”Vi är glada över att kunna presentera dessa CUPRA Borns för CUPRA Sweden-PWR inför deras kommande, och jag är säker på, historiska 2024-säsong, eftersom vi fortsätter att vara engagerade i att forma en hållbar och spännande framtid inom motorsporten”, säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden-PWR

Med ett engagemang för hållbarhet och prestanda förkroppsligar dessa bilar motorsportens framtid, redo att tävla i ett mästerskap som lovar att omdefiniera gränserna för racingexcellens. Från den eleganta designen och den banbrytande tekniken hos CUPRA Borns flyttar vi vårt fokus till det grundläggande partnerskap som har drivit CUPRA Sweden-PWR:s resa. Samarbetet mellan PWR Group, Skellefteå Kraft och CUPRA Sverige har spelat en avgörande roll i utvecklingen av detta banbrytande arbete. Dessa unika partnerskap, skapade från grunden, återspeglar en gemensam vision för innovation, hållbarhet och att tänja på gränserna för vad som är möjligt inom elracing.

"Samarbetet med PWR ligger i linje med vårt mål att vara ledande inom elektrifieringen av transportsektorn. Vi är glada och stolta över att samarbetet har bidragit till det första helt elektrifierade landsmästerskapet som äger rum i Göteborg i juni", säger Sanna Lundström, affärsområdeschef på Skellefteå Kraft.

Skellefteå Kraft fattade 2017 ett strategiskt beslut om att leda utvecklingen mot hållbara transporter. De insåg behovet av en partner som var lika engagerad i omvandlingen och hittade en allierad i PWR Racing, en del av PWR Group. Historiskt sett har racing inte varit synonymt med miljövänlighet, men för att säkerställa fortsatt livskraft utan negativa effekter på klimatet, särskilt i stadsmiljöer, behövde det genomgå en betydande grön översyn. Ett avgörande ögonblick på partnerskapsresan mellan Skellefteå Kraft och PWR Racing var utvecklingen av PWR001, världens första eldrivna touringbil, ett bevis på vårt engagemang för innovation och hållbarhet. Denna milstolpe innebar inte bara ett genombrott inom racingtekniken, utan även ett betydande steg mot en grönare framtid för transporter.

"Vi är otroligt glada över att få vara en del av den historiska premiären för det helt eldrivna STCC i Göteborg. Det är en milstolpe för oss att presentera vår bästsäljare CUPRA Born i den här serien. Elracing i stadsmiljö är framtiden, där vi kombinerar passion, miljöhänsyn och adrenalinfylld racing. Vi ser fram emot en spännande och intensiv säsong med många podieplaceringar och delad glädje och framgång med våra partners. Detta är bara början på vår resa mot en mer hållbar och spännande motorsportvärld", säger Per Brinkenberg, Brand Manager på CUPRA Sweden.

Vi bygger vidare på CUPRA Born-gatubilarna och tar elektrifieringen ytterligare ett steg framåt. Genom dessa strategiska allianser och tekniska framsteg, med orubbligt stöd, är team CUPRA Sweden-PWR redo att göra historia under STCC-säsongen 2024 och visa att hållbara metoder och högpresterande racing kan gå hand i hand. Tillsammans är vi ett exempel på kraften i starka samarbeten när det gäller att driva positiv förändring i motorsporten, både på och utanför banan.