Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
I år är det endast två gymnasieskolor och två yrkeshögskolor som utbildar för hela den grafiska branschen i Sverige. Konsekvensen av att det bara utbildas några tiotals personer per år är att företagen tvingas rekrytera personer utan anpassad utbildning. Årets mätning visar också att antalet planerade rekryteringar som inte ställer krav på formell utbildning är klart fler än vid tidigare mätningar.
- Att det endast utbildas några tiotal personer per år är en stor utmaning för en bransch som planerar att öka antalet anställda de kommande åren. Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år, men nu börjar läget bli kritiskt, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.
Den grafiska branschens totala rekryteringsbehov för de närmaste tre åren beräknas till närmare 950 personer, varav cirka 500 yrkesarbetare och 450 tjänstemän. Den främsta anledningen till att företagen kommer att behöva rekrytera ny personal är att verksamheten växer, men även pensionsavgångar är en vanlig anledning.
Svårigheterna att rekrytera beror främst på att det är brist på personer med rätt kompetens, bland annat i olika trycktekniker, bokbinderi samt skylt och dekor. Eftersom det finns så få utbildningsorter är även geografiska avstånd ett växande problem. Företagens intresse av att erbjuda olika former av utbildningsplatser minskar, troligen som en följd av att det finns så få utbildningsanordnare kvar.
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seDokument
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum