Guldhoppet i Paralympics vann sin första världscup för året i extremt blåsigt Belgien

Anna Beck har inlett en stor säsong 2024, som innehåller Paralympics i Paris och ett samlat VM i Zürich, med en skön seger i ruskväder och uppskjuten start på världscupen i belgiska Oostende. Hon klarade både av den extremt hårda motvind på vägen och de höga farterna i medvinden hem mot mål där Beck och japanskan Sugiura stod helt i en klass för sig.

Anna Beck med första VC-medaljen för året.
Anna Beck med första VC-medaljen för året. Foto: Svenska Cykelförbundet

Ruskväder med framför allt extremt hård gjorde att ordinarie start 11 blev avkortat lopp och start tre timmar senare. Ett kort på strax under 10 kilometer tempolopp är absolut inget som Anna Beck tjänar på.

"Nej det är lite väl kort för mig, lite synd kortat – men tur att vi fick köra", säger Anna Beck.

Hur tänkte du inför 9,5 kilometer i så kraftiga vindar?

”Jag försökte bara ge allt som fanns redan från start. Det var RIKTIGT blåsigt; kändes som cykeln stod still. Strax innan vändning så passerade jag amerikanskan – kändes bra att fler var långsamma i motvinden…”

Tempocyklisterna släpptes med bara 30 sekunders mellanrum och det blev lite vändan efteråt innan det var officiellt med segern.

Det skulle bli en jättekamp mellan Anna Beck och den japanska veteranen Keiko Sugiura, som brukar kunna vara lite snabbare och lite bättre uppför medan Anna är ett par klasser starkare på slätan om man ska göra en förenklad beskrivning.

Nu blev det åtta sekunder mer till japanskan och det skilde nästan minuten till trean på ett så kort tempolopp. Anna tänker uppenbarligen mest på det förstnämnda när hon får frågan hur hon tolkar de resultaten...

"...att det finns mer att jobba på, men skönt att det gick bra!"

Världscupen tempo C3

• 1 Anna Beck, Sverige 16.18
  • 2 Keiko Sugiura, Japan +0.08
  • 3 Xiaomei Wang, Kina +0.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange cred)