Suverän Tiomilaseger för Stora Tuna OK – efter 60 år

Stora Tuna OK suktade efter en seger i herrtävlingen på Tiomila efter 60 års väntan. Och orienteringsklassikern i ny skepnad 2024 fick se Borlängeklubben vinna på ett suveränt sätt. ” Jag vet inte hur bra jag orienterat i dag. Jag hade kontroll på kartan hela tiden”, säger slutmannen Emil Svensk.

Emil Svensk springer i mål tillsammans med sina lagkamrater till en suverän Tiomilaseger. Tilda Andersson/Svensk Orientering

Efter en snudd på helt perfekt genomförd kavle över tio sträckor så vann Stora Tuna OK 2024 års upplaga av Tiomila i Nynäshamsskogarna med en segermarginal på över fem och en halv minut till tvåan, OK Linné från Uppsala.

När tävlingen drog ihop sig mot ett avgörande på slutsträckorna så visade det sig att segern skulle stå bland tre svenska lag, alla med en viss favoritstämpel.

När så Viktor Svensk gav storebror Emil ett försprång på drygt en minut och 40 sekunder till IFK Göteborg och OK Linné inför slutsträckan så var det bäddat för Stora Tuna att få ta en jubileumsseger efter klubbens hittills enda triumf i Tiomila som skedde för 60 år sedan vid Malma hed i Malmköping.

Att Emil Svensk jagades av Albin Ridefelt, som avgjorde till seger för OK Linné 2022 och Elias Jonsson, som i fjol förde NTNUI till seger och nu var slutman för IFK Göteborg, hjälpte inte. Avståndet till förföljarna bara växte och växte på slutsträckan.

– Jag fick ett bra utgångsläge och jag tänkte direkt att jag skulle göra det svårt för dem att komma i kapp. Jag öppnade ganska hårt på några lätta sträckor och sedan har jag bara sprungit lugnt och säkert, berättar Emil.

Du såg inte ut att ha gjort några misstag alls längs banan?
– Jag rundade en brant på fel sida bara. Jag vet inte hur bra jag orienterat i dag. Det var bland det stabilaste jag varit med om. Jag hade kontroll på kartan hela tiden.

Emil vill förstås också framhålla alla sina lagkompisar.

– Jag är imponerad över hur bra alla sprungit. Det är viktigaste dagen på året för många och alla har sprungit så stabilt.

Anton Sjökvist sprang första sträckan och växlade som 27:a 59 sekunder från tät och gav laget en bra inledning.

– Vi har haft chansen många gånger så kul att vi får till det nu och alla springer så bra, säger Sjökvist.

Som längst från ledning var laget efter tre sträckor när Henrik Petrisi växlade ut laget 3.19 efter på 18:e plats.

Olle Kalered sprang sjätte sträckan och förde upp laget till andra plats.

– Jag är nästan gråtfärdig, säger Olle som hade en tuff uppladdning inför årets Tiomila.

– För tre veckor sedan var jag på vårdcentralen med feber och fick penicillin mot lunginflammation. Det var så osäkert in i det sista.

Men du gjorde en bra sträcka!
– Jag hade inte råd att bomma. Jag är jättenöjd med min insats och hela laget. Jag tror vi bara har två-tre minuter bom på hela laget. Alla har gjort precis det vi ska.

Det var förstås stort jubel i Stora Tuna-lägret efter segern.

– Det är glädjerus, tårar och känslor all over the place, säger coachen Staffan Eriksson.

Albin Ridefelt förde OK Linné till andraplatsen 5.36 efter vinnarlaget.

– Det var fin orientering men tufft. Jag var offensiv från början men hade kanske inte bästa dagen fysiskt. Tekniskt sprang jag bra hela vägen och såg ingen annan men hade väl känslan av att jag inte var först. Trodde kanske att jag var efter Göteborg också, säger Albin och fortsätter;

– Emil är alltid stark men hans lopp idag är verkligen imponerande.

Elias Jonsson förde IFK Göteborg övre mållinjen som trea 7.37 bakom Stora Tuna.

– Jag kom aldrig in i orienteringen. Det blev lite hackigt. Jag var inte tillräckligt noggrann

Bakom den svenska topptrion blev fjolårssegraren NTNUI bästa norska lag på fjärde plats dryga kvarten efter Stora Tuna. Strax där bakom blev det finsk när Olli Ojanaho, Helsingin Suunnistajat, spurtade ner norska Tyrvings Matthias Kyburz. Schweizaren som nyligen blev OS-klar på maraton.

Liveresultat:

Stora Tuna OK segerlag. Från vänster: Olle Kalered, Jesper Svensk, Ville Johansson, Anton Sjökvist, Anton Forsberg, Henrik Johannesson, Viktor Svensk, Emil Svensk, Joakim Svensk och Henrik Petrisi.

Hanna Lundberg och Emil Svensk vann Swedish League #49.5.2024 16:24:12 CEST | Pressmeddelande

Det var i starkt kuperad närketerräng som dagens medeldistans avgjordes i Kilsbergen med arena i Getingedalen. Att det var jobbigt tog man inte miste på efter att se de kämpande löparna när de spurtade i uppförsbacke in i mål. Landslagslöparna gjorde vad de skulle och Hanna Lundberg tog en stor seger i damklassen medan det bara var åtta sekunders differens herrtoppen mellan Emil Svensk och Gustav Bergman.