Stora Tuna OK tar historisk dubbel på Tiomila

Stora Tuna OK tar hem Tiomilas damkavle 2024. Tove Alexanderson springer hem segern på sista sträckan och hyllar laginsatsen:
”Hela laget har sprungit jättebra. Alla har hållit ihop det jättestabilt. Jag fick det bästa utgångsläget jag haft någonsin tror jag. Jag var otroligt taggad när jag stack ut”, berättar Tove Alexandersson.

Stora Tuna OK tar hem damkavlen på Tiomila
Stora Tuna OK tar hem damkavlen på Tiomila Svensk Orientering

Damtävlingen på Tiomila bjöd på misstag, nerver och upphämtningar. På flera av sträckorna var det lag som bommade bort sig. Sista sträckan var inget undantag.

Tove Alexandersson själv visste dock inte om bommarna från konkurrenterna under loppet.

– Den enda jag sett är Helena Karlsson från Nydalen. Jag hade ingen aning hur jag låg till. Jag visste att jag hade sprungit bra, men jag tyckte att jag borde ha sett fler folk så jag vågade absolut inte tro att jag var i ledningen, men jag försökte att inte låta tankarna fara i väg utan att bara fokusera på mitt.

När Stora Tunas Tove Alexandersson gick ut på sista sträckan var avståndet till norska Nydalen 1,28 minuter. Hon tog loppet kontroll för kontroll. Steg för steg och plockades varje kontroll metodiskt. Hon var i ledning redan vid den första passertiden men det var inte förens hon såg sina klubbkamrater på upploppet som hon förstod att vinsten var i hamn.

– Jag sprang och tänkte ”hoppas, hoppas, de står på upploppet”, och så stod de där. Det var en jättehärlig känsla att möta dem på upploppet.

Det blev en historisk vinst för Stora Tuna OK på flera sätt. Dels blev de den andra klubben som vunnit en dubbel (OK Ravinen är den andra som gjort det tidigare). Dels sprang dem hem femte segern genom tiderna. Man gjorde det dessutom under ett nytt upplägg av Tiomila med nattsträckor även för damerna.

– Det är häftigt att få vinna på det här nya upplägget. Vi sa innan att vi tror att det passar oss väldigt bra med nattsträckor. Vi har haft många i klubben som har varit väldigt taggade på nattsträckorna, så det har nästan varit fight om att få springa natt. Så de som har fått gjort det är jättenöjda och tycker det har varit en härlig upplevelse.

Tidigare under morgonen vann Stora Tuna OK som sagt även på herrsidan.

– Helt fantastiskt att killarna också tog hem det. Jag vaknade ganska tidigt på morgonen och följde dem. Det var sjukt inspirerande att följa dem och se de ta hem segern, säger Tove Alexandersson.

Simona Aebersold sprang hem andraplatsen åt IFK Göteborg Orientering. Tredjeplatsen tog Halden SK med Megan Carter-Davies på sista sträckan.

Se liveresultat här.

Stora Tuna OK tar hem damkavlen på Tiomila

Hanna Lundberg och Emil Svensk vann Swedish League #49.5.2024 16:24:12 CEST | Pressmeddelande

Det var i starkt kuperad närketerräng som dagens medeldistans avgjordes i Kilsbergen med arena i Getingedalen. Att det var jobbigt tog man inte miste på efter att se de kämpande löparna när de spurtade i uppförsbacke in i mål. Landslagslöparna gjorde vad de skulle och Hanna Lundberg tog en stor seger i damklassen medan det bara var åtta sekunders differens herrtoppen mellan Emil Svensk och Gustav Bergman.