Mitelman – från Di till EFN

EFN Ekonomikanalen värvar Henrik Mitelman från Dagens industri. Finansanalytikern och författaren ansluter till EFN Ekonomikanalen, som även bland andra värvat Gabriel Mellqvist, också från Dagens industri.

Henrik Mitelman lämnar DI för nysatsningen på EFN.
Henrik Mitelman lämnar DI för nysatsningen på EFN. Foto: Malin Lauterbach

Efter elva år som analyschef och chefsstrateg på SEB kommer Henrik Mitelman närmast från Dagens industri.

– Man ska utsätta sig för möjligheterna. Jag är supersugen på att bidra till nystarten, det entreprenöriella med nya program, nya format – och numera krönikor, säger Henrik Mitelman.

Henrik Mitelman har utsetts till såväl ”Sveriges främste ekonomijournalist” av Hallvarsson & Halvarsson som ”Bästa ekonomijournalist: alla kategorier” av Financial Hearings.

– Jag kommer primärt att skriva krönikor, men också synas en del i TV-rutan. Att bli parhäst med TV-stjärnan Gabriel Mellqvist gör ju saken ännu roligare. Vi trivs väldigt bra ihop och kommer att samarbeta en hel del i det nya formatet, säger Henrik Mitelman.

– Jag kommer även tillsammans med fotografen Malin Lauterbach vara utrikeskorre för att kommentera utvecklingen på plats runt om i världen. Vi har tidigare gjort det i böcker och jag textmässigt i Di, från Asien, USA och runt om i hela Europa. Nu blir det snabbare puckar, tightare deadlines. Det gillar jag.

– Jag är stolt över att ha bidragit med gissningsvis 800-1000 krönikor i Nordens största och bästa affärstidning. Läsarresponsen har varit fantastisk och jag hoppas att vi på EFN nu kan få Di-läsare att också hänga på efn.se. Det blir ju bra för alla. Och gratis är gott! konstaterar Mitelman.

Leo Lagercrantz, publisher för EFN, berättar att nyförvärvet från Dagens industri självklart kommer att rapportera löpande om den makroekonomiska och finansiella utvecklingen. Exakta format kommuniceras senare.

– Vi är mycket glada att välkomna Henrik Mitelman som tillsammans med en oerhört professionell redaktion återigen ska göra EFN till Sveriges främsta ekonomikanal, säger Leo Lagercrantz.

Malin Lauterbach och Henrik Mitelman ansluter till EFN.

Fakta/EFN Ekonomikanalen
EFN, som producerar videor och podcasts om privatekonomi, aktiemarknaden, boendeekonomi och hållbarhet, är ett dotterbolag till Handelsbanken. Kanalen är reklamfri och allt material är gratis att ta del av.