Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna
En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna.
Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.
![Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter](/data/images/public/3236597/3458853/0dc8cb23-9492-48af-bd9b-673a10a05822-w_720.png)
- VFU är den enskilt viktigaste delen i förskollärar- och lärarutbildningarna. Vi studenter har 20 veckor på oss att lära oss hantverket och bygga upp en yrkesskicklighet innan examen. Det är glädjande att se att så många ser tillbaka på sin VFU och minns den som givande. Rapporten visar dock att dessa 20 veckor inte är tillräckliga, säger ordförande för Sveriges Lärarstudenter Adam Kedert.
Strax över hälften av respondenterna svarar att de önskar att de hade fått mer VFU under sin utbildning. Detta varierar dock mellan programmen och de som studerar kortare, särskilt på påbyggnadsutbildningarna KPU och yrkeslärarprogrammet, vill enbart en av tre ha mer VFU. Bland de som studerar en lärarutbildning på fyra år eller mer önskar majoriteten att de hade fått mer VFU.
- Det är inte särskilt konstigt egentligen att detta hänger ihop med hur lång ens utbildning är. Om man studerar en kortare period har man examen och verkligheten nära. En kontinuerlig kontakt med förskolor och skolor är dock viktigt och borde vara en naturlig del genom hela utbildningen. Därför föreslår vi att utbildningarna blir verksamhetsintegrerade och har praktiska moment ute i verksamheterna kontinuerligt, varje termin, och att detta knyts ihop med de högskoleförlagda kurserna, säger Adam Kedert.
Rapporten visar även att VFU-handledaren har en mycket stor betydelse för hur man upplevt kvaliteten på sin VFU. Över 80 procent av respondenterna upplever att handledaren har haft en positiv betydelse för upplevelsen av VFU:n och handledarens kunskap och engagemang skattas högt.
- Utan handledare har vi ingen VFU värd namnet. Handledarnas engagemang och tid måste värderas och de måste få förutsättningar för att stötta studenten under VFU-perioden. Tyvärr har inte alla rätt förutsättningar och det är inte ens säkert att handledaren får någon ersättning för uppdraget. Därför vill vi se ett nationellt VFU-avtal som ger jämlika förutsättningar för VFU:n, ersättning och handledaruppdraget, säger Adam Kedert.
Kort om rapporten:
- Sju av tio alumner upplevde sin sammantagna VFU som bra eller mycket bra.
- Den yrkesverksamma VFU-handledaren har en mycket stor betydelse för hur man upplevt kvaliteten på sin VFU.
- Strax över hälften önskar att det ingått mer VFU i utbildningen, även om svaren varierar beroende på vilken utbildning man har läst.
- Många av de som önskar mer VFU tycker att det kan uppnås främst genom att omfattningen på kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan minskas.
Krav från Sveriges Lärarstudenter:
- Inför verksamhetsintegrerad utbildning på förskollärar- och lärarutbildningarna och öka därigenom studenternas totala tid ute i verksamheterna.
- Ge handledarna tid och resurser för att stötta VFU-studenterna.
- Reglera den verksamhetsförlagda utbildningen i nationellt avtal och i skolförfattning.
- Reformera den utbildningsvetenskapliga kärnan och öka relevansen för den kommande yrkesutövningen.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seDokument
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.
Tidspress i klassrummet: Mindre än två minuter per elev25.6.2024 07:18:26 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten lärare uppger i Sveriges Lärares nya rapport ”En ohållbar klassrumssituation”, att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. På en 60-minuterslektion har läraren mindre än två minuter till varje elev.
Sverige Lärare välkomnar skolministerns besked19.6.2024 16:21:59 CEST | Pressmeddelande
Skolministern visar välgörande tydlighet i vinstfrågan. Lotta Edholm öppnar även för att regeringen ska genomföra en lagändring så att tillståndet att driva skola inte längre följer med när en fristående skola säljs till en ny ägare.
Explosiv ökning av sjukfrånvaro inom välfärden12.6.2024 06:55:28 CEST | Pressmeddelande
Mellan år 2010 och 2023 skedde en femdubbling av stressrelaterade sjukfrånvaro i Sverige. Välfärdssektorn är överrepresenterad i statistiken, och fyra av fem drabbade är kvinnor. Idag presenterar Facken i Välfärden rapporten ”Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön” som visar att kommuner och regioner kan spara miljarder på att minska sjukfrånvaron.
Bara sju av tio som undervisar i grundskolan är behöriga lärare5.6.2024 07:12:33 CEST | Pressmeddelande
Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare i dag analyserar på kommun- och länsnivå. – Det är positivt att vi ser en liten ökning, men alla elever har rätt till undervisning av legitimerade lärare, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum