Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna
En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna.
Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.
- VFU är den enskilt viktigaste delen i förskollärar- och lärarutbildningarna. Vi studenter har 20 veckor på oss att lära oss hantverket och bygga upp en yrkesskicklighet innan examen. Det är glädjande att se att så många ser tillbaka på sin VFU och minns den som givande. Rapporten visar dock att dessa 20 veckor inte är tillräckliga, säger ordförande för Sveriges Lärarstudenter Adam Kedert.
Strax över hälften av respondenterna svarar att de önskar att de hade fått mer VFU under sin utbildning. Detta varierar dock mellan programmen och de som studerar kortare, särskilt på påbyggnadsutbildningarna KPU och yrkeslärarprogrammet, vill enbart en av tre ha mer VFU. Bland de som studerar en lärarutbildning på fyra år eller mer önskar majoriteten att de hade fått mer VFU.
- Det är inte särskilt konstigt egentligen att detta hänger ihop med hur lång ens utbildning är. Om man studerar en kortare period har man examen och verkligheten nära. En kontinuerlig kontakt med förskolor och skolor är dock viktigt och borde vara en naturlig del genom hela utbildningen. Därför föreslår vi att utbildningarna blir verksamhetsintegrerade och har praktiska moment ute i verksamheterna kontinuerligt, varje termin, och att detta knyts ihop med de högskoleförlagda kurserna, säger Adam Kedert.
Rapporten visar även att VFU-handledaren har en mycket stor betydelse för hur man upplevt kvaliteten på sin VFU. Över 80 procent av respondenterna upplever att handledaren har haft en positiv betydelse för upplevelsen av VFU:n och handledarens kunskap och engagemang skattas högt.
- Utan handledare har vi ingen VFU värd namnet. Handledarnas engagemang och tid måste värderas och de måste få förutsättningar för att stötta studenten under VFU-perioden. Tyvärr har inte alla rätt förutsättningar och det är inte ens säkert att handledaren får någon ersättning för uppdraget. Därför vill vi se ett nationellt VFU-avtal som ger jämlika förutsättningar för VFU:n, ersättning och handledaruppdraget, säger Adam Kedert.
Kort om rapporten:
- Sju av tio alumner upplevde sin sammantagna VFU som bra eller mycket bra.
- Den yrkesverksamma VFU-handledaren har en mycket stor betydelse för hur man upplevt kvaliteten på sin VFU.
- Strax över hälften önskar att det ingått mer VFU i utbildningen, även om svaren varierar beroende på vilken utbildning man har läst.
- Många av de som önskar mer VFU tycker att det kan uppnås främst genom att omfattningen på kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan minskas.
Krav från Sveriges Lärarstudenter:
- Inför verksamhetsintegrerad utbildning på förskollärar- och lärarutbildningarna och öka därigenom studenternas totala tid ute i verksamheterna.
- Ge handledarna tid och resurser för att stötta VFU-studenterna.
- Reglera den verksamhetsförlagda utbildningen i nationellt avtal och i skolförfattning.
- Reformera den utbildningsvetenskapliga kärnan och öka relevansen för den kommande yrkesutövningen.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seDokument
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärare: ”Satsa på utbildad personal i förskolan i stället för språkkrav”21.11.2024 13:04:21 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dag tillsatt en förskoleutredning som bland annat ska utreda språkkrav på personalen i förskolan. Bakvänt tycker Sveriges Lärare, som pekar på att i stället satsa på fler behöriga förskollärare. - Fyra av tio i förskolan saknar rätt utbildning. Det är där regeringen borde börja, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Adam Kedert omvald till Sveriges Lärarstudenters ordförande17.11.2024 15:19:22 CET | Pressmeddelande
I helgen hade Sveriges Lärarstudenter, en av landets största studentorganisationer, sin kongress i Göteborg. Under helgen beslutades det om bland annat att verka för att säkerställa en kvalitativ VFU och för en koncentrering av landets lärarutbildningar till färre lärosäten. Man röstade även fram en ny styrelse, där Adam Kedert, 27, ämneslärarstudent vid Uppsala universitet, fick förnyat förtroende som ordförande.
Fyra av tio saknar rätt utbildning i förskolan14.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Över 40 procent av personalen i förskolan saknar rätt utbildning. - Det är alarmerande. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Stoppa angiverilagen – Manifestation Sergels torg18.10.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Facken i välfärden samlar alla som är emot Tidöavtalets förslag om att införa en informationsplikt, på Sergels Torg i Stockholm den 23:e oktober klockan 17–18.
Sveriges Lärare: Därför slås elever ut26.9.2024 11:07:25 CEST | Pressmeddelande
– Det är mycket allvarligt och nedslående att betygsresultaten i årskurs 9 försvagas och behörigheten till gymnasiet sjunker. Det beror bland annat på att elever som behöver särskilt stöd inte får det, säger Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum