Pelle Johansson, Vimmerby HC är Årets ledare 2024

Vimmerby i norra Småland präglas av Astrid Lindgrens värld.

Hockeysäsongens största hyss utfördes av Pelle Johansson, 49 år, sportchef i Vimmerby HC, som mot alla odds tog klivet upp i Hockeyallsvenskan.  En prestation som nu belönas efter omröstning av Ishockeyjournalisternas medlemmar.

Pelle Johansson är ”Årets ledare 2024” i svensk ishockey.

-Det är suveränt att vi i lilla Vimmerby uppmärksammas. För mig personligen känns det häftigt, något har man väl gjort bra i alla fall, skrattar Pelle.

I motiveringen heter det:

”Pelle Johansson har funnits inom ishockeyn i Vimmerby sedan 1990, först som spelare sedan som ledare i olika roller. Med små medel och med tonvikt på spelare från bygden, samt med själ och hjärta, formade han ett lag som väckte avund. Ett hyss värdigt Emil i Lönneberga”.

I Pelle Johanssons Vimmerby 2024 fanns nio egna produkter,  en helt färsk tränare i Hampus Sylvegård, 27 år, budgeten balanserade runt 2,5 miljoner kronor och under säsongen tvingades Pelle sälja sin bäste back, Oskar Lindgren, till Tingsryd, för att rädda ekonomin hjälpligt.

-Men vi slutade aldrig tro på oss själva, vi brann för att gå så långt som möjligt. Och ja, i kvalseriens avslutande omgångar föll alla bitar på plats, säger Pelle Johansson.

Hans Vimmerby, med cirka 8 500 invånare i tätorten, drog vinstlotten. Av 40 lag i Hockeyettan knep laget den enda plats som stod på spel för uppflyttning.  Ishockeyns eget maratonlopp som avslutades med en kvalserie om sex lag.  Hysset fullbordades efter 8-1 mot Halmstad Hammers i sista omgången.

-Jag vill gärna se en diskussion om ökad rotation i seriesystemet. Att åtminstone två lag från Hockeyettan ska få chansen att ta sig igenom nålsögat till HA, säger Årets ledare 2024.

Den här våren är hans dagar fulltecknade, tränare och spelare ska kontrakteras, ishallen, eller kort och gott ”Tigerkulan” i folkmun ska besiktigas för spel i den högre divisionen. HA:s sportchef Erik Ryman har varit på plats, och en åtgärdslista har presenterats.

Arenan är kommunägd och politikerna är med på det allsvenska tåget. Möjlighet finns också att få dispens det första året, om åtgärdslistan blir för diger.

Pelle Johanssons egen hockeykarriär hade sin topp 1990 då han ingick i Smålands segrande lag i TV-pucken, finalseger mot Ångermanland 3-0.  A-lagsdebut i dåvarande div. III med Vimmerby IF.

Med undantag för tre år i länsgrannen IK Oskarshamn, som assistent till klubbdirektör Martin Åkerberg, har Pelle haft sin hemvist i Astrid Lindgrens sagostad.  Först Vimmerby IF och därefter nuvarande Vimmerby HC som bildades 1993.

Nu väntar nya hyss – i höstens seriepremiär kommer Nybro på besök. och senare tvingas Djurgården, med 16-guld, sätta sig på bussen och åka de 30 milen till  Arena Hansson Konsult&Konstruktion, det officiella namnet på ishallen.

-Jag vill inte tala siffror men jag skulle tro att ersättningen till Djurgårdens första femma är vad jag har i hela min spelarbudget, avslutar ”Årets ledare 2024”.

Utmärkelsen ”Årets ledare”  har delats ut sedan säsongen 1991-1992, första pristagare var Percy Nilsson, tidigare ordförande i Malmö Redhawks. Säsongen 2022-2023 belönades Modo-duon Mattias Karlsson/Henrik Gradin som fick dela på priset.

Utmärkelsen ska årligen tillfalla den ledare som under säsongen på ett förtjänstfullt sätt arbetat för svensk ishockey på klubb -  eller landslagsnivå.

KJELL NILSSON

Här är de som tidigare fått utmärkelsen Årets ledare

Bilder

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se