Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl
Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.
I februari vann zucchiolo ett prestigefyllt innovationspris i Berlin och nu har den landat i frukt- och grönsaksdisken hos Lidl. Den nya grönsaken finns i tre olika färger: gul, ljusgrön och mörkgrön. Smaken är mild och den är rik på fibrer och vitamin A och C.
– Vi är glada över att kunna presentera flera nyheter bland vårprimörerna. Vårt sortiment inom frukt och grönt är en del av kärnan i våra butiker och något som vi är extra stolta över, säger Marko Staglicic, inköpschef på Lidl
Zucchiolo är perfekt till sommarens middagar eftersom den passar lika bra i en fräsch sallad som på grillen. En miljömässig fördel är att det går att odla många zucchiolo på liten yta. Det är också en svinnsmart grönsak eftersom den håller sig fräsch länge.
Svenska coctailtomaten Lil-T
Nytt i frukt- och grönsaksdisken är även den svenskodlade cocktailkvisttomaten som fått ett alldeles eget namn av en följare på Lidls Instagram. Tidigare i år bad Lidl om tips inför namgivningen av tomaten och det vinnande bidraget blev Lil-T. Tomaten är en ny sort som Lidl har tagit fram. Den har ett spänstigt yttre och beskrivs som både smakrik och söt med lite syrlighet.
När den landade på butikshyllorna förra veckan fick den ett varmt välkomnande och i vissa butiker tog den slut på bara några dagar.
– Vi vill att människor oavsett storlek på plånboken ska ha råd med hälsosam mat. Därför fortsätter vi också att erbjuda tolv procent rabatt på frukt och grönt en gång i veckan, säger Marko Staglicic.
Kontakter
Kundtjänst
https://kundportal.lidl.se/
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus 15-pack, 12- pack och 6-pack25.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE684-35 , 2SE684-36 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2024-08-13.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum