Näringslivsmedaljen till Bertil Edner och Britt-Marie Forsberg, Bona, Skåne län

Bertil Edner och Britt-Marie Forsberg tilldelas medaljen för att ha tagit ett svenskt familjeföretag ut i världen med miljövänliga produkter. Prinsessan Christina, fru Magnuson överlämnade medaljerna vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 13 maj på Moderna Museet. Nio mottagare får Näringslivsmedaljen 2024.

Näringslivsmedaljen 2024 (fr. vänster): Britt-Marie Forsberg (Bona); Prinsessan Christina, fru Magnuson; Gustaf Edner (son till medaljören Bertil Edner, Bona) Pressbild för redaktionell användning. Foto: Jonas Ekströmer / TT. © Kungliga Patriotiska Sällskapet 2024.

Bona grundades 1919 av livsmedelshandlaren Wilhelm Edner och några generationer senare är företaget en ledande leverantör av produkter för renovering och underhåll av trägolv. Företaget har drivits vidare av syskonen Bertil Edner och Britt-Marie Forsberg, och nu även av en fjärde generation.

– För att ha tagit ett svenskt familjeföretag ut i världen med miljövänliga produkter, så lyder motiveringen berättar Kjell Blückert, Kungl. Patriotiska Sällskapets ständige sekreterare. Förslagsställare är Sällskapets ledamot Alexandra von Schwerin.

Det handlade från början om bonvax, nu är produkterna diversifierade, men med samma syfte att hålla trägolven slitstarka och fräscha – genom golvens hela livslängd. Ett miljötänk fanns tidigt och redan på 1970-talet lanserades det första vattenbaserade golvlacket, som gjorde att för människan och naturen farliga lösningsmedelsburna golvlacker inte längre behövde användas. Produkter för att renovera golv kompletterar nu Bonas ursprungsprodukter och det finns även Bona-certifierade hantverkare som vet hur produkterna ska användas.

– En ära och hedrande, men det är ju också många andra som har varit med på vår resa, säger medaljörerna Bertil Edner och Britt-Marie Forsberg. Vi tar emot medaljerna som representanter för både medarbetare och ägarfamiljen. Vi är glada över att kunna bidra till svensk industri och lokalsamhälle med 21 procent av vår arbetskraft. Vår innovationskraft har resulterat i ledande produkter som vattenbaserade golvlack, ergonomiska maskiner och hållbara rengöringsprodukter, med målet att bli koldioxidneutrala till 2040 genom att minska miljöpåverkan.

Medaljerna överlämnades av Prinsessan Christina, fru Magnuson vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 13 maj på Moderna Museet.

Se hela intervjun i vår presentationsfilm:

Om Näringslivsmedaljen
Kungl. Patriotiska Sällskapet instiftade 1982 en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv – Medalj för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis. Medaljen utdelas efter beslut av Sällskapets förvaltningsutskott efter förslag av ledamöterna och tidigare mottagare av Näringslivsmedaljen. Medaljen som är gjord i guld delas ut i Sällskapets första storlek (motsvarande 11:e storleken, 41 mm).

Årets mottagare av Näringslivsmedaljen 2024:
Johan Axelsson och Stefan Axelsson, Axelent Group (Jönköpings län)
Helena Casserlöv-Kvist, Meritmind (Stockholms län)
Bertil Edner och Britt-Marie Forsberg, Bona (Skåne län)
David Ekelund och Eliza Törnkvist, Icebug (Västra Götalands län)
Bo Wiklund och Jonas Wiklund, Wibax (Norrbottens län)

Kjell Blückert
Ständig sekreterare
Kansli- och fondansvarig
kjell.bluckert@kungligapatriotiskasallskapet.se

Anette Jonsson
Biträdande sekreterare
Kommunikations- och medaljansvarig
anette.jonsson@kungligapatriotiskasallskapet.se

Näringslivsmedaljen 2024 (fr. vänster): Britt-Marie Forsberg (Bona); Stefan Axelsson och Johan Axelsson (Axelent Group); Prinsessan Christina, fru Magnuson; Eliza Törnkvist och David Ekelund (Icebug); Jonas Wiklund (Wibax); Helena Casserlöv-Kvist (Meritmind). Foto: Jonas Ekströmer / TT.
Britt-Marie Forsberg – Bona
Bertil Edner – Bona

Om oss

Kungl. Patriotiska Sällskapet är sedan över 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772.

Sällskapet förvaltar fonder på över 900 Mkr och delar årligen ut ca 15 Mkr i bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål.

Med Sällskapets medaljer premieras uppskattade arbetsinsatser och betydande gärningar. Med Näringslivsmedaljen uppmärksammas årligen nydanande insatser i näringslivet.

Näringslivsmedaljen till Johan Axelsson och Stefan Axelsson, Axelent Group, Jönköpings län13.5.2024 19:58:51 CEST | Pressmeddelande

Johan Axelsson och Stefan Axelsson tilldelas medaljen för att rekordsnabbt ha tagit sina innovativa säkerhetsprodukter ut i världen med bevarande av Gnosjö- och familjeanda i företaget. Prinsessan Christina, fru Magnuson överlämnade medaljerna vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 13 maj på Moderna Museet. Nio mottagare får Näringslivsmedaljen 2024.