Näringslivsmedaljen till Johan Axelsson och Stefan Axelsson, Axelent Group, Jönköpings län

Johan Axelsson och Stefan Axelsson tilldelas medaljen för att rekordsnabbt ha tagit sina innovativa säkerhetsprodukter ut i världen med bevarande av Gnosjö- och familjeanda i företaget. Prinsessan Christina, fru Magnuson överlämnade medaljerna vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 13 maj på Moderna Museet. Nio mottagare får Näringslivsmedaljen 2024.

Näringslivsmedaljen 2024 (fr. vänster): Johan Axelsson (Axelent); Prinsessan Christina, fru Magnuson; Stefan Axelsson (Axelent) Pressbild för redaktionell användning. Foto: Jonas Ekströmer / TT. © Kungliga Patriotiska Sällskapet 2024.

Det ursprungliga Axelent-företaget grundades 1990 av fyra kusiner Axelsson från en företagarfamilj i småländska Hillerstorp i Gnosjöregionen. Det består idag av fyra företag med olika specialiteter som samverkar i produktutveckling, produktion, lagerhållning och förpackning – allt i Hillerstorp, men med 90 procent av tillverkningen på export till Europa, Asien och USA.

– För att rekordsnabbt ha tagit sina innovativa säkerhetsprodukter ut i världen med bevarande av Gnosjö- och familjeanda i företaget, så lyder motiveringen berättar Kjell Blückert, Kungl. Patriotiska Sällskapets ständige sekreterare. Förslagsställare är Sällskapets ledamot Hans Ahlin och Kjell-Ove Gunnarsson, tidigare mottagare av Näringslivsmedaljen.

De fyra företagen i Axelent Group är Axelent, Axelent Engineering, Axelent Solutions och Axelent Wire Tray. Dessutom finns 10 helägda dotterbolag i 16 länder och samarbeten med drygt 30 representanter världen över.

– Det känns helt fantastiskt och väldigt overkligt att vi får medalj, att bli uppmärksammade, säger medaljörerna Johan Axelsson och Stefan Axelsson. Vi vill skapa världens säkraste arbetsplatser, det är vår drivkraft. Dagligdags känns bolaget som det lilla företaget som det var i början. Vi är stolta över att både vara världsledande och att vara en arbetsplats där många har arbetat länge.

Medaljerna överlämnades av Prinsessan Christina fru Magnuson vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 13 maj på Moderna Museet.

Se hela intervjun i vår presentationsfilm: https://youtu.be/HjkmE4c3Voo

Om Näringslivsmedaljen
Kungl. Patriotiska Sällskapet instiftade 1982 en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv – Medalj för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis. Medaljen utdelas efter beslut av Sällskapets förvaltningsutskott efter förslag av ledamöterna och tidigare mottagare av Näringslivsmedaljen. Medaljen som är gjord i guld delas ut i Sällskapets första storlek (motsvarande 11:e storleken, 41 mm).

Årets mottagare av Näringslivsmedaljen 2024:
Johan Axelsson och Stefan Axelsson, Axelent Group (Jönköpings län)
Helena Casserlöv-Kvist, Meritmind (Stockholms län)
Bertil Edner och Britt-Marie Forsberg, Bona (Skåne län)
David Ekelund och Eliza Törnkvist, Icebug (Västra Götalands län)
Bo Wiklund och Jonas Wiklund, Wibax (Norrbottens län)

Kjell Blückert
Ständig sekreterare
Kansli- och fondansvarig
kjell.bluckert@kungligapatriotiskasallskapet.se

Anette Jonsson
Biträdande sekreterare
Kommunikations- och medaljansvarig
anette.jonsson@kungligapatriotiskasallskapet.se

Näringslivsmedaljen 2024 (fr. vänster): Britt-Marie Forsberg (Bona); Stefan Axelsson och Johan Axelsson (Axelent Group); Prinsessan Christina, fru Magnuson; Eliza Törnkvist och David Ekelund (Icebug); Jonas Wiklund (Wibax); Helena Casserlöv-Kvist (Meritmind). Foto: Jonas Ekströmer / TT.
Johan Axelsson och Stefan Axelsson – Axelent Group
Johan Axelsson och Stefan Axelsson – Axelent Group

Om oss

Kungl. Patriotiska Sällskapet är sedan över 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772.

Sällskapet förvaltar fonder på över 900 Mkr och delar årligen ut ca 15 Mkr i bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål.