Greenpeace stänger in lobbyister på LRFs huvudkontor i nytt experiment

Idag inleder Greenpeace ett experiment i Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) lokaler i Stockholm för att studera hur lantbrukslobbyister påverkas av att vara instängda året runt. Experimentet speglar det pågående experiment som finansieras av LRF där 1500 mjölkkor hålls inlåsta i 18 månader för att studera hur de påverkas av detta. Inne i LRFs lokaler har nu Greenpeace-experimentets lobbyister etablerat sina arbetsplatser där de är redo att arbeta och leva dygnet runt.

Greenpeaceprotest på Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) huvudkontor mot att LRF, regeringen och stora mejeriföretag som Arla nu försöker avskaffa beteskravet, dvs de svenska mjölkkornas lagstadgade rätt att beta utomhus på sommaren. Att få beta är det bästa för kornas välmående och det är bara när de betar som de kan bidra till öppna landskap och den biologiska mångfalden. (c) Greenpeace / Jana Eriksson

– För att illustrera det absurda i LRFs experiment med kor som stängs in året runt gör vi ett lika absurt experiment där vi vänt på rollerna. Vårt experiment är dock lite snällare utformat eftersom de lobbyister vi rekryterat bland våra Greenpeace-aktivister gör detta av fri vilja, till skillnad från korna, säger Erika Bjureby, chef för Greenpeace i Sverige.

Greenpeace experiment som inleds idag genomförs som en del i protesterna mot att LRF, regeringen och stora mejeriföretag som Arla nu försöker avskaffa beteskravet, dvs de svenska mjölkkornas lagstadgade rätt att beta utomhus på sommaren.

Alla lobbyister som ingår i Greenpeace experiment och som nu på morgonen etablerat sig inne i LRFs huvudkontor är redo att försöka leva i organisationens reception i 18 månader. De kommer under hela experimentperioden lobba LRF inifrån för att de ska avsluta sina försök att ta bort beteskravet och istället börja arbeta för att stärka svenska kors rätt att beta utomhus. Allmänheten kan delta i protesten och bistå experimentets lobbyister genom att skicka meddelanden via sociala medier som de sedan kommer att vidarebefordra direkt till LRF.

– Jag tror det kommer bli hemskt att inte få komma ut och se solen eller känna vinden i ansiktet på så länge, men att ta bort kornas rätt att beta utomhus är för mig helt oacceptabelt. Måste jag leva i en reception i över ett år för att LRF ska förstå hur absurda experiment de pysslar med så får det väl bli så, säger Gustav Martner, en av de som nu går in i rollen som instängd lobbyist.

Att Greenpeace experiment om hur lantbrukslobbyister påverkas av att vara instängda året runt inletts syns också utifrån genom ny dekor på LRFs huvudkontor. Aktivister i ko-masker demonstrerar samtidigt utanför LRFs lokaler med uppmaningar till landsbygdsministern Peter Kullgren (KD) att bevara beteskravet.

– Det är ofattbart att LRF faktiskt försöker ta bort kornas rätt att beta och genomför ett experiment med att hålla kor inlåsta så länge. Det är väl etablerat att kor mår bäst av att få vara ute på bete och svenska folket bryr sig väldigt mycket om att korna ska ha det bra. Kor gör dessutom ingen nytta för den biologiska mångfalden eller våra öppna landskap om de inte får vara ute och beta på lämpliga marker, säger Erika Bjureby.

Bilder och videomaterial från experimentet i LRFs lokaler publiceras här inom kort

Övrigt:
Studien där 1500 mjölkkor hålls inlåsta på sju Arlagårdar runt om i Sverige i 18 månader drivs av Växa Sverige och finansieras av LRF.

Astrid Lindgren-lagen kan rivas upp. Under juni månad ska utredningen “Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd” överlämnas till regeringen. Greenpeace och flera andra miljö- och djurrättsorganisationer befarar att utredningen kommer att föreslå att beteskravet ska avskaffas.

Beteskravet som ger svenska mjölkkor rätt att beta utomhus 2-4 månader under sommaren etablerades som en del av den nya djurskyddslag som gavs som 80-års present till Astrid Lindgren av den dåvarande regeringen. Rätten att beta gäller dock inte alla nötkreatur idag, utan endast mjölkkor.

Jordbruksverket skrev i en bedömning från år 2019: ”Som vi ser det är beteskravet en alltför viktig djurvälfärds- och djurhälsofråga för att det ska kunna tas bort och ersättas med lösgående djurhållning. Beteskravet medför också andra fördelar för t.ex. öppna betesmarker som inte kan uppnås om djur i lösgående system undantas från beteskraven.”

Svenskarna anser att djurens välfärd är mycket viktig. En Eurobarometer från 2023 om européernas inställning till djurens välfärd visade att i princip alla svenskar (98 %) anser att djurens välfärd inom jordbruket är viktig eller mycket viktig (81 % mycket viktig). 86 % av svenskarna känner sig också säkra på att välfärden för djur inom jordbruket borde bli bättre än den är nu. 92 % av svenskarna säger sig även vara beredda att betala mer för mat från jordbrukssystem med bättre välfärd för djuren.

Länkar

Ny rapport: stora finansiella risker med ny kärnkraft19.6.2024 06:01:00 CEST | Pressmeddelande

Greenpeace på kosläpp för att avslöja LRFs dolda planer för kossorna4.5.2024 14:08:36 CEST | Pressmeddelande