Spader Dam är svenska mästare i bowling

Det blev en riktig rysare när Spader Dam och Team X-Calibur möttes i SM-finalen i 8-manna vid slutspelet i Jönköping. Spader Dam vann till sist den tredje och avgörande finalen med 11-9 och tar sitt 18:e SM-guld.
– Jag är helt mållös, säger Emma Halttunen som blev stor guldhjälte för Helsingborgslaget.

Spader Dam är svenska mästare i 8-manna.
Spader Dam är svenska mästare i 8-manna. Foto: Davide Panzino

Det blev ett oerhört rafflande finalmöte mellan Spader Dam och X-Calibur vid SM-slutspelet i Jönköping under söndagen. Tre tuffa bataljer där det var kamp hela vägen till slutrutorna. Spader Dam vann den första matchen med 10-9. I den andra matchen kom X-Calibur tillbaka. De vann med 11-9 och tog finalmötet till en avgörande match.

Efter två serier spelade i den tredje finalen så ledde Spader Dam med 9-1 och Helsingborgslaget hade greppet om SM-guldet. Men lite av temat för finalmötet var att det aldrig gick att räkna ut något av lagen och så ej heller i den avgörande matchen. X-Calibur hämtade ny kraft och tog hem den tredje serien med 4-1. Ställningen var 10-5 till Spader Dam och X-Calibur behövde vinna med 5-0 i den fjärde serien för att ta det hela till en skiljeserie. Det var inte långt från att det blev så och X-Calibur pressade Spader Dam hela vägen in till slutrutorna. Avslutningen blev gastkramande där Emma Halttunen i Spader Dam spelade huvudrollen. Halttunen hade varit reserv i flera slutspelsmatcher och klev in från start först i den andra finalmatchen. Väl i den avgörande matchen levererade hon som bäst när det behövdes som mest. I andra serien slog hon till med en 300-serie och i den fjärde serien avslutade hon med en trippel vilket ledde till att Spader Dam kunde hålla undan och bärga ännu ett SM-guld till Helsingborg.
– Jag är lite i chock och kan knappt fatta att det här har hänt. Det är min bästa match någonsin och det känns väldigt stort, säger Halttunen som blev poängbäst i den tredje finalen med 970 poäng.

Mesta mästarna Spader Dam tar sitt 18:e SM-guld.
– Vi är ett riktigt starkt lag. Vi sätts på press men löser det gång på gång och är bäst när det gäller, säger Halttunen.

Allt om SM-slutspelet

Spader Dams guldlag
Anna Andersson
Elin Bergqvist
Emma Halttunen
Katrin Jansson
Nora Johansson
Hanna Jönsson
Josefine Linderoth
Sandra de Neergaard
Filippa Persson
Cajsa Wegner
Jenny Wegner

Coach: Karl Wahlgren

Klubbinfo Spader Dam, Helsingborg
Klubben bildades 1971
Antal SM-guld: 18

Svenska mästare de senaste tio åren
2024 Spader Dam - Helsingborg
2023 Spader Dam - Helsingborg
2022 Spader Dam - Nyköping
2021 inställd pga av pandemin
2020 Säsongen avbruten pga pandemin
2019 Spader Dam - Nyköping Super Bowl
2018 Team X-Calibur  - Baltiska Hallen, Malmö
2017 Spader Dam - Jönköping, Racketcentrum
2016 Spader Dam - Jönköping, Racketcentrum
2015 Team X-Calibur - Jönköping, Racketcentrum

Spader Dam är svenska mästare i 8-manna.
Foto: Davide Panzino
Emma Halttunen blev stor guldhjälte för Spader Dam.
Foto: Davide Panzino