Hållbar tillväxt i fokus när Peter Hellgren talar på DI Gasell Next Level

Efter tio DI Gasell-utmärkelser belönas Consid under tisdagen med en Mästargasell. Vid ett event arrangerat av Dagens Industri på Sergel Hub i Stockholm ska Mästargasellerna hyllas. Dessutom kommer vinnarna hålla varsitt föredrag. Consids vd Peter Hellgren kommer prata om företagets hållbara tillväxt-streategi som tagit dem till toppen.

Peter Hellgren, Consids vd och grundare.

– Resan vi gjort och är ute på med Consid är något utöver det vanliga. Det är inget jag eller Henrik Sandell såg framför oss för snart 24 år sedan när vi registrerade företaget hos Bolagsverket. Det är makalöst vad våra fantastiska kollegor åstadkommit under åren, säger Peter Hellgren.

Gasell Next Level beskrivs av arrangören som ett sätt att hylla de 14 000 företag som under åren tilldelats en Gasell under prisets 25-åriga existens. Consid tog hem sin första 2014, sedan dess har det blivit tio plakat – alltså tio raka Gasell-år – för det snabbväxande it-företaget.

Grundarduon Peter Hellgren och Henrik Sandell är fortfarande ytterst aktiva inom bolaget och har under de knappa 24 åren som de drivit Consid sett Sverige ta det stora digitaliseringssprånget på extremt nära håll.

– Om man minns tillbaka på hur det var där hösten 2000 så hade dotcom-bubblan precis spruckit, it-företag som var värderade till miljardbelopp hade gått i stöpet. It var inte superhett, men vi visste vad vi ville göra och gav oss tusan på att lyckas. Det vi ser nu med nära 2000 anställda, ett 40-tal kontor och verksamhet i sex länder ett kvitto på att vår strategi med ett självfinansierat företag med organisk tillväxt var rätt.

Under Next Level-eventet kommer Peter Hellgren hålla ett föredrag där just den strategin står i fokus. Consid är fortfarande ett privatägt aktiebolag där effektiva återinvesteringar av kapital varit en nyckelfaktor i tillväxten.

– Genom att ständigt återinvestera våra intäkter i företaget har vi kunnat upprätthålla en hög tillväxttakt. I genomsnitt har Consids omsättning ökat med 30 procent årligen, vilket är ett bevis på framgången för vår strategi att vara självfinansierad. Det har också gjort att vi kunnat bygga upp en stark företagskultur präglad av innovation och långsiktig planering, vilket attraherar talanger som värdesätter stabilitet och möjligheten att påverka sin arbetsplats. I dag omsätter vi 2,6 miljarder kronor årligen, summerar Peter Hellgren.

Consid är ett av endast tre företag som fått tio DI Gasell-utmärkelser.