IVL Svenska Miljöinstitutets vd ny ledamot i Innovationsföretagens styrelse

Vid årsmötet idag valdes IVL Svenska Miljöinstitutets vd John Rune Nielsen in som ny ledamot i Innovationsföretagens styrelse.

John Rune Nielsen

- John Rune kommer med sin gedigna erfarenhet av affärsutveckling inom forskning och innovationsfrågor att utgöra ett viktigt komplement till styrelsen. Med vår nya styrelse är vi fortsatt väl rustade för att vidareutveckla en hållbar, motståndskraftig och konkurrenskraftig innovationssektor, säger Sara Lindmark, styrelseordförande för Innovationsföretagen.

John Rune Nielsen har lång erfarenhet av att arbeta med forsknings- och innovationsfrågor inom ett stort antal branscher och har även en gedigen erfarenhet inom energi-, miljö- och hållbarhetsområdet. Han har bland annat varit vd för det norska klimat- och miljöforskningsinstitutet NILU samt arbetat många år i ledande positioner vid forskningsinstitutet RISE och tidigare SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Sverige. Sedan 2023 är han vd för IVL Svenska Miljöinstitutet.

- Jag ser fram emot att bidra till utvecklingen av konkurrenskraftiga förutsättningar för Innovationssektorn, som har en mycket viktig roll att spela i omställningen till ett hållbart samhälle, säger John Rune Nielsen, vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

John Rune Nielsen ersätter Erik Landgren vd på Kiwa Sweden AB som lämnade styrelsen hösten 2023.

Innovationsföretagens nya styrelse
Farah Al-Aieshy, Norconsult Sverige AB