Svea Solar värvar ny operativ chef (Group COO)

Svea Solar, ett av Europas ledande solenergibolag, värvar en ny operativ chef (Group COO), Jonas Wedin. Med snart 10 år i solenergibranschen och en hög tillväxttakt genom åren, introducerar nu Svea Solar en operativ chef för att ytterligare stärka företagets position på de befintliga marknaderna i Europa.

Jonas har mångårig erfarenhet av att leda och förbättra operationella verksamheter i företag med geografiskt spridd fältpersonal, bland annat Anticimex och Telekomservicebolaget Relacom. Jonas kommer närmast från Telia Company där han var ansvarig för koncernens Teknologistrategi samt drev större förändringsinitiativ, bland annat för tekniska tjänster mot företagsmarknaden i Norden. Jonas har även en bakgrund som strategikonsult på McKinsey & Company och Accenture Strategy.

– Jag har intresserat mig för solenergi sedan många år. Få sektorer kommer se samma tillväxt som solenergi och skiftet som det medför gör samtidigt oss alla till vinnare. Svea Solar har här en väldigt bra marknadsposition. Kombinationen av en starkt entreprenörsdriv tillsammans med Altors erfarenhet av företagsutveckling ger alla möjligheter för att lyckas med både effektivitet och högsta graden av kundnöjdhet, säger Jonas Wedin, ny operativ chef.

I sin nya roll kommer Jonas att leda och utveckla den operationella verksamheten.

– Jonas blir ett klockrent tillskott i vårt team på Svea Solar. Han har precis den typ av erfarenhet inom både strategi och operationell verksamhet som vi behöver för att växa oss ännu starkare i våra marknader. Givet våra höga mål när det kommer till kundnöjdhet och effektivitet, känns det tryggt och kul att nu få välkomna Jonas, säger medgrundare och VD Erik Martinson.

Jonas tillträder sin nya tjänst på Svea Solar i februari 2024.