Uppsala Konsert & Kongress

Ben Frost, Caterina Barbieri och Sara Parkman till Otherworldly i höst

Dela

Otherworldly i Uppsala fortsätter att hylla det udda och utomvärldsliga. I höst är festivalen tillbaka med namn som Caterina Barbieri, Ben Frost, Pharmakon, Funeral Folk med Sara Parkman, El Perro Del Mar, fuse* och Katarina Löfström.

Den Islandsbaserade australiensaren Ben Frost är en centralgestalt inom samtida musik och scenkonst. I oktober kommer han till Uppsala och festivalen Otherworldly. Foto: Topper Komm
Den Islandsbaserade australiensaren Ben Frost är en centralgestalt inom samtida musik och scenkonst. I oktober kommer han till Uppsala och festivalen Otherworldly. Foto: Topper Komm

Otherworldly är tillbaka för tredje gången, första helgen i oktober 2024, på Uppsala Konsert & Kongress och Uppsala konstmuseum. Festivalen fortsätter att utforska det udda och utomvärldsliga i den elektroniska musikens och digitala konstens utmarker, genom att bjuda in centralgestalter och nya spelare på fältet från både Sverige och övriga världen.

Projektet är ett långsiktigt samarbete mellan UKK och konstmuseet som presenterar musik och konst på de båda institutionerna, såväl som på andra platser i Uppsala och regionen. Precis som tidigare år cureras Otherworldly av konstnären och regissören Peder Bjurman och musikern och kompositören Christian Hutchinson Berg, också känd som ena halvan av popfenomenet Kite.

– Det är väldigt roligt att festivalen växer, hittar sin form och sina medarbetare och att Uppsalas två främsta scener för konst och konserter är med och skapar denna hybrid av visuell musik, säger Peder Bjurman och fortsätter berätta om höstens program:

– Nytt för årets Otherworldly är ett samarbete med Institutet för framtidsstudier, som tillsammans med Uppsala universitet bjuder in till ett internationellt seminarium med tänkvärt innehåll kring framtidsfrågorna. Det är festivalens själva idé – att med konsten diskutera vår gemensamma framtid.

Stora namn från Europa och USA till Uppsala

En rad internationellt namnkunniga artister och musikprojekt kommer till UKK, varav flera gör sina enda Sverigespelningar under festivalen 3–5 oktober 2024.

Att lyssna på den italienska Caterina Barbieri, som började sin karriär i Stockholm efter studier på legendariska Elektronmusikstudion, känns som att resa i ljusets hastighet och i slowmotion – samtidigt. När hon möter brittiska duon Space Afrika, med rötter i klubbmusiken, skapas helt nya ljudlandskap som knyter samman kropp och maskin. Australiensaren Ben Frost har gjort stora avtryck inom filmmusik, opera och ljudkonst. Nu kommer han med musiken från efterlängade albumet Scope Neglect, som hyllas som ett av hans bästa. Kvinnliga noisestjärnan Pharmakon från New York är en viktig förnyare i en extremt mansdominerad genre, känd för sina kompromisslösa liveframträdanden.

Flera förgrundsgestalter från den svenska scenen kommer också till festivalen. Däribland folkmusikern Sara Parkman och kompositören Maria W Horn, med det prisade projektet Funeral Folk, som utforskar sorgens ritualer till toner av fiol, synthar, sång och rostiga koskällor, och den särpräglade popstjärnan El Perro Del Mar, med musik från senaste skivan Big Anonymous.

– Otherworldly pushar gränser med fascinerande musik- och konstupplevelser som reflekterar kring samtiden och framtiden. En av årets viktigaste och mest efterlängtade händelser! säger Henrik Lillsjö, VD och konstnärlig ledare på UKK.

Nya verk premiärvisas

Bland årets konstinslag märks Tobias Bradfords egensinniga mekatroniska skulpturer som visas på Uppsala konstmuseum. Från Italien presenteras konststudion fuse* med verket Onirica (), där tiotusentals drömmar gestaltas i ord och bild på stora AI-genererade projektioner som fyller rummet. Dessutom visas flera platsspecifika verk på UKK av Katarina Löfström och andra svenska konstnärer som fått i uppdrag att fylla konserthusets foajé och restaurang med ny högteknologisk konst.

Otherworldlys konstnärlige ledare Peder Bjurman har medverkat med flera spektakulära konstverk vid de tidigare festivalerna, som förra årets uppmärksammade All Eyes, där framtidsspanande ögon från en mängd uppländska medborgare projicerades i storformat på UKK:s och Uppsala slotts fasader. I år vänder han blicken uppåt, mot rymden, med Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence, skapat tillsammans med Uppsalabördiga ljudkonstnären Jin Mustafa. Det interaktiva ljus- och ljudverket söker svar på svindlande frågor om mänsklighetens öde, och visas på borggården utanför konstmuseet, på Vaksala torg och runt om i regionen.

– Att få möta ett curerat program av konst och musik på olika platser som Uppsala konstmuseum, UKK och andra ställen i staden känns oerhört stimulerande. Otherworldly har en specifik stämning som skapar olika synergier och nya estetiska upplevelser, säger Daniel Werkmäster, museichef på Uppsala konstmuseum.

Längre ner i pressmeddelandet finns mer information om medverkande artister, konstnärer och verk, samt programförklaring för årets Otherworldly-festival.

Otherworldly – a hybrid music and art festival

3–5 oktober 2024 på Uppsala Konsert & Kongress och Uppsala konstmuseum.
Biljetter ute nu via ukk.se/otherworldly.

Live på UKK

  • Caterina Barbieri (IT) & Space Afrika (UK) present LAST TRACK w/ MFO (DE)
  • Erik Enocksson (SE)
  • El Perro Del Mar (SE)
  • Ben Frost (AU)
  • Funeral Folk – Sara Parkman & Maria W Horn (SE)
  • Kollaps (AU)
  • Pharmakon (US)
  • Roll The Dice & Gustaf Broms (SE)
  • Internationellt seminarium med Institutet för framtidsstudier och Uppsala universitet

Konst på UKK

  • Peder Bjurman & Jin Mustafa (SE)
  • Nils Fridén (SE)
  • fuse* (IT)
  • Eliska Kovacikova (SE/SK)
  • Katarina Löfström (SE)
  • Jaime Reyes (VE/SE)
  • Annie Tådne (SE)

Konst på Uppsala konstmuseum

  • Peder Bjurman & Jin Mustafa (SE)
  • Tobias Bradford (SE)

Fler artister, konstnärer och seminariedeltagare tillkommer.

Programförklaring Otherworldly 2024

Sedan starten år 2022 har Otherworldly strävat efter att fånga den känsla av förundran och osäkerhet som präglar vår tid – inför teknologins utveckling, naturens kamp och människans framtid – utan att falla i fällan av uppgivenhet eller förenklade förklaringsmodeller.

Det är komplext och skall så vara. Konsten skall också svara på det med tvetydighet, nyfikenhet och en forskande blick. Teologen Augustinus skrev redan på 300-talet: ”Tiden är vi, som vi är, så är tiden”, och det stämmer nog; det vi gör nu är det som blir, det påverkar framtiden. Vi vill därför med festivalen skapa ett framåtblickande program kring vår tids stora frågor; vad skall ske med människan? En slags egenskapad futurologi, en prognos eller utsaga. Ett siande, till och med.

Konstnärerna i programmet och konserterna speglar denna motsägelsefulla känsla av förhoppning och undergång. Bidragen är storslagna eller subtila, i högteknologiska visioner eller mer analoga uttryck. Musikaliskt, mekatroniskt, visuellt och innehållsligt – verken vi valt att visa spretar lite, men fångar dilemmat kring människans förhållande till teknologin.

Internationella röster blandas med lokala. Verken är mekaniska hemmabyggen, avancerade digitala interventioner, märkliga drömmaskiner. Musikaliskt genljuder en slags mänsklig kraft och närvaro. En manifestation av det som gör oss till människor.  

Dystopier är både lockande och enklare att omfatta, men i år har vi valt en mer hoppfull ton, ett slags fabulerande av möjliga framtidsscenarier. Sköra men vackra, ibland skrämmande, men alltid relevanta. Inte minst i de seminarier som kommer att hållas under festivalen med internationella gäster. Det behövs ett tydligt och nytt narrativ för att formulera hur vi vill att framtiden skall gestaltas. Allra helst av konstnärer.

Peder Bjurman, konstnärlig ledare
Christian Hutchinson Berg, musikansvarig
Maj 2024

Medverkande artister på Otherworldly 2024

Caterina Barbieri (IT) & Space Afrika (UK) present LAST TRACK w/ MFO

I projektet LAST TRACK paras den italienska stjärnkompositören Caterina Barbieris omvälvande tonkonst med Manchesterduon Space Afrikas metodiska utforskande av ljudens olika skiktningar. Musiken framfördes första gången som ett beställningsverk på legendariska Berlinfestivalen Atonal hösten 2023. De båda akterna är var för sig kända för att skapa mäktiga och utomvärldsliga liveupplevelser, och med LAST TRACK öppnar de dörren till nya ljudlandskap, där Barbieris svindlande analogsyntsminimalism knyts samman med det mer köttsliga och organiska uttrycket från Space Afrika, rotat i den brittiska klubbmusiken.
caterinabarbieri.com
bit.ly/m/space-afrika

MFO är baserad i Berlin och verksam inom ljus, video och scenografi, bland annat med festivalerna Atonal och Unsound.
mfoptik.de

Erik Enocksson (SE)

Under de senaste tjugo åren har kompositören Erik Enocksson etablerat sig som en av de viktigaste rösterna inom samtida nordisk filmmusik. Hyllade filmer som Farväl Falkenberg och Man tänker sitt ackompanjeras av hans vackra ljudspår; personliga kompositioner som söker sig in hos lyssnaren med små musikaliska medel och sparsmakade arrangemang. Enockssons musik rör sig sömlöst mellan det distinkt melodiska och suggestiva stämningar och klanger. Hans filmmusik har fått förlängt liv genom flera nyutgåvor på prestigefyllda undergroundetiketter som Posh Isolation, Release the Bats och Kning Disk. Under senare år har Enocksson också dykt upp på scen tillsammans med artister som Kali Malone och i projektet Body Sculptures med bland andra Puce Mary, som spelade på Otherworldly 2022.
erikenocksson.com

El Perro del Mar (SE)

I snart tjugo års tid har El Perro del Mar varit en av svensk popmusiks mest särpräglade artister. Distinkt i uttrycket samtidigt som man sällan riktigt vet vad man har att vänta från henne. Ända sedan hon slog igenom förknippar vi El Perro del Mar med en grace hon aldrig gör avkall på, om än alltid med en ständig öppenhet för nya idéer och impulser. Om man följer hennes diskografi från 2005 års debutalbum och framåt märker man snart hur en röd tråd av integritet, värdighet och omisskännlig melankoli löper igenom produktionen och i sig bildar en helhetsvision. Med nya albumet Big Anonymous (City Slang, 2024) bygger hon vidare från detta fundament. Skivan, som tar avstamp i ett performanceverk hon gjorde på Dramaten 2019, är ett sorgespel där hon talar med de döda men längs vägen utvecklar sig musiken lika mycket till ett omfamnande av livet.
elperrodelmar.com

Ben Frost (AU)

Ben Frosts musik och ljudkonst bygger på kontraster. Med influenser från såväl klassisk minimalism som punk och metal skapar den Islandsbaserade australiensaren pulserande landskap som långsamt växer från intet till enorma, hotfulla ljudformer. Frost komponerar, producerar och arbetar över flera fält, och han har gjort avtryck inom såväl film och tv som opera, samtida dans och ljudkonst. Han har skrivit flera uppmärksammade soundtrack till filmer och tv-serier och hans operaverk har spelats på Royal Opera House i London och Staatsoper i Hannover; framgångar som har befäst honom som en centralgestalt inom samtida musik och scenkonst. Nyligen släppte Frost Scope Neglect (Mute), det första studioalbumet på sex år, och han är också aktuell med flera ljudkonstverk och installationer på konstmuseer och gallerier runt om i USA.
ethermachines.com

Funeral Folk – Sara Parkman & Maria W Horn (SE)

Funeral Folk är ett samarbete mellan den svenska folkmusikstjärnan och fiolspelaren Sara Parkman och den hyllade elektroakustiska tonsättaren Maria W Horn. Med sina respektive uttryck och erfarenheter utforskar de tillsammans dödens musikaliska fenomenologi och sorgens ritualer. Dessa två tongivande och kraftfulla musiker, som spelade i samma band redan i tonåren hemma i Härnösand, återbesöker här sin gemensamma bakgrund, som rymmer allt från hymner och ångermanländska folksånger till drone och finsk black metal. På scenen blandas Parkmans omisskännliga röst och fiol, med syntar, cittra, vevlira, gitarrer, mellotron och rostiga koskällor.
xkatedral.bandcamp.com/album/funeral-folk

Kollaps (AU)

Primitiv noise för ”outsiders och vanartade”, så beskriver den australiensiska trion Kollaps sin musik. Bandets urtidssound skapas av metallskrot, råplast och stålplåtar som blandas med avgrundsdjup bas, tunga trummor och ödesmättad sång. Det, bokstavligt, industriella är inte en gimmick eller en tom gest, utan gruppens redskap för att kritisera det postmoderna samhälle de tvingas leva i.
instagram.com/kollapsmusic

Pharmakon (US)

Margret Chardiet är en interdisciplinär ljudkonstnär och musiker född och baserad i New York City, där hon växte upp mitt i stadens undergroundscen bland musiker och konstnärer i subkulturernas ytterkanter. I stället för studier valde hon som 16-åring att satsa på sitt experimentella alter ego Pharmakon, som kommit att bli en viktig förnyare i den extremt mansdominerade noise-genren. Pharmakon är ett projekt, en process och ett konstnärligt väsen i ständig förändring, som speglar Margrets egen personliga utveckling och hennes autodidakta musikfilosofi. Hennes katalog och hennes kompromisslösa liveframträdanden är en hyllning till det vilda och fysiska, och en protest mot ett samhälle som avvisar det som inte låter sig kontrolleras eller exploateras. Chardiet använder elektronik, synthar och sina egna plågade skrik som verktyg för att förkroppsliga sitt inre och föra det vidare till publiken, där ljud och klangfärg visar hennes temperament, som en otämjelig biorytm.
swampbooking.com/pharmakon

Roll The Dice & Gustaf Broms (SE)

Roll The Dice firar 15 år sedan albumdebuten med att återskapa musiken live på höstens Otherworldly. Tillsammans med performancekonstnären Gustaf Broms presenterar de en helt ny föreställning i gränslandet mellan musiken, konsten och det okända.

Duon Roll The Dice består av stockholmarna Peder Mannerfelt och Malcolm Pardon, som fann varandra i slutet av 2000-talet tack vare ett delat studioutrymme och en gemensam passion för synthesizers, filmiska stämningar och elektronisk musik. Samarbetet bygger på Mannerfelts utfärder i experimentell techno – där han hyllats under eget namn, som The Subliminal Kid och som del av Fever Ray – och Pardons framgångsrika karriär som musikskapare inom film och tv. En bredd som har levererat lika mycket som den lovar för framtiden.
instagram.com/rollthedicesthlm
orgchaosmik.org

Flera artister tillkommer.

Medverkande konstnärer på Otherworldy 2024

Peder Bjurman & Jin Mustafa (SE) – Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence (2024)

En serie kraftiga lampor riktade mot natthimlen skapar en vertikal och svindlande axel mot rymden och mot de stora frågorna. Publiken deltar aktivt i verket genom att kliva upp på en platta som styr ljud- och ljusimpulserna och de blir därmed en del att kommunikationen. Men frågan om intelligent liv i rymden ställs också till oss själva och vänds på så sätt upp och ner. Finns det förutsättningar för intelligent liv också härnere? Eller finns det andra sätt att kommunicera sinsemellan? Diagonalt, horisontellt, språklöst och över stora avstånd? Interlude är en rymdutsaga och ett melankoliskt musikverk i ett, en hybrid som skapar ett främmande språk. Som alla talar. En korsning av science fiction och naturlyrik, där Solaris möter sus från tallskogen. Verket visas på borggården framför Uppsala konstmuseum, på Vaksala torg och på flera platser i regionen, som en inledning till festivalen. Aliens, welcome!

Den internationellt verksamme konstnären och författaren Peder Bjurman har tidigare skapat flera stora installationer för festivalen, bland annat videoverket The Air Loom med Blixa Bargeld och Mark Holthusen 2022, AR-verket SLOW WALKER och fasadprojektionen All Eyes 2023. Han återkommer nu tillsammans med kompositören Jin Mustafa med en stor ljus- och ljudinstallation som visas i regionen och i Uppsala. Jin Mustafa medverkade också på invigningen av förra årets Otherworldly-festival.

Peder Bjurman har samarbetat med den kanadensiske regissören Robert Lepage i ett flertal uppsättningar, bland annat Far Side of the Moon, med musik av Laurie Anderson, samt regisserat succén Doktor Glas, som turnerat internationellt och spelats sedan 2006, då den hade premiär på Vasateatern i Stockholm. Hans senaste AR-installation SLOW WALKER visades nyligen på L.E.V.-festivalen i Gijón i Spanien, och kommer att visas i Melbourne och Madrid med flera städer under året.
pederbjurman.com

Jin Mustafa är DJ, kompositör och konstnär, född i Uppsala. Efter utbildning på Kungl. Konsthögskolan är hon baserad i Stockholm. Hennes arbete växlar mellan konstformerna – ofta i form av rörlig bild, objekt, ljud och musik. Hon intresserar sig för förhållandet mellan det kollektiva och personliga minnet, teknologi och föreställda rum. Verken har visats i Wien, Sverige och Danmark och hon spelar ofta på internationella scener.
instagram.com/jinmustafa

Projektet genomförs med stöd av Kulturrådet.

Tobias Bradford (SE) – Nosedive (2022)

Metall, mekatronik, uppstoppad fågel, fläkt

Svensk-amerikanske Tobias Bradfords egensinniga mekatroniska skulpturer rör sig hackigt och visar på något djupt mänskligt, en slags ofullkomlighet. I många av hans verk samspelar relativt enkel och egentillverkad mekanik med elektronik, och skapar en illusion av mänsklig rörelse. Bradford förvandlar till synes vardagliga ting till något rörande och ibland obehagligt, både bekant och främmande, som en blandning av bysnille och visionär hemmabyggare, med människan som främsta undersökningsobjekt och inspiration.

Tobias Bradford är utbildad vid Örebro Konstskola, Goldsmiths i London och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Bradford har tidigare ställt ut på Kristinehamns konstmuseum, Accelerator och Skövde konsthall samt på gallerier som Saskia Neuman Gallery i Stockholm, men också internationellt på The Design Museum i London, Company Gallery i New York och June Art Fair i Basel. 2021 tilldelades han Maria Bonnier Dahlins stipendium. Bradford finns representerad i samlingarna på Maria Bonnier Dahlins Stiftelse, Magasin 3 och Ståhl Collection samt i privata samlingar, i Sverige och internationellt. Hans första stora konsthallsutställning, Kall luft på öm hud, visades på Örebro konsthall våren 2024.
tobiasbradford.com

Visas i samarbete med Saskia Neuman Gallery.

fuse* (IT) – Onirica () (2023)

Videoinstallation

Den digitala konststudion fuse*, som grundats av italienska Mattia Caretti och Luca Camellini, skapar storskaliga installationer, ofta genom att analysera stora mängder data, och låta den manifesteras i videoverk, utomhusprojektioner och digitala skulpturer. De gestaltar till exempel en hel stads emotioner visuellt, genom avläsning av invånarnas hat eller kärlekskommunikation på X/Twitter, och visar flödet live på Milanos flygplats Linate. De låter nya arter uppstå ur gamla biologiska planschverk för att muteras med hjälp av algoritmer. I det nya verket Onirica () kodas över 28 000 nedtecknade drömmar till en ström av AI-generade bilder, som spelas upp ur ett tänkt medvetande i en skakig svartvit film, samtidigt som texterna passerar och avläses i realtid.
fuseworks.it/works/onirica

Katarina Löfström (SE) – Coloratura (2007) och nytt verk för UKK:s foajé

Ljusinstallation

I det befintliga verket Coloratura (2007) av Katarina Löfström – högst upp på UKK:s fasad – omvandlas ljud till ljus i realtid, i en reaktiv ljusinstallation där ett stort antal ljuskällor är kopplade till sensorer på scenerna. De är i sin tur kopplade till en dator som omvandlar ljud i salen till ljus, ett ljusdraperi vid fönstren i foajén runt Stora salen, som syns från hela staden. Under festivalen kommer de att ges ett extra fokus, och skimra och visa att musiken är i full gång, som ett talande och norrskenlikande ljusfenomen. Visuell musik eller ett språk utanför språket.

För Otherworldly skapar Löfström också ett helt nytt verk på UKK, ett inre ljusfenomen som manifesteras högt uppe i foajéns schakt, och som kommer att kunna synas både inifrån huset och utifrån Vaksala torg under festivalen.

Katarina Löfström är internationellt uppmärksammad för sina videokonstverk och ljudinstallationer. Hon är bland annat utbildad vid Konstfack i Stockholm.  De animerade filmerna föds ofta ur meditativ elektronmusik – en metod hon hållit fast vid sedan tiden i popmusikvärlden då hon hade uppdrag som manusförfattare åt videoregissörer som Jonas Åkerlund och videor för Madonna, Prodigy, Moby and Metallica.

Under det tidiga 2000-talet drev hon och DJ:n Linus Winstam Club Bevil, med målsättningen att visa konst, gatukonst och musik på ovanliga platser.  Det var också då hennes videoinstallationer Hang Ten Sunset och Whiteout tillkom. Sedan dess har hon skapat ett flertal stora offentliga verk i samarbete med Statens konstråd, bland annat på UKK.
katarinalofstrom.com

Annie Tådne (SE) – nytt stereovideoverk på UKK

Annie Tådne använder sig av rörlig bild, ljus och ljud tillsammans med personliga minnesobjekt för att skapa audiovisuella och performativa verk. Med musiken som mittpunkt utforskas vår postdigitala värld och skapar friktion mellan materiella, rumsliga och kroppsliga egenskaper. Hon vill i sitt skapande utmana traditionella former för konst, musik och teknologi, och reflektera över hur vi lever vår verklighet genom att på olika sätt förhöja eller förvränga vår sinnesuppfattning. Verken har visats på bland annat Tate Britain, CTM Festival, Sonic Acts and Southbank Centre. Tådne skapar ett nytt verk framtaget speciellt för Sal D på UKK, som visas parallellt med konserterna där, samt före och efter.

Annie Tådne driver konst- och musikfestivalen Nonagon i två nedlagda oljecisterner på ön Svanö i Ångermanland. Hon var också med och invigde Tekniska museets nya paviljong Wisdome Stockholm, med ett videoverk i 360° projektionsformat.
tadne.se

Jaime Reyes (VE/SE) – volymetrisk video-installation i UKK:s entré

Jaime Reyes introducerar en stor volymetrisk videoskärm i form av en LED-kub på festivalen, hängande fritt i UKK:s foajé, där han och ytterligare två konstnärer möter en ny teknologi och skapar varsitt verk för flerdimensionell projektion.

Reyes är sedan många år bosatt i Stockholm, och skapar tekniskt avancerade installationer och specialiserar sig på digitalt generade konstverk, ofta i samarbete med andra. Förra året som medskapare av Lundahl & Seitls installation Involution på Uppsala konstmuseum under Otherworldly.

Hans starkt grafiska och digitalt genererade konst visas ofta internationellt på festivaler och gallerier, som i Qatar, på Island, i Boston och Miami i USA. I Sverige har han bland annat visat den fast installerade mekatroniska träskulpturen Heart of Wood på Sara kulturhus i Skellefteå, på Fylkingen och i liveinstallatonen Visualia tillsammans med Håkan Lidbo i Reaktorhallen.

Hans arbete med nya teknologier är ofta ickelinjärt, surrealistiskt och med influenser från olika kulturer. De interaktiva installationerna blir ofta underfundiga ingrepp på ovanliga platser, med ljuset som material och medium, med syfte att förändra själva upplevelsen av platsen.
imakethings.work

Nils Fridén (SE) – nytt verk för LED-kuben i UKK:s entré

Nils Fridén är en videokonstnär som skapar digitala konstverk och ljusinstallationer och är verksam som VJ.  Han har många års erfarenhet som videodesigner till stora föreställningar på Operan, Dramaten och flera av de stora teatrarna samt för SVT. Han har som filmare och klippare samarbetat med flera konstnärer, bland annat i Lisa Tans videoverk Dodge and Burn som visades på Accelerator 2023. Till Otherworldly skapar Fridén ett nytt verk för LED-kuben i entrén till UKK.

Eliska Kovacikova (SE/SK) – nytt verk för LED-kuben i UKK:s entré

Eliska Kovacikova är en slovakiskfödd konstnär boende och verksam i Stockholm. Hennes verk kretsar kring tid och rymd, i ett försök att tänja dess gränser och genomlysa dess olika lager. Kovacikova är utbildad inom grafik och tryckkonst, men expanderar sitt arbete till ett antal andra medier, som teckning, skulptur, video och större platsspecifika verk. Hon intresserar sig särskilt för landskapet och inte minst det urbana, hur det utvecklas och förändras. Stadens energi är som en spöklik energi som blir kvar på platsen i väntan på att avläsas. Kärnan ligger i betydelsen av detta osynliga, dolda och osedda materiella som ligger mellan formerna, objekten och dessa tillfälliga strukturer. Till Otherworldly skapar Kovacikova ett nytt verk för LED-kuben i entrén till UKK.
eliskakovacikova.com

Fler konstnärer och verk tillkommer.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Peder Bjurman och Jin Mustafas nya ljus- och ljudverk "Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence visas vid Uppsala konstmusem, på Vaksala torg och flera platser i regionen. Konceptbild: Mark Holthusen
Peder Bjurman och Jin Mustafas nya ljus- och ljudverk "Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence visas vid Uppsala konstmusem, på Vaksala torg och flera platser i regionen. Konceptbild: Mark Holthusen
Ladda ned bild
Den Islandsbaserade australiensaren Ben Frost är en centralgestalt inom samtida musik och scenkonst. I oktober kommer han till Uppsala och festivalen Otherworldly. Foto: Topper Komm
Den Islandsbaserade australiensaren Ben Frost är en centralgestalt inom samtida musik och scenkonst. I oktober kommer han till Uppsala och festivalen Otherworldly. Foto: Topper Komm
Ladda ned bild
Folkmusikstjärnan Sara Parkman och kompositören Maria W Horn kommer till UKK med det uppmärksammade och Manifestprisvinnande projektet Funeral Folk. Foto: Gustaf Broms
Folkmusikstjärnan Sara Parkman och kompositören Maria W Horn kommer till UKK med det uppmärksammade och Manifestprisvinnande projektet Funeral Folk. Foto: Gustaf Broms
Ladda ned bild
Italienska Caterina Barbieri är ett internationellt stjärnskott på den elektroniska musikscenen. På Otherworldly samarbetar hon med Manchesterduon Space Afrika och ljusdesignern MFO i verket LAST TRACK. Foto: Leonardo Scotti
Italienska Caterina Barbieri är ett internationellt stjärnskott på den elektroniska musikscenen. På Otherworldly samarbetar hon med Manchesterduon Space Afrika och ljusdesignern MFO i verket LAST TRACK. Foto: Leonardo Scotti
Ladda ned bild
Amerikanska noisestjärnan Pharmakon är en viktig förnyare i en extremt mansdominerad genre. Under Otherworldly gör hon ett av sina kompromisslösa liveframträdanden. Foto: Pressbild
Amerikanska noisestjärnan Pharmakon är en viktig förnyare i en extremt mansdominerad genre. Under Otherworldly gör hon ett av sina kompromisslösa liveframträdanden. Foto: Pressbild
Ladda ned bild
Amerikanska noisestjärnan Pharmakon är en viktig förnyare i en extremt mansdominerad genre. Under Otherworldly gör hon ett av sina kompromisslösa liveframträdanden. Foto: Pressbild
Amerikanska noisestjärnan Pharmakon är en viktig förnyare i en extremt mansdominerad genre. Under Otherworldly gör hon ett av sina kompromisslösa liveframträdanden. Foto: Pressbild
Ladda ned bild
El Perro del Mar varit en av svensk popmusiks mest särpräglade artister ända sedan debuten 2005. Foto: Hedvig Jenning
El Perro del Mar varit en av svensk popmusiks mest särpräglade artister ända sedan debuten 2005. Foto: Hedvig Jenning
Ladda ned bild
Katarina Löfströms ljusverk "Coloratura" som skapades till UKK:s invigning 2007 uppmärksammas igen i samband med årets Otherworldly. Foto: Katarina Löfström
Katarina Löfströms ljusverk "Coloratura" som skapades till UKK:s invigning 2007 uppmärksammas igen i samband med årets Otherworldly. Foto: Katarina Löfström
Ladda ned bild
Digitala konststudion fuse* från Italien visar "Onirica ()" under årets Otherworldly. I det uppmärksammade rumsliga verket gestaltas tiotusentals drömmar i ord och bild på stora projektioner som genereras av AI och algoritmer. Foto: Ugo Carmeni
Digitala konststudion fuse* från Italien visar "Onirica ()" under årets Otherworldly. I det uppmärksammade rumsliga verket gestaltas tiotusentals drömmar i ord och bild på stora projektioner som genereras av AI och algoritmer. Foto: Ugo Carmeni
Ladda ned bild
Digitala konststudion fuse* från Italien visar "Onirica ()" under årets Otherworldly. I det uppmärksammade rumsliga verket gestaltas tiotusentals drömmar i ord och bild på stora projektioner som genereras av AI och algoritmer. Foto: Ugo Carmeni
Digitala konststudion fuse* från Italien visar "Onirica ()" under årets Otherworldly. I det uppmärksammade rumsliga verket gestaltas tiotusentals drömmar i ord och bild på stora projektioner som genereras av AI och algoritmer. Foto: Ugo Carmeni
Ladda ned bild
Svensk-amerikanske Tobias Bradfords egensinniga mekatroniska skulpturer rör sig hackigt och visar på något djupt mänskligt, en slags ofullkomlighet. På Otherworldly visas skulpturen "Nosedive" från 2022. Foto: Theodor Solin/Saskia Neuman Gallery
Svensk-amerikanske Tobias Bradfords egensinniga mekatroniska skulpturer rör sig hackigt och visar på något djupt mänskligt, en slags ofullkomlighet. På Otherworldly visas skulpturen "Nosedive" från 2022. Foto: Theodor Solin/Saskia Neuman Gallery
Ladda ned bild
Peder Bjurman, regissör, författare och konstnärlig ledare för Otherworldly. Foto: Pressbild
Peder Bjurman, regissör, författare och konstnärlig ledare för Otherworldly. Foto: Pressbild
Ladda ned bild
Jin Mustafa, konstnär, kompositör och DJ från Uppsala, har skapat musik till verket "Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence" som premiärvisas på årets Otherworldly. Foto: Pressbild
Jin Mustafa, konstnär, kompositör och DJ från Uppsala, har skapat musik till verket "Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence" som premiärvisas på årets Otherworldly. Foto: Pressbild
Ladda ned bild
Peder Bjurman, konstnär och regissör, och Christian Hutchinson-Berg, musiker och kompositör, är konstnärliga ledare och curators för Otherworldly i Uppsala. Foto: Magnus Hörberg
Peder Bjurman, konstnär och regissör, och Christian Hutchinson-Berg, musiker och kompositör, är konstnärliga ledare och curators för Otherworldly i Uppsala. Foto: Magnus Hörberg
Ladda ned bild

Länkar

Om Uppsala Konsert & Kongress

Uppsala Konsert & Kongress (UKK) invigdes 2007 och har sedan dess stått värd för tusentals evenemang och möten. Huset är beläget mitt i centrala Uppsala, endast ett par minuter från stadens resecentrum. I de 14 600 ståtliga kvadratmetrarna ryms den stora konsertsalen med plats för drygt 1 100 röda sammetsstolar, den flexibla Sal D med kapacitet för 800 sittande vid bord eller 1 500 stående gäster, flera mindre salar och konferensrum, restaurang och barer. 

Bolagets vision
Ett kreativt kraftverk och en självklar mötesplats för det lokala, nationella och internationella.
UKK skapar liv och energi som bidrar till att driva stadens utveckling.
Till UKK är alla välkomna. Lika välkomna. 

Sedan 2020 är Henrik Lillsjö bolagets VD och konstnärlige ledare. 
UKK är en del av Uppsala kommun. 

Följ Uppsala Konsert & Kongress

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala Konsert & Kongress

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye