Consid hyllades stort vid Dagens Industris event ”Next Level”

Consids vd Peter Hellgren var huvudattraktionen under tisdagens Gasellevent ”Next Level”. Under 20 minuter intervjuades han på scen inför hela den svenska näringslivseliten.

Peter Hellgren och  Linnea Bolter, journalist på Dagens Industri.
Peter Hellgren och Linnea Bolter, journalist på Dagens Industri. Nathalie Besèr

– En del av hemligheten är att vi kunnat attrahera de bästa individerna under alla de snart 25 år som företaget funnits. Vi byggde snabbt upp en stark rekryteringsorganisation som i dag består av ett hundratal rekryterare och HR-personal, säger Peter Hellgren.

Under tisdagen belönades Consid med en ”Mästargasell” vid eventet Gasell Next Level, en utmärkelse som delas ut till företag som haft en exceptionell tillväxt under lång tid. Consid har, tillsammans med Klarna och Engcon, tilldelats Gasellen tio gånger. De tog hem sin första 2014, och går dessutom mot en även 2024.

– Om mina uträkningar stämmer blir det faktiskt en elfte Gasell inom kort. Det känns fantastiskt, säger Peter Hellgren.

Dagens Industrijournalisten Linnea Bolter stod för frågorna på scen och det 20 minuter långa samtalet spände över en mängd områden.

– Resan vi gjort och vi fortfarande gör med Consid är något utöver det vanliga. Det är inget jag eller Henrik Sandell såg framför oss för snart 25 år sedan när vi registrerade företaget hos Bolagsverket. Det är makalöst vad våra fantastiska kollegor åstadkommit under åren, reflekterade Peter Hellgren.

Grundarduon Peter Hellgren och Henrik Sandell är fortfarande ytterst aktiva inom bolaget och har under åren de drivit Consid sett Sverige ta det stora digitaliseringssprånget på nära håll. Med nära 2000 anställda, ett 40-tal kontor och verksamhet i sex länder, ser Consid nu ett kvitto på att deras strategi med ett självfinansierat företag med organisk tillväxt fungerar. Consid är fortfarande ett privatägt aktiebolag där effektiva återinvesteringar av kapital varit en nyckelfaktor i tillväxten.

– Genom att ständigt återinvestera våra intäkter i företaget har vi kunnat upprätthålla en hög tillväxttakt. I genomsnitt har Consids omsättning ökat med 30 procent årligen, vilket är ett bevis på framgången för vår strategi att vara självfinansierad. Det har också gjort att vi kunnat bygga upp en stark företagskultur präglad av innovation och långsiktig planering, vilket attraherar talanger som värdesätter stabilitet och möjligheten att påverka sin arbetsplats. I dag omsätter vi 2,6 miljarder kronor årligen, summerar Peter Hellgren.

Peter Hellgren underströk också vikten av att skapa en stark företagskultur och att fira framgångar.

– Man får aldrig underskatta vikten av att fira framgång. Framgång föder framgång och skapar kultur. Nyligen hade vi ett event som gick ut på att fira att det var måndag och att det var fyra dagar kvar på veckan, skrattade Peter Hellgren från scenen och frammanade starka applåder från publiken.