Nyhet i fast sortiment - S. A. Prüm Graacher Himmelreich riesling spätlese

Den 1 juni släpps S. A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 i Systembolagets fasta sortiment. Vinet kommer från ett enskilt vingårdsläge i den prestigefyllda Graacher Himmelreich-vingården i tyska Mosel. S. A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 är ett fantastiskt exempel på rieslingdruvans enastående kvalitet och förmåga att spegla terroir. Artikelnummer: 20088, 299 kr.

Den 1 juni släpper S. A. Prüm en högkvalitativ nyhet i Systembolagets fasta sortiment - Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019. Vinet är ett fantastiskt exempel på rieslingdruvans enastående kvalitet, balans och förmåga att spegla terroir. Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 kommer från ett enskilt vingårdsläge i den prestigefyllda Graacher Himmelreich-vingården och precis som namnet antyder är det vingårdens egna himmelrike. Här produceras högkvalitativ riesling som uttrycker både terroir och druvkaraktär. Vingården kan även skryta om att vara en så kallad Grosse Lage, vilket är en term som används av VDP (Verband Deutscher Prädikatsweingüter) för att klassificera de mest prestigfulla vingårdslägena i Tyskland. VDP är en tysk organisation som representerar många av landets bästa vinproducenter och S.A. Prüm är en av medlemmarna. För att få klassificeringen Grosse Lage har VDP fastställt strikta kvalitetskriterier som måste uppfyllas. Det innebär bland annat krav på vingårdens jordmån, solexponering, lutning och historiska anseende.

Druvorna till S. A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 skördas för hand i oktober. Efter skalmaceration fick musten jäsa på naturlig jäst i cirka fem veckor. Jäsningen avbröts sedan, vilket ger både en lägre alkoholhalt och naturlig fruktsötma. Vinet fick sedan vila på rostfria ståltankar och buteljerades sedan med skruvkapsyl.

Vinet är utsökt på egen hand eller till färska skaldjur som hummer och räkor, kryddstarka rätter, äppelpaj, färsk frukt, blåmögelost och färskost. Detta är ett extremt lagringsdugligt vin med fantastiskt hög syra och välbalanserad fruktsötma, vilket gör att lagring i upp till 35 år inte är några problem.

Rieslingdruvan har sitt ursprung i Tyskland och ingen annan region är så förknippad med druvan som ansedda Mosel. Regionen är känd för sin skifferrika jordmån som i kombination med höjd, sol och närheten till floden ger fantastiskt friska och mineraldrivna viner. Graacher Himmelreich-vingården ligger mellan Bernkastel och Wehlen och har en blandning av blå och grå skiffer.

Riesling har länge kämpat mot fördomar om att göra billiga viner utan balans. Inget kunde vara mer fel. Vinälskare och sommelierer världen över har fortsatt att argumentera för att riesling är en av världens bästa druvor och det verkar ha gett resultat. Allt fler har förstått att riesling gör enastående kvalitetsviner och idag är druvan populärare än någonsin.

Förmodligen är det den omisskännliga syran, den fruktiga aromatiken och den karaktäristiska mineraliteten som gör att druvan växer så snabbt i popularitet. Rieslingdruvan passar för att göra viner i olika torrhetsgrad och kan därför även skryta om att ligga bakom viner som kan vara alltifrån knastertorra till söta som solen. Vinerna har dock alltid en underbar, nästan kittlande, syra.

Toppviner gjorda på riesling är generellt mer långlivade än de flesta andra vita viner, men druvan kan även avnjutas redan som ung. En annan fördel med riesling är att den är osedvanligt bra på att uttrycka terroir, det vill säga druvornas odlingsplats, utan att någonsin förlora sin egna karaktär. Riesling är också lätt att matcha till olika typer av mat, vilket säkert bidrar till att det är många sommelierers favoritdruva.

Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 | Nr: 20088 | 299 kr. | 7,5 vol. | 750 ml | FS

För ytterligare information, produktprover eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Carolina Lenngren, PR Manager Spring Wine & Spirits, carolina.lenngren@springwine.se, 0760193696.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Cantina Zaccagnini lanserar alkoholfritt alternativ till pinnvinet30.8.2024 13:06:15 CEST | Pressmeddelande

Den 2 september lanserar italienska Cantina Zaccagnini ett efterlängtat och alkoholfritt alternativ till pinnvinet, Cantina Zaccagnini Rosso 0.0. Tack vare en skonsam avalkoholiseringsmetod har de lyckats bevara de naturliga och fruktiga aromerna som gör pinnvinerna från Cantina Zaccagnini så populära. Cantina Zaccagnini Rosso 0.0 har en välbalanserad smak av mörka körsbär och kryddiga ekfatstoner med frisk vinsyra, mjuka tanniner och ett fruktigt avslut. Artikelnummer: 94066, 75 kr.

El Coto Crianza Organic – Modern nyhet från traditionella Rioja29.8.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 september lanseras den ekologiska nyheten El Coto Crianza Organic från Rioja i Systembolagets fasta sortiment. Som vanligt ligger El Coto i framkant och är en av få vinproducenter i Rioja som kan erbjuda ekologiskt certifierade viner. El Coto Crianza Organic är den populära producentens första ekologiska vin i Sverige och precis som El Cotos övriga portfölj är det här ett välgjort, matvänligt vin med tydlig ursprungstypicitet. Smaken är rödfruktig med en välbalanserad ekfatskaraktär som passar utmärkt till höstens kötträtter. Artikelnummer: 2757, 119 kr.

Grand Chêne Sans Soufre Ajouté - Efterlängtad ny årgång i tillfälligt sortiment21.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu gör Grand Chêne Sans Soufre Ajouté efterlängtad återkomst i tillfälligt sortiment med den nya årgången 2023. Den 6 september blir det femte året på raken som vinet släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Tidigare årgångar har minst sagt gjort succé och det är inte så konstigt. Intresset för naturlig vinframställning är större än någonsin och det finns få bättre exempel i den här prisklassen. Grand Chêne Sans Soufre Ajouté är en klassisk sydfransk blend från ansedda egendomen Maison Cazes som är kända för sina biodynamiskt odlade viner. Totalt släpps 21 000 buteljer. Artikelnummer: 92089, 125 kr.

Trapiche Tesoro Chardonnay - Argentinsk nyhet i fast sortiment20.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 september lanseras Trapiche Tesoro Chardonnay i Systembolagets fasta sortiment. Argentinska Trapiche är mästare på att visa upp chardonnaydruvans kvalitet när den odlas på hög höjd i Mendoza. Den här gången har de gjort ett smakrikt vitt vin med härligt rostad fatkaraktär och toner av tropisk frukt. Perfekt kompanjon till höstens kyckling, fisk- och skaldjursrätter, gärna med grillad yta. Artikelnummer: 2002, 119 kr.

Historisk nyhet från anrika Boschendal - Boschendal 1685 Chardonnay19.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 september lanseras en nyhet från anrika Boschendal i Systembolagets fasta sortiment. Boschendal 1685 Chardonnay är en hyllning till vinhusets historia som sträcker sig ända tillbaka till år 1685. Det är en klassisk välstrukturerad chardonnay med balanserad fatkaraktär och sval, uppfriskande fruktighet. Vinet passar utmärkt tillsammans med höstens smakrika fiskrätter, vällagad kyckling eller kryddigare grönsaksrätter. Artikelnummer: 20089, 149 kr.