Pressträff med Magdalena Andersson och Heléne Fritzon

I dag torsdag den 16 maj håller Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson tillsammans med partiets toppkandidat i EU-valet, Heléne Fritzon, en pressträff.

Tid: 10:30

Plats: Riksdagens presscenter

Presskontakt

Ebba Thörn-Kock, pressekreterare hos Magdalena Andersson, 073-555 36 75, ebba.thorn-kock@socialdemokraterna.se

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen: AI – kan marknaden lösa tekniksprånget24.6.2024 15:35:46 CEST | Pressmeddelande

AI kommer med stora möjligheter, men att företag och marknad använder dem för att människor ska få det bättre är inte självklart. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. AI har stora möjligheter att revolutionera den globala arbetsmarknaden. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. Men hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.