Coca-Cola i Sverige ny sponsor till Special Olympics Sverige

Dela

Coca-Cola i Sverige blir officiell sponsor till Special Olympics Sverige för att ge fler personer med intellektuell funktionsnedsättning bättre förutsättningar till idrottsglädje.

Bilden är ett montage. Till vänster syns logotyperna för Special Olympics Sverige och Coca-Cola Sverige mot en röd bakgrund. Till höger syns en närbild på en tjej med downs syndrom som biter i en medalj.
Coca-Cola i Sverige blir officiell sponsor till Special Olympics Sverige. Foto: Special Olympics Sverige

Samarbetet innebär att Coca-Cola i Sverige och Special Olympics Sverige tillsammans kommer att synliggöra idrottare för att skapa förebilder och ambassadörer och få fler att börja idrotta.

– Vi är naturligtvis jätteglada att just Coca-Cola, som var med och grundade Special Olympics-rörelsen i USA 1968, vill vara med och skapa bättre möjligheter för idrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning även i Sverige. Vi ser fram emot ett givande samarbete där vi tillsammans lyfter fram förebilder och ger bättre förutsättningar för målgruppen, säger Linnéa Björndahl, chef Special Olympics Sverige.

En del av samarbetet är att genomföra kampanjer för att lyfta idrottarna i Sverigelaget. Coca-Cola i Sverige kommer att stötta truppens resa inför och under Special Olympics World Winter Games nästa år och skapar därmed en plats för de svenska deltagarna på den internationella arenan. Spelen, som är ett av världens största idrottsevenemang, samlar fler än 3 000 aktiva från hela världen, varav 25 är från Sverige.

–  Mångfald, jämlikhet och inkludering är viktiga värden för Coca-Cola som företag och för samhället i stort. Samarbetet med Special Olympics är därför både givet och viktigt, där idrotten och organisationen spelar en avgörande roll för inkludering av alla människor inom sporten och deltagande i samhället, säger Charlotte Kalin, ansvarig för samhällskontakter och hållbarhet på The Coca-Cola Company i Sverige.

Om Special Olympics
Special Olympics är en världsomspännande organisation som bedriver och utvecklar idrottsverksamhet för personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Verksamheten finns i över 190 länder och inkluderar nästan 5,5 miljoner idrottsmän och -kvinnor. I Sverige bedrivs verksamheten av Svenska Parasportförbundet.

Om Coca-Cola i Sverige
Coca-Cola-systemet finns i över 200 länder och samarbetar med över 200 buteljerare över hela världen. Lokal produktion är en viktig del av vår framgång. I Sverige samarbetar Coca-Cola med Coca-Cola Europacific Partners som producerar och distribuerar all dryck i Sverige från Jordbro i Haninge utanför Stockholm.

Kontakt
Linnéa Björndahl, chef Special Olympics Sverige
E-post: linnea.bjorndahl@parasport.se
Tel: 072 504 32 02

Kontakt 
Charlotte Kalin, ansvarig för samhällskontakter och hållbarhet på The Coca-Cola Company i Sverige.
E-post: ckalin@coca-cola.com
Tel: 070 568 80 19

Nyckelord

Bilder

Närbild på en tjej med downs syndrom som biter i en medalj.
Coca-Cola i Sverige blir officiell sponsor till Special Olympics Sverige.
Ladda ned bild

Länkar

Följ Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

2 av 3 paralympier funderar på att sluta – lever på existensminimum20.5.2024 13:57:55 CEST | Pressmeddelande

Två av tre svenska paralympier funderar på att avsluta sina idrottskarriärer på grund av att den ekonomiska situationen inte är hållbar. Det visar en färsk undersökning från Sveriges Paralympiska Kommitté som släpps idag, med 100 dagar kvar till Paralympics i Paris. För att få ekonomin att gå ihop arbetar 80 % av de tillfrågade vid sidan av sin idrottskarriär, ofta på heltid.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye