Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Patent- och marknadsdomstolen slår fast att företaget Immitec Sverige AB och det norska företaget Immitec Norge AS har brutit mot marknadsföringslagen på en rad punkter.
Tävling och prova-på-paket
Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan. Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost.
Allvarligt och återkommande
Förutom vinster som inte finns och provpaket som inte är gratis har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte beställt. Domstolen konstaterar att det rör sig om aggressiv marknadsföring och överträdelser av allvarlig och systematisk art.
– Vi är nöjda med att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på allvaret i företagens agerande, även om vi hade önskat en högre marknadsstörningsavgift, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Måste informera
Domstolen skriver i domen att företagen tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang, vad det kostar, hur ofta leveranserna kommer och abonnemangets löptid. Företaget måste också göra det tydligt för konsumenterna vilka kostnader som tillkommer och att man har ångerrätt.
Högt vite
Förutom marknadsstörningsavgift på sammanlagt 2 120 000 kronor för de båda bolagen, är domens punkter kopplade till vite. Det innebär att om företagen bryter mot förbuden och informationskraven framöver kan de sammanlagt komma att dömas att betala vite på 14 miljoner kronor i månaden.
Kontakter
Kontakt för medierna: processråd Gunnar Wikström via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum