Konsumentverket

Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner

Dela

Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

Patent- och marknadsdomstolen slår fast att företaget Immitec Sverige AB och det norska företaget Immitec Norge AS har brutit mot marknadsföringslagen på en rad punkter.

Tävling och prova-på-paket

Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan. Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost.

Allvarligt och återkommande

Förutom vinster som inte finns och provpaket som inte är gratis har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte beställt. Domstolen konstaterar att det rör sig om aggressiv marknadsföring och överträdelser av allvarlig och systematisk art.

– Vi är nöjda med att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på allvaret i företagens agerande, även om vi hade önskat en högre marknadsstörningsavgift, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Måste informera

Domstolen skriver i domen att företagen tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang, vad det kostar, hur ofta leveranserna kommer och abonnemangets löptid. Företaget måste också göra det tydligt för konsumenterna vilka kostnader som tillkommer och att man har ångerrätt.

Högt vite

Förutom marknadsstörningsavgift på sammanlagt 2 120 000 kronor för de båda bolagen, är domens punkter kopplade till vite. Det innebär att om företagen bryter mot förbuden och informationskraven framöver kan de sammanlagt komma att dömas att betala vite på 14 miljoner kronor i månaden.

Kontakter

Kontakt för medierna: processråd Gunnar Wikström via presstjänsten tfn 054-19 40 20.

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se

Följ Konsumentverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye