Catherine Trask får Levipriset för sin pedagogik på ingenjörsutbildningar

2024 års Levipris för arbetsmiljöarbete tilldelas Catherine Trask, universitetslektor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Hon prisas bland annat för sin uppskattade och entusiasmerande pedagogik på ingenjörsutbildningarna.

Två kvinnor står bredvid varandra, en tar emot ett diplom och en bukett blommor, leende mot kameran.
Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand delar ut Levipriset 2024 för arbetsmiljöarbete till Catherine Trask, universitetslektor vid KTH. Foto: Hani Ali/Streamfabriken

Catherine Trask, universitetslektor vid KTH, arbetar inom ett brett forskningsområde. Hennes forskning spänner över områdena jordbruk, digitaliserade hjälpmedel, produktutveckling, kognitiv arbetsmiljö och ergonomi. Med hjälp av bland annat rollspel utvecklar och förnyar Catherine pedagogiken.

– Catherine Trask prisas för att skapa delaktighet och aktivitet bland ingenjörsstudenterna. Hon lägger stor vikt vid att väva ihop teori och praktik. Studenterna ges en bra förberedelse inför inträdet i arbetslivet, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Prissumma 50 000 kronor

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens nestor, Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att uppmärksamma ingenjörernas roll för utvecklingen av en bra arbetsmiljö. Pristagaren tilldelas en prissumma på 50 000 kronor.

– Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna. Hennes internationella nätverk och kompetens bidrar stort till Sveriges ingenjörsutbildningar och svenskt arbetsliv. Sammantaget är Catherine en utomordentligt värdig pristagare i Lennart Levis anda, säger Ulrika Lindstrand.

Pris efter Lennart Levis

Lennart Levi var en pionjär inom arbetsmiljöforskningen och lade som nyexaminerad läkare tidigt grunden för en forskningsverksamhet inriktad på stress. Professor emeritus Lennart Levi avled den 18 februari 2024 i en ålder av 93 år.

– För mig är det viktigt att studenterna ser och känner betydelsen av deras utövning för människor, verksamheter och hela samhället, säger Catherine Trask, universitetslektor vid KTH och Levipristagare 2024.

– Jag känner mig ödmjuk över att föräras det prestigefyllda Levi-priset och rörd över att Sveriges Ingenjörer nu placerar mig jämsides tidigare ytterst välmeriterade pristagare, säger Catherine Trask.

Kontaktuppgifter

Catherine Trask, universitetslektor vid KTH, Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm.

Telefon: +46767048635

E-post: ctrask@kth.se

Tidigare Levipristagare

2023: Lars Hanson, professor, Högskolan i Skövde

2022: Jan ”Gulan” Gulliksen, professor, Kungliga Tekniska Högskolan

2021: Maral Babapour Chafi, forskare, Chalmers Tekniska Högskola, Institutet för Stressmedicin.

2020: Jonas Borell, universitetslektor, Lunds Tekniska Högskola

2019: Cecilia Berlin, docent, Chalmers Tekniska Högskola

2018: Mats Ericson, professor, Kungliga tekniska högskolan

2017: Cecilia Österman, lektor, Linnéuniversitetet

2016: Anette Karltun, lektor, Jönköping universitet och Martina Berglund, lektor Linköpings universitet

2015: Anna Williamsson, doktorand, Kungliga tekniska högskolan

2014: Helena Tobiasson, doktorand, Kungliga tekniska högskolan

2013: Saman Hosseinpour, Veluska Arias, Erik Gabrielsson, Moa Ziethén Granlund, Mikaela Helander och Pontus Olin, doktorander, Kungliga tekniska högskolan

2012: Alexis Rydell, doktorand, Högskolan Dalarna

2011: Magnus Stenberg, universitetsadjunkt, Luleå tekniska universitet

2010: Anna-Lisa Osvalder, professor, Chalmers tekniska högskola

2009: Linda Rose, universitetslektor, Kungliga tekniska högskolan

2008: Stig Karlsson, universitetsadjunkt, Luleå tekniska universitet och Pernilla Ulfvengren, universitetslektor, Kungliga tekniska högskolan

2007: Bo Johansson, universitetslektor, Luleå tekniska universitet

2006: Jörgen Ljung, universitetslektor, Linköpings universitet

2005: Bengt Sandblad, professor, Uppsala universitet

2004: Eva Mauritzon-Sandberg, universitetslektor, Luleå tekniska universitet.

Motivering till Levipriset 2024

Levipriset 2024 tilldelas Catherine Trask, universitetslektor vid KTH.

Catherine Trask arbetar inom ett brett forskningsområde. Hennes forskning spänner över områdena jordbruk, digitaliserade hjälpmedel, produktutveckling, kognitiv arbetsmiljö och ergonomi. Hennes internationella nätverk och kompetens bidrar stort till Sveriges ingenjörsutbildningar och svenskt arbetsliv.

Med hjälp av bland annat rollspel utvecklar och förnyar Catherine pedagogiken. Hon skapar delaktighet och aktivitet bland ingenjörsstudenterna. Hon lägger stor vikt vid att väva ihop teori och praktik. Studenterna ges en bra förberedelse inför inträdet i arbetslivet.

Sammantaget är Catherine en utomordentligt värdig pristagare i Lennart Levis anda.

Stockholm maj 2024

Om Levipriset

• Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter Lennart Levi.
  • Priset delas ut till lärare, handledare eller ingenjörer som brinner för och fokuserar sin ingenjörskompetens för en god arbetsmiljö, till exempel ergonomi, design, tillgänglighet, processer eller liknande.
  • Pristagaren utses av Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse och tilldelas en prissumma om 50 000 kronor.

En kvinna med lockigt hår och ett sjal draperat över axlarna ler och ser in i kameran, stående i en ljus korridor.
Cathrine Trask, universitetslektor vid KTH.
Kvinna med långt mörkt hår leende mot kameran, klädd i en rosa tröja, med en Sveriges Ingenjörers logotyp, framför en bakgrund med vertikala strimmor.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se