Svea Solar

Solpark gör Böda Sand självförsörjande på el

Svea Solar och Böda Sand driftsätter en ny solpark på en av Sveriges mest välbesökta campingplatser. Öland är dessutom en av Sveriges mest solsäkra platser och solparken väntas bli en lönsam investering. Solparken ska producera 2 300 MWh årligen, en produktion som innebär att Böda Sand blir självförsörjande på el och tar nästa steg mot en hållbar turism.

Solparken på Böda Sand

- Det är alltid kul att driftsätta en solpark, men lite extra kul när det är en solpark på en speciell plats som denna. Vi ser fram emot att bidra till en mer hållbar semesterort och dessutom ta ett stort kliv mot att göra Böda Sand mer självförsörjande på el, säger Magnus Bergqvist, försäljningschef för solparker på Svea Solar.

Efter rekordhöga elpriser under 2022 tog Böda Sand beslut att bygga en solpark. Svea Solar fick uppdraget att designa, optimera och bygga solparken. Solparken är på 2MW och väntas producera a 2 300 MWh årligen. Den nya solparken innebär att Böda Sand blir självförsörjande på el.

- Fantastiskt att vi är igång. Det känns bra att kunna bidra till en mer hållbar energi och upplevelse. Våra gäster ska känna sig trygga med att bara genom att valt att semestra hos oss har man gjort ett bra och hållbart val, säger Anna Barkevall, vd på Böda Sand.

Marken under solparken kommer hanteras som en slåtteräng och skuggan från panelerna väntas gynna både bin och växtlighet. Solparken hade byggstart i slutet av förra året och driftsattes den 17 maj.

Om Svea Solar

Svea Solar är ett av Europas ledande solenergibolag som driver omställningen till förnybar energi. Vi erbjuder helhetslösningar med solceller och lagrings- och laddningslösningar för hem, företag och solparker. Våra tjänster omfattar energioptimering och stödtjänster för att maximera solens potential och samtidigt säkerställa ett elnät i balans. Sedan 2014 har Svea Solar gjort över 50 000 installationer i sju europeiska marknader med målet att helt ersätta fossila bränslen med förnybar energi.

Om Böda Sand

Böda Sand på norra Öland är, med sina 1350 campingplatser och 125 stugor, Sveriges största campinganläggning. Böda Sand är belägen längs med en milslång, kritvit sandstrand och är en komplett by med badland, sportcamp, youthcamp, restauranger, after beach, bageri, ICA butik, frisör, kiosk, deli och pizzeria. På anläggningen ligger även Böda Sand GK – en 9 håls fullängds bana. Här njuter man av Barfotalyx under visionen "familjens bästa semesterupplevelse”.

Följ Svea Solar

Senaste pressmeddelandena från Svea Solar

Svea Solar tar nästa steg för att accelerera Europas energiomställning – välkomnar en ny VD8.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svea Solar tar nästa steg för att accelerera energiomställningen i Europa med VD och medgrundare Erik Martinson i en ny roll som Chief Innovation Officer. I takt med att marknaden förändras och efterfrågan för nya tjänster introduceras går Svea Solar igenom en transformation från ett installationsföretag till ett serviceföretag. För att driva denna förändring och ytterligare befästa solenergins roll i Europa går Erik in som Chief Innovation Officer och välkomnar Mattias Ringqvist som ny VD.

Ökning med 70 procent - 2023 ett rekordår för solcellsanläggningar3.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya siffror från Energimyndigheten visar att antalet nätanslutna solcellsanläggningar slår nya rekord för år 2023. Under år 2023 anslöts över 100 000 solcellsanläggningar till elnätet på totalt 1 600 megawatt, en ökning med nästan 70 procent jämfört med 2022. Statistiken som började följas år 2016 har visat på en stadig ökning, som dessutom exploderat på senare år.

Hög tid att uppgradera, reparera och återvinna solceller27.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2027 väntas solenergi bli världens största energikälla, men än så länge finns inget etablerat system i Sverige för att uppgradera, reparera eller återvinna solceller. En färsk utredning från Energimyndigheten pekar på en tydlig problembild med potentiellt stora mängder solpanelsskrot i framtiden. Näringslivet har tillsammans med forskare på KTH redan gått före i projektet CircSolar för att komma med förslag på konkreta lösningar.

Svea Solar skalar upp i Italien – med IKEA i ryggen4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Svea Solar är ett av Europas snabbast växande företag och en av de ledande aktörerna inom solenergi i Europa. För ett halvår sedan expanderade Svea Solar till Italien, sin sjätte marknad. Nu kan Svea Solar avslöja en av huvudanledningarna till expansionen, det utökade samarbetet med IKEA som nu också omfattar den italienska marknaden. Italien är en av de största marknaderna för solenergi i Europa med ett enormt behov av förnybar energi.