Nytt skydd mot stormflod av järnvägen vid Öresundstunneln

Ännu ett skydd mot stormflod har byggts för att skydda Öresundsförbindelsen.

Om stormflod riskerar att översvämma järnvägen vid Öresundstunneln på Amager kan nu Øresundsbron aktivera ett mobilt och specialdesignat skydd mot stormflod.

Ett mobilt skydd mot stormflod kan aktiveras på järnvägen till och från Öresundstunneln. Øresundsbron

– Vårt mål är att fördubbla brons livslängd till minst 200 år. För att lyckas med det behövs bland annat lösningar som skyddar oss mot klimatförändringarnas effekter såsom stormfloder, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Øresundsbrons stormflodsprogram startade 2019 med en omfattande analys. Det första spadtaget togs 2022 och sedan dess har det byggts en 900 meter lång skyddsvall vid tunnelmynningen på Amager samt etablerats flera skyddsåtgärder på Peberholm.

Men parallellt har det pågått ett komplicerat arbete för att ta fram en lösning som skyddar järnvägen och Öresundstunneln på tvärs mellan Danmark och Sverige. Ett mobilt skydd som snabbt kan monteras på spåren och hålla tillbaka stora vattenmängder genom en tät förslutning runt spåren.

Skyddet av järnvägen har etablerats på Amager i närheten av Köpenhamns flygplats. Øresundsbrons danska ägarbolag A/S Øresund äger marken, men projektet har finansierats och utvecklats av Øresundsbro Konsortiet och genomförts i samarbete med HedeDanmark, Aarsleff Rail A/S, Sweco och Stormflodssikring ApS.

– Så vitt vi vet är detta den första etablerade lösningen för skydd mot stormflod på tvärs över järnvägsspår i Skandinavien. Øresundsbron har i partnerskap med våra leverantörer tagit fram den för vår anläggning, men det bör kunna användas på fler ställen som komplement till permanenta skydd, säger Christian Tolstrup, projektledare på Øresundsbron

Fyra år efter projektets start har nu skyddet invigts och etableringskostnaden uppgår till 7 miljoner DKK.

– Projektet har varit otroligt komplicerat och utmanande. Framför allt på grund av järnvägssäkerheten som är väldigt viktig, men också det tekniska för att säkra en tät lösning runt spåret, säger Christian Tolstrup.

Fakta: Øresundsbrons stormflodsprogram

• 60 miljoner DKK i Øresundsbrons investeringsbudget har avsatts för stormflodssäkring av Öresundsförbindelsen fram till 2025.
  • Framtidsprognoser för stormfloder i Öresund har ändrats markant sedan Öresundsförbindelsen byggdes, vilket resulterat i att Øresundsbro Konsortiet har ett stormflodsprogram med syfte att höja skyddet mot stigande havsnivåer.
  • Målsättningen är att Öresundsförbindelsen ska skyddas mot stormflod motsvararande en så kallad 10 000-årshändelse.
  • Flera projekt ingår i stormflodsprogrammet. Hittills har det byggts en 900 meter lång skyddsvall vid tunnelmynningen på Amager samt byggs skydd mot stormflod på Peberholm.