Mittuniversitetet

Svensk-norskt forskningsprojekt tar sig an lärarbristen

Dela

Kan lärarbristen inom skolan i Nordens Gröna Bälte lösas med utökat samarbete mellan Sverige och Norge? Mittuniversitetet leder ett nytt projekt där situationen i Jämtland/Härjedalen och Tröndelag Fylke ska studeras.

Målet är att bidra till att barn och ungdomar får fler utbildade lärare.
Målet är att bidra till att barn och ungdomar får fler utbildade lärare. Foto: Yaitsa, Mostphotos.

Forskarna ska ur olika perspektiv studera kompetensförsörjning och lärarbrist samt skapa olika samverkansarenor mellan skolaktörer i gränsregionen. Projektet ”Lärare utan gränser” har beviljats 1 miljon Euro i Interreg-medel. Projektet leds av Mittuniversitetet, som har 70 procent av projektmedlen, och genomförs i samverkan mellan två norska lärosäten, Nord universitet och Högskolan Drottning Mauds Minne, som tillsammans har 30 procent av projektmedlen.  

– Att vi samverkar över landsgränserna för att forska kring hur vi löser kompetensförsörjningen till skolan är unikt och vi tror att en ökad rörlighet i regionen kan vara en viktig faktor. Något annat som är unikt är att projektet också inkluderar lärarutbildningar både på svenska, norska och sydsamiska. Det är högaktuellt för alla tre involverade lärosäten, säger Lena Boström, projektledare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.

Forskningen kommer att bedrivas i sju olika spår och det handlar bland annat om att analysera effekter av hur nationella politiska beslut och statsmakternas förda regionalpolitik påverkat regionens tillgång på lärare. I studien ingår också data över hur lärarbristen utvecklats i regionens olika kommuner under 2000-talet, samt hur den förväntas utvecklas framöver.

– Vi vill även undersöka vilka potentiella studentgrupper som kan finnas, och deras syn på att flytta till och/eller stanna i regionen, samt se hur antalet studenter med utländsk bakgrund och från glesbygdskommuner kan öka, vilket är viktigt i ett demokratiskt perspektiv om att bredda rekryteringen till högre studier, samtidigt som kompetensförsörjningsproblemet kan lindras, säger Glenn Svedin, lektor i historia.

I projektet ingår också en uppföljande studie av tidigare lärarstudenters uppfattningar och erfarenheter av den norsk-svenska gemensamma förskollärarutbildningen som genomfördes 2010–2014. Genom att samla in, analysera och jämföra regionala statistiska data och andra interregionala empiriska data kommer projektet att kunna ge ett tillskott i forskningen som annars inte hade varit möjlig i en nationell kontext.

– Den här typen av kunskapsbidrag och data saknas idag i internationell forskning. Målet är att skapa förutsättningar för gränsövergripande samverkan mellan kommuner, lärare, lärosäten och lärarstudenter så att trenden med ökad kompetensbrist vänds och det blir enklare att rekrytera och behålla lärarstudenter och lärare vilket kommer att göra regionen starkare, säger Lena Ivarsson, lektor i pedagogik.

Projektet pågår från maj 2024 till maj 2027 och i Mittuniversitetets tvärvetenskapliga forskarteam ingår Lena Boström (professor i pedagogik), Lena Ivarsson (lektor i pedagogik), Glenn Svedin (lektor i historia) och Pär Olausson (docent i statsvetenskap).

– Vi hoppas bidra till att den som vill studera till lärare ska få större möjligheter att leva och studera i sin hembygd och det är extra glädjande att vi också kan fokusera på förutsättningar och möjligheter att rekrytera och behålla lärarkompetens i sydsamiska. Målet är att bidra till att barn och ungdomar får fler utbildade lärare då vi vet att högkvalitativa förskolor, fritidshem och skolor är avgörande för både social och interregional hållbarhet, säger Pär Olausson, docent i statsvetenskap.

*Nordens Gröna Bälte är en benämning på området som sträcker sig från Tröndelag i väster, via Jämtlands län till Västernorrlands län i öster.

Kontaktperson:
Lena Boström, projektledare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet, lena.bostrom@miun.se, 010-142 82 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Målet är att bidra till att barn och ungdomar får fler utbildade lärare.
Målet är att bidra till att barn och ungdomar får fler utbildade lärare.
Foto: Yaitsa, Mostphotos.
Ladda ned bild

Om Mittuniversitetet

Mittuniversitetet är ett lärosäte där människor möts, inspireras och tänker nytt. Vi finns i Sundsvall och Östersund, och har ett brett utbud av utbildningar både på campus och på distans. Goda relationer med omvärlden ger vår forskning och utbildning en stadig förankring i samhället och, inte minst, i regionen.

Följ Mittuniversitetet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mittuniversitetet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye