Schibsted

Aftonbladet värvar Expressenchef – två nya namn till kvällsdesken

Dela

Josefine Karlsson, 31, och Josefin Grunér, 29, blir nya kvällschefer på Aftonbladets breakingdesk. Den dubbla rekryteringen är ett steg mot ett Aftonbladet som ska nå en yngre publik.
– När vi nu bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.

Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet

Josefine Karlsson har varit reporter och inhoppande breakingchef på Aftonbladet sedan 2020. Tidigare har hon jobbat som grävreporter på Sundsvalls Tidning och reporter på P4 och SVT.

– Jag älskar Aftonbladet och jag älskar breakingjournalistik. Därför känns det så hedrande och kul att få uppdraget att leda denna kvällsdesk och fortsätta vara först och bäst, säger Josefine Karlsson.

Chefen för det andra skiftet hämtar Aftonbladet från huvudkonkurrenten Expressen.

Där har Josefin Grunér haft arbetsledande roller under flera år, bland annat som liveredaktör på Expressen TV och nyhetschef på Kvällsposten. Hon började sin bana som praktikant på Expressen och har även jobbat som nöjesredaktör och reporter.

Om den lite ovanliga övergången från Expressen till Aftonbladet  säger hon:

– Jag tror att allt jag lärt mig under mina år på Expressen kommer att vara en stor tillgång. Jag älskar kvällstidning och ser fram emot att få utvecklas ytterligare – och framför allt: Att få jobba tillsammans med alla skickliga journalister på den större kvällstidning.

De dubbla chefstillsättningarna är ett steg mot ett Aftonbladet som ska nå en yngre publik. 

– När vi bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer. Både Josefin och Josefine är inspirerande personer som sprider glädje, utan att tumma på tydlighet och vinkeltänk, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.

– Dessutom ser de kraften breaking och möjligheterna med den kreativa frihet det kan ge att jobba kväll. Det är krävande att jobba obekväma tider och då behöver vi bra ledare som för lagarbetet framåt. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Ladda ned bild
”När vi bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer”, säger Aftonbladets biträdande redaktionschef Hanna Olsson Berg om rekryteringen av två nya kvällschefer till nyhetsdesken. Foto: Aftonbladet
”När vi bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer”, säger Aftonbladets biträdande redaktionschef Hanna Olsson Berg om rekryteringen av två nya kvällschefer till nyhetsdesken. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye