Blue Cromos

Hilding Anders förbereder sig för digitala produktpass med hjälp från Blue Cromos

Dela

Hilding Anders, Europas ledande sängtillverkare, är klarvaken för framtida EU-bestämmelser om digitala produktpass och tar hjälp av Blue Cromos (också baserat i Malmö) för att förbereda sig.

Hilding Anders ser värdet av att starta arbetet med att förbereda sig för digitala produktpass i god tid och har därför vänt sig till Blue Cromos för att använda sig av företagets plattform för hantering av digitala produktpass. En plattform som redan använts i liknande projekt med Svensk Handel, Svanen, GS1, Ahlsell, Mio och Axfood.
God sömn med gott samvete för miljön Sleeper by Gordenkoff on Shutterstock, digitalisation by Just_Super on iStock

Nödvändigheten av att ställa om vår konsumtion till att bli mer hållbar och cirkulär har väl knappast någon missat. Men det är inte alltid lätt att hitta rätt information för att kunna konsumera hållbart. Därför är EU på väg att, inom bara några år, införa digitala produktpass för i stort sett alla produkter som säljs inom EU:s gränser.

Hilding Anders ser värdet av att starta arbetet i tid och har därför vänt sig till Blue Cromos för att använda sig av företagets plattform för hantering av digitala produktpass. En plattform som redan använts i liknande projekt med Svensk Handel, Svanen, GS1, Ahlsell, Mio och Axfood.

Detta är verkligen en spännande möjlighet för oss som serviceleverantör att låta en kund som Hilding Anders tidigt använda tekniken för att hantera digitala produktpass för deras prestigeprodukter säger Fredrik Malm, VD för Blue Cromos.

Hilding Anders kommer att använda en sandboxmiljö av plattformen för ett begränsat urval av produkter för att få bättre insikt i vad som väntar vad gäller typer av data som man behöver utvinna och samla in, liksom format, enheter och praktiska utmaningar.

Till att börja med kommer man att arbeta med produkter för de norska och schweiziska marknaderna.

Om digitala produktpass

Digitala produktpass (DPP) är tänkt att bli enkelt sätt för konsumenter, myndigheter, producenter och återförsäljare att få enhetlig och säkerställd information om ursprung, miljöpåverkan, reparationsmöjligheter och återvinning. DPP är en del i ramlagstiftningen ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation). Enkelt för dem som är tänkta att konsumera informationen, men inte lika enkelt för de som ska se till att den finns, är korrekt, verifierad och lätt tillgänglig.

Om Blue Cromos plattform för digitala produktpass

De digitala produktpassen ställer hela leveranskedjan, från producenter till återförsäljare, inför flera utmaningar:

  1. Till att börja med att utvinna den efterfrågade informationen över huvud taget. Kraven på information gäller miljöpåverkan, cirkularitet och reparationsmöjlighet liksom frånvaron av barn- och tvångsarbete eller skogsskövling. Detta ställer krav både på att ha kontroll över den egna produktionen och hanteringen, men också på hela kedjan av underleverantörer ända bak till utvinnandet och framställandet av råmaterial
  2. Därefter att se till att denna information görs tillgänglig i definierade, standardiserade format, verifieras och kontinuerligt hålls uppdaterad - med minsta möjliga ansträngning och högsta möjliga tillförlitlighet.
  3. Och, slutligen, att informationen görs tillgänglig enkelt, effektivt och kontinuerligt.

Eftersom det blir krav på tillgång av digitala produktpass kommer varor som inte kan visa upp några sådana att bli osäljbara. Och, givetvis, kommer detta att fortplanta sig bakåt genom hela kedjan av leverantörer och distributörer.

Blue Cromos plattform

Av de tre punkterna ovan fokuserar Blue Cromos på punkterna 2 och 3. Företaget har skapat en parallell "supply chain" för digitala produktdata – och händelsedata genom produkters livscykel – som stödjer digitala produktpass. Efter hand som produkter färdigställs, följer deras DPP-data med, aggregeras och verifieras.

Dessutom har denna digitala supply chain kapacitet för tjänster och affärsutveckling långt bortom vad som krävs "bara" för digitala produktpass. Tänk dig en "patientjournal" för varje enstaka föremål så blir möjligheterna tydliga .

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hilding Anders ser värdet av att starta arbetet med att förbereda sig för digitala produktpass i god tid och har därför vänt sig till Blue Cromos för att använda sig av företagets plattform för hantering av digitala produktpass. En plattform som redan använts i liknande projekt med Svensk Handel, Svanen, GS1, Ahlsell, Mio och Axfood.
God sömn med gott samvete för miljön
Sleeper by Gordenkoff on Shutterstock, digitalisation by Just_Super on iStock
Ladda ned bild

Om oss

Blue Cromos är ett svenskt teknikföretag med huvudkontor i Malmö som är specialiserat på brand protection-lösningar. Vi har utvecklat en patenterad teknikplattform med applikationer för autentisering, identifiering, kvalitetssäkring  och spårning av produkter och förpackningar. 

Andra språk

Följ Blue Cromos

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Blue Cromos

Blue Cromos framträder vid GS1 Global Forum 2024 i Bryssel, 21 & 22 februari, för att berätta om och demonstrera en lösning för smidig hantering av data för digitala produktpass.19.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Om bara tre år planerar EU att införa krav på att produkter som säljs inom unionen ska kompletteras med omfattande, verifierad och uppdaterad digital information och certifikat om cirkularitet, miljöpåverkan och ansvarsfull produktion. Med start för ett begränsat antal branscher är avsikten att gradvis utvidga omfattningen. Produktdata – från ett nödvändigt ont att hantera till en värdeskapande tillgång Blue Cromos ser bortom den initiala utmaningen att få tag i dessa data och har, tillsammans med GS1 och utvalda distributörer och återförsäljare, utvecklat en lösning för smidig, säker och effektiv tillgång till verifierade, distribuerade data för professionellt bruk. Allt baserat på öppna och interoperabla standars. Metoden har potential att inte bara drastiskt förenkla hanteringen av data för digitala produktpass utan även att revolutionera tillgång till och hantering av produktdata, certifikat och produkthändelser av andra slag. Blue Cromos metod för säker och verifierad tillgång til

Blue Cromos on stage at GS1 Global Forum 2024 in Brussels, 21 & 22 February, to speak and demonstrate a solution for smooth handling of digital product passport data.19.2.2024 08:00:00 CET | Press Release

In just three years from now, the European Union is expected to start requiring products sold in the Union to be accompanied by extensive, verified, and current online data and certificates on circularity, environmental impact, and responsible production. Starting with a limited number of industries, the intention is to gradually expand the scope of industries. Product data – From a necessary pain to be managed to an asset to be leveraged. Thinking beyond the initial hurdle of obtaining the data, Blue Cromos have, together with GS1 and selected retailers and distributors, developed a solution for easy, secure, and efficient access to verified distributed data for professional use. All based on open and interoperable standards. The method has the potential to, not only greatly facilitate handling digital product passport data, but to revolutionise management and access of product data, certificates, and events in general. The Blue Cromos method of secure and verified access to open data

Blue Cromos säkrar 1,3 miljoner SEK från Vinnova för säker och enkel hantering av EU:s digitala produktpass.7.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Redan tidigare har Blue Cromos brutit ny mark för att utveckla hanteringen av de digitala produktpass som EU förväntas införa inom de närmaste åren. Arbetet har gjorts i samarbete främst med GS1 och Ahlsell. Nu har företaget dessutom säkrat 1,3 miljoner SEK från Vinnova för att utveckla ProTrack tillsammans med samma partners, en kommersiell tjänst för säker och effektiv hantering av de digitala produktpass som kommer att krävas för produkter till salu inom unionen. Ett införande som kommer att få GDPR att blekna i jämförelse. ProTrack fokuserar på att bygga metod, system och standards för att automatiserat konsolidera, validera och distribuera datat för digitala produktpass, att förenkla hanteringen av informationen genom hela leveranskedjan. Att, med hjälp av AI och blockchain bygga en säker, flexibel och effektiv distributionskedja för digital produktinformation, som kompletterar den konventionella distributionskedjan för fysiska produkter. "Att bygga detta för de digitala produktpa

Blue Cromos secures 1.3 million SEK from Sweden's Public Innovation Agency (Vinnova) to develop secure and simple handling of the EU digital product passports.7.12.2023 08:00:00 CET | Press Release

Blue Cromos is already a frontrunner in the development of infrastructure to handle the digital product passports the European Union plans to require in the upcoming years. The work has been done in collaboration primarily with GS1 and Ahlsell. Now, the company has secured 1.3 million SEK from the Swedish Public Innovation Agency to develop ProTrack together with the same partners. ProTrack will be a commercial service for secure and efficient handling of the digital product passports which will be required as a digital supplement to products sold within the Union. An implementation that makes GDPR look like a day in the park. ProTrack focuses on building methods, systems and standards to automatically consolidate, validate and distribute the data for the digital product passports; to simplify the handling of the information throughout the entire supply chain. To leverage AI and blockchain to build a secure, flexible and efficient supply chain for digital product information, to supple

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye