Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT
Efter tre år på SVT återvänder Ines Micanovic till Omni och rollen som redaktionschef.
– Ja, det var väl dags att komma hem helt enkelt? Jag läser Omni dagligen och tycker det är häftigt att se hur nyhetstjänsten ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger Ines Micanovic.

Ines kom första gången till Omni som 23-åring, då som nyhetsredaktör. Sex år senare, 2019, blev hon redaktionschef tillsammans med Calle Sandstedt och tre år senare rekryterades hon till en roll som arbetsledande redaktör på SVT Online.
– Det finns mycket som lockar med att komma tillbaka till Omni. Det är ett litet bolag med stort entprenöriellt driv. Och smarta, pålästa redaktörer med stark journalistisk integritet. Jag har stor respekt för teamet och det ska bli kul att få jobba ihop igen.
Chefredaktör Markus Gustafsson är stolt över värvningen.
– Det är fantastiskt. Ines var en stjärna och en modern och väldigt uppskattad ledare redan under sin första sejour på Omni. Nu kommer hon dessutom att tillföra ytterligare kompetens med sina erfarenheter från utanför Omni, säger han.
På Omni finns flera exempel på medarbetare som varit på Omni, prövat utmaningar utanför bolaget – för att sen komma tillbaka.
– Vi kallar dem boomerangs och ser det som det finaste av alla betyg för oss som team och arbetsplats, säger Markus Gustafsson.
Efter tre år på SVT i bagaget tar Ines Micanovic med sig insikten av att verkligen fokusera på vardagsnära ämnen och vinklar som engagerar publiken.
– Men jag ser också att det är rätt att satsa på verifieringsjournalistik. Det tror jag allt fler medieföretag kommer att behöva göra i tider av ökad desinformation och AI-användning. Där vill jag att Omni ska gå i täten, säger Ines Micanovic.
Ines Micanovic bildar team med Omnis två tidigare redaktionschefeer, Matilda Glaser och Calle Sandstedt. I Omnis ledning finns också redaktionschef Samuel Inghammar med ansvar för Omni Mer och Sandra Johansson, redaktionschef för Omni Ekonomi.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, vd och chefredaktör, Omni. Telefon: 070-5252125. E-post: markus@omni.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Omni är ett av våra mediehus.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum