Schibsted

Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT

Dela

Efter tre år på SVT återvänder Ines Micanovic till Omni och rollen som redaktionschef.
– Ja, det var väl dags att komma hem helt enkelt? Jag läser Omni dagligen och tycker det är häftigt att se hur nyhetstjänsten ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger Ines Micanovic.

Ines Micanovic återvänder till Omin efter tre år i ledande ställning på SVT. – Det är häftigt att se hur nyhetstjänsten Omni ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger hon. Foto: Kata Chuda
Ines Micanovic återvänder till Omin efter tre år i ledande ställning på SVT. – Det är häftigt att se hur nyhetstjänsten Omni ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger hon. Foto: Kata Chuda

Ines kom första gången till Omni som 23-åring, då som nyhetsredaktör. Sex år senare, 2019, blev hon redaktionschef tillsammans med Calle Sandstedt och tre år senare rekryterades hon till en roll som arbetsledande redaktör på SVT Online.

– Det finns mycket som lockar med att komma tillbaka till Omni. Det är ett litet bolag med stort entprenöriellt driv. Och smarta, pålästa redaktörer med stark journalistisk integritet. Jag har stor respekt för teamet och det ska bli kul att få jobba ihop igen.

Chefredaktör Markus Gustafsson är stolt över värvningen.

–  Det är fantastiskt. Ines var en stjärna och en modern och väldigt uppskattad ledare redan under sin första sejour på Omni. Nu kommer hon dessutom att tillföra ytterligare kompetens med sina erfarenheter från utanför Omni, säger han.

På Omni finns flera exempel på medarbetare som varit på Omni, prövat utmaningar utanför bolaget – för att sen komma tillbaka.

– Vi kallar dem boomerangs och ser det som det finaste av alla betyg för oss som team och arbetsplats, säger Markus Gustafsson.

Efter tre år på SVT i bagaget tar Ines Micanovic med sig insikten av att verkligen fokusera på vardagsnära ämnen och vinklar som engagerar publiken.
–  Men jag ser också att det är rätt att satsa på verifieringsjournalistik. Det tror jag allt fler medieföretag kommer att behöva göra i tider av ökad desinformation och AI-användning. Där vill jag att Omni ska gå i täten, säger Ines Micanovic.

Ines Micanovic bildar team med Omnis två tidigare redaktionschefeer, Matilda Glaser och Calle Sandstedt. I Omnis ledning finns också redaktionschef Samuel Inghammar med ansvar för Omni Mer och Sandra Johansson, redaktionschef för Omni Ekonomi.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, vd och chefredaktör, Omni. Telefon: 070-5252125. E-post: markus@omni.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ines Micanovic återvänder till Omin efter tre år i ledande ställning på SVT. – Det är häftigt att se hur nyhetstjänsten Omni ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger hon. Foto: Kata Chuda
Ines Micanovic återvänder till Omin efter tre år i ledande ställning på SVT. – Det är häftigt att se hur nyhetstjänsten Omni ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger hon. Foto: Kata Chuda
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Omni är ett av våra mediehus.

Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye