Nu tränas en AI-assistent för svensk offentlig sektor
Medarbetare i tre kommuner är nu igång med träningen av en AI-driven assistent för offentlig sektor. Projektet leds av AI Sweden, Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens.
– Vi har ett par hundra rutiner och riktlinjer som personalen ska förhålla sig till, dokument som ligger i olika samarbetsrum och i olika mappar. De kommer inte åt dokumenten via telefonen idag. Vi metodutvecklare tar dagligen emot samtal med frågor om vad det är som gäller eller var de hittar olika dokument. Det ska vara lätt att göra rätt och det är det inte som det är idag. Här kommer den digitala assistenten göra en stor skillnad för medarbetarna, säger Gina Johannisson, metodutvecklare i Kungsbacka kommun.
Projektet En gemensam digital assistent för offentlig sektor är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden. Syftet är att främja nationell samverkan kring AI för textuppgifter och skapa förutsättningar för gemensamma lösningar i offentlig sektor.
Genom att involvera personal från bland annat hemtjänsten i utvecklingsarbetet kommer modellerna att bli relevanta och effektiva för de specifika arbetsuppgifter som finns i respektive verksamhet. Inom just hemtjänsten innebär det till exempel ett verktyg som ska göra det lättare för personalen att hitta information i den samlade dokumentation som finns.
– Medarbetarna i organisationerna har den absolut viktigaste rollen i utvecklingen av en digital assistent för offentlig sektor. För att utveckla AI-verktyg som verkligen gör skillnad och skapar värde, krävs mer än bara teknisk expertis. Det krävs gedigen kunskap och förståelse för de specifika verksamhetsområden där tekniken ska tillämpas. Vi behöver kombinera domänkunskap och teknisk kunskap för att kunna skapa skräddarsydda och värdeskapande AI-lösningar, säger Jonatan Permert, projektledare på AI Sweden.
Gina Johannisson beskriver den förändring hon vill se:
– Personalen kommer kunna få svar direkt i telefonen och när de är på plats ute hos patient/omsorgstagare. Det kommer också göra stor skillnad att medarbetarna får svar snabbt och med ett enkelt språk, de har inte tiden till att sitta och läsa långa rutiner eller riktlinjer. Detta kommer leda till att kvalitén och säkerheten på vården och omsorgen förstärks samt att arbetsmiljön förbättras för medarbetarna på vård och omsorg. Då vård och omsorg står inför en stor utmaning med att räcka till när våra patienter blir fler så behöver vi hitta effektivare arbetssätt och den digitala assistenten är ett led i det arbetet, säger hon.
Svensk offentlig sektor står inför flera utmaningar under de kommande åren, där bristen på personal är en av de mest centrala. Enligt prognoser från Sveriges Kommuner och Regioner kommer 410 000 personer att behöva rekryteras under åren fram till och med 2031.
Ökad användning av artificiell intelligens är ett sätt att minska rekryteringsbehovet, genom att hitta nya sätt att jobba som ökar både effektiviteten och kvaliteten i verksamhetsprocesser. Enligt en beräkning som DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, publicerade 2019 har AI potential att spara 140 miljarder kronor om året i offentlig sektor.
Träningen som just nu pågår i Tjörn, Kungsbacka och Göteborg innebär att hemtjänstpersonal skapar svar på frågor som ska fungera som exempel för språkmodellen att lära av. I nästa steg kommer den här träningen att ligga till grund för faktiska AI-tjänster som används av personalen.
– Det kan handla om mer allmänna textuppgifter, som att förenkla språket i en text eller sammanfatta ett dokument. Men också att ge svar på specifika frågor utifrån förvaltningens egen dokumentation. Det betyder bland annat att medarbetarna kommer att slippa söka bland mängder med dokument utan istället kan ställa frågor direkt till en AI-assistent och få skräddarsydda svar, säger Jonatan Permert.
Fram till sommaren sker första etappen av arbetet med assistenten där den tekniska lösningen och metoder för datagenerering samt förändringsledning utvecklas, tillsammans med de tre kommunerna och de tre regioner som är med i projektet. Efter sommaren går projektet in i etapp två och då kommer en uppskalning ske utifrån de lärdomar som framkommit tillsammans med ytterligare ett 30-tal kommuner, regioner och myndigheter.
Fakta om En gemensam digital assistent för offentlig sektor
-
Initiativet syftar till att skapa nationell samverkan inom offentlig sektor för att utveckla moderna och kapabla AI-lösningar för språk. Målet är att dela på kritiska resurser och dela på bördan av att skapa de data som krävs för att kunna skapa verkligt kapabla och flexibla lösningar.
-
Kommunerna som deltar är Kungsbacka, Göteborg och Tjörn, regionerna är Västra Götaland, Skåne och Halland.
-
Teknikleverantör är Intel.
-
Projektet finansieras av Vinnova och projektdeltagarna.
-
Koordinering och projektledning sker av AI Sweden.
-
I etapp två, som startar efter sommaren och planeras pågå till årsskiftet 2025/2026, ökar antalet kommuner och regioner till ett 30-tal.
-
Från 2026 är ambitionen att överlämna initiativet till en aktör som långsiktigt fortsätter arbeta med drift, skalning och utveckling.
Kontakt
Jonatan Permert, projektledare AI Sweden: 073-972 59 14 / jonatan.permert@ai.se
Om oss
Om AI Sweden
AI Sweden är Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens. AI Sweden stöds av svenska staten samt näringsliv och offentlig sektor över hela Sverige. Målet med arbetet är att accelerera användningen av AI för att stärka Sveriges välfärd och konkurrenskraft, och att förbättra livet för alla människor som lever i Sverige.
Följ AI Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AI Sweden
”En arbetsmarknad i rörelse”: Arbetsmarknadens AI-råd presenterar sin första gemensamma lägesbild om hur AI förändrar svensk arbetsmarknad24.11.2025 09:41:47 CET | Pressmeddelande
Arbetsmarknadens AI-råd publicerar idag sin första insiktsrapport – En arbetsmarknad i rörelse – som ger en samlad nulägesbild av hur artificiell intelligens förändrar svensk arbetsmarknad. Rapporten visar att användningen av AI redan märks brett i tjänste- och kunskapsintensiva yrken, men att spridningstakten varierar beroende på organisatoriska förutsättningar och förmågor.
Nordisk-baltiskt AI-center lanseras med bas i Stockholm22.10.2025 08:00:31 CEST | Pressmeddelande
Nu lanseras New Nordics AI, ett nytt center som ska stimulera samarbete, utveckla regionens konkurrenskraft och accelerera användningen av artificiell intelligens i den nordisk-baltiska regionen. Initiativet är ett samarbete mellan AI Sweden och ledande nationella organisationer i Finland, Danmark, Norge och Island. Huvudsekretariatet placeras i Stockholm.
AI Swedens chef nominerad i Årets samhällsaktör21.10.2025 09:00:28 CEST | Pressmeddelande
Martin Svensson, Managing Director på AI Sweden, är finalist i Årets samhällsaktör 2025. Han nomineras i kategorin Ledarskap för sitt arbete med att accelerera AI-användningen i Sverige. Priset delas ut av Dagens industri och Gullers Grupp.
AI Sweden samlar fack och arbetsgivarorganisationer i nytt nationellt råd om AI:s påverkan på arbetsmarknaden13.10.2025 07:46:22 CEST | Pressmeddelande
För att möta den snabba AI-transformationen på svensk arbetsmarknad lanseras nu Arbetsmarknadens AI-råd. På initiativ av AI Sweden samlas för första gången fackförbund, arbetsgivar- och omställningsorganisationer i ett nytt forum för att skapa en gemensam lägesbild och ta fram konkreta rekommendationer som ska stärka Sveriges omställningsförmåga och kompetensförsörjning.
Re:Create utforskar hur AI kan skapa nya arbetssätt i kreativ sektor1.10.2025 10:03:40 CEST | Pressmeddelande
Artificiell intelligens förändrar i snabb takt förutsättningarna för den kreativa sektorn. Re:Create är ett centralt initiativ som stödjer denna transformation genom att systematiskt koppla samman etablerade och oetablerade aktörer, ny teknik och framtida kompetensbehov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum