Svensk Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken i Sverige snart helt fossilfri

Dela

Ny statistik från Svensk Kollektivtrafik visar att 95 procent av kollektivtrafiken med buss körs på förnybara drivmedel eller el. Regional- och pendeltågstrafiken drivs så gott som helt med el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs endast på el. Nu gäller det att öka kollektivtrafikens marknadsandel för att minska transportsektorns klimatutsläppen.

Svensk Kollektivtrafik. Inga restriktioner.

– De regionala kollektivtrafikmyndigheternas klimatarbete visar att det går att ställa om till fossilfritt och göra stora minskningar av klimatutsläppen, kommenterar Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Till 2030 ska transportsektorns utsläpp minska med 70 procent jämfört med 2010. Kollektivtrafiken uppfyllde sin del av målet redan för flera år sedan.
– Eftersom kollektivtrafiken har så låga utsläpp gäller det nu att öka kollektivtrafikens marknadsandel för att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser, fortsätter Johan Wadman.

Svensk Kollektivtrafik har därför tagit fram ett 40-punktsprogram för minskade utsläpp av växthusgaser genom ökad kollektivtrafikandel, med konkreta politiska förslag till riksdag, regering och kommuner.

Svensk Kollektivtrafik anser bland annat att
•    Förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken ska tas bort
•    Reseavdraget ska ersättas av en färdmedelsneutral skattereduktion för arbetsresor
•    Underhållet av de banor som är viktig för pendel- och regionaltågstrafiken ska öka 
•    Statligt stöd för lokal och regional kollektivtrafik i bostadsområden som håller på att byggas ska införas

– Det är klimateffektivt att resa tillsammans. Kollektivtrafiken kommer fortsätta att minska utsläppen även när trafiken är helt elektrifierad eftersom elförbrukningen och antalet fordon minskar när fler reser tillsammans. Varje person som kliver ur bilen och på bussen eller tåget minskar utsläppen, framhåller Lars Sandberg, analytiker på Svensk Kollektivtrafik.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye