Vårdförbundet

Vårdförbundet varslar om strejk i fem regioner

Idag den 21 maj varslar Vårdförbundet runt 2000 medlemmar i fem regioner om strejk. Strejken inleds den 4 juni klockan 11. Samtidigt fortsätter övertidsblockaden för över 68 000 barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor.

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet
Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet Dan Lepp Vårdförbundet. Bilderna på Sineva Ribeiro får användas fritt i medier förutsatt att fotografens namn anges vid publicering.

Vi varslar om strejk för vi menar allvar med att vi vill rädda vården! Våra medlemmar måste få kortare arbetstid för att orka ett helt yrkesliv. Men trots att vi har ett starkt stöd både från medlemmar och allmänhet för våra rimliga krav meddelar SKR gång på gång att de inte har något mandat att förhandla. SKR och Sobona ger oss inga andra alternativ än att ta nästa steg i konflikten, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Vårdförbundets varsel om strejk rör runt 2000 medlemmar och oorganiserade i de fem regionerna Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Västerbotten. Varslet omfattar arbetsplatser på Skånes universitetssjukhus, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Karolinska universitetssjukhuset, Linköpings universitetssjukhus, Norrlands universitetssjukhus. Därutöver omfattas Danderyds sjukhus och Södersjukhuset på Sobonas avtalsområde.

Vi har valt att varsla om strejk på de här sjukhusen av flera skäl. De är stora arbetsgivare och har ett omfattande ansvar för den arbetsbelastning och de arbetstider som vi vill förbättra. Vi har också många medlemmar på dessa sjukhus, och det finns alternativ för patienter som söker vård för de verksamheter vi tar ut i strejk, säger Sineva Ribeiro.

Strejken inleds den 4 juni klockan 11 och omfattar biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Generellt undantas psykiatri och enheter som vårdar barn av detta varsel. För att minimera negativa konsekvenser av konflikten har Vårdförbundet gjort ansvarsfulla överväganden för att åtgärderna inte ska medföra fara för människors liv eller för bestående ohälsa.

Vi har i våra varsel tagit ansvar genom att ange undantag för att upprätthålla vård för exempelvis cancerdiagnoser, vård för barn och för livshotande tillstånd. Nu har arbetsgivarna två veckor på sig att förbereda och anpassa sig så att de fortsatt kan erbjuda medborgarna en god hälso- och sjukvård. Det är viktigt att de tar det arbetet på allvar, säger Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet.

Sedan den 25 april råder övertids- mertids- och nyanställningsblockad för 63 000 medlemmar i landets regioner och fyra bolag, samt sedan den 20 maj för ytterligare 5000 medlemmar i kommunal hälso- och sjukvård i 29 kommuner. Detta ligger kvar men från den 4 juni klockan 16 hävs nyanställningsblockaden i regionerna samt vid Södersjukhuset och Danderyds sjukhus.

Att vi släpper på nyanställningsblockaden hänger nära samman med att vi vill möjliggöra för studenter som tar examen i juni att ta anställning som barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor så snart de fått sin legitimation från Socialstyrelsen, säger Sineva Ribeiro.

Bakgrunden till Vårdförbundets krav på en stegvis förkortad arbetstid är att 30 procent av medlemmarna jobbar deltid, många för att de inte orkar heltid. Unga upplever i högre grad arbetsbelastningen för hög och svår att hantera. Fyra av tio unga tror inte heller att de kommer att stanna i yrket resten av arbetslivet. Samtidigt kan många tänka sig att gå upp i heltid om arbetstiden sänks. Stödet är starkt i befolkningen. 7 av 10 stöder en arbetstidsförkortning för Vårdförbundets yrkesgrupper, visar en ny Novus- undersökning.

Kortare arbetstid är nyckeln för att kunna rekrytera fler till vården. Det är den allra viktigaste frågan för våra medlemmar.  Men SKR och Sobona har stoppat huvudet i sanden och presenterar vilseledande katastrofscenarion. Det håller inte. Regioner, kommuner och kommunala företag måste ge SKR och Sobona mandat att gå oss till mötes. Annars kommer det inte finnas någon kvar att rekrytera till hälso- och sjukvården. Utan oss ingen vård, säger Sineva Riberio, ordförande i Vårdförbundet.

Kontaktuppgifter till lokala talespersoner finns här.

Vårdförbundets presstjänst0703 10 30 09 (ej sms)

Presstjänsten vardagar 06.00 - 20.00, helger och röda dagar 08.00-17.00. Presskontakter lokalt: vardforbundet.se/press/

Tel:070-310 30 09

Om oss

Vårdförbundet är ett yrkesförbund som samlar cirka 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Följ Vårdförbundet

Senaste pressmeddelandena från Vårdförbundet

Vårdförbundet har sagt ja till ett nytt avtal med förkortad arbetstid och högre löner28.6.2024 16:00:51 CEST | Pressmeddelande

Vårdförbundet fick den 27 juni en ny hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde och ett likalydande bud från SKR. Budet innebär att fler som jobbar på obekväm tid får arbetstidsförkortningar, som mest 4 timmar per vecka. Den omfattande övertiden ska utvärderas, och dessutom säkras en god löneutveckling för förbundets medlemmar. SKR och medlarnas bud är slutligt. Förbundsstyrelsen har därför idag beslutat att säga ja till budet om nytt huvudavtal. Därmed blåses strejk och övertidsblockad av.

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.