Unngå hodepine når du sjøsetter båten

Båtsesongen nærmer seg, og det er på tide å børste støv av båten og gi den den kjærligheten den fortjener etter en lang vinter. Men før du setter i gang er det greit å unngå de vanligste feilene som mange båteiere gjør. For å hjelpe med dette deler båtekspert Stian Kire fra Yamaha Marine sine beste tips for å gjøre sjøsettingen trygg og sikker.

Kvinne med hodepine på en båt

Tiden er inne for å forberede seg til sjøsettingen, en etterlengtet tid for alle båtentusiaster. Mange har gledet seg til igjen å kjenne den friske brisen i ansiktet og vannet som skvulper mot båten. Men etter en lang vinter er det lett å slurve og ikke tenke på alle forberedelsene som må gjøres før sjøsetting, noe som kan bli kostbart senere i sesongen.

Stian Kire vokste opp til sjøs, og er ikke fremmed for båtliv. Han har jobbet i bransjen i over 10 år og har opplevd det meste – og lært å håndtere de mest uventede situasjonene før båtsesongen.

- Selv vet jeg hvordan det er når man har ventet på å komme seg ut med båten igjen, og bare vil ut. Men det er lett å glemme viktige forberedelser i spenningens øyeblikk. Mange nye båteiere unnlater å sjekke tilstanden til motoren eller at skroget er fritt for skader. Det kan virke tidkrevende eller unødvendig, men å overse dem kan resultere i kostbare og farlige problemer senere i sesongen. Derfor er det viktig å sette av tid før sjøsetting slik at du kan få en trygg og hyggelig sesong, og unngå uventede kostnader i fremtiden, sier Stian Kire fra Yamaha Motor Scandinavia

Hver detalj spiller en viktig rolle for å gjøre alle turer så fine og trygge som mulig. For eksempel for å sjekke at motoren virker som den skal eller for å sikre at skroget er fritt for skader.

Norske båtførere bedre enn svenske

Selv om trangen til å komme seg ut på vannet rett etter at båten er sjøsatt kan være stor, er det viktig å huske på at forholdene kan ha endret seg i løpet av vinteren. Ruter som tidligere var kjente kan ha endret seg, noe som understreker viktigheten av forsiktighet og oppdatert navigasjonspraksis. En rapport fra Skipperi, Nordens største båtdelingstjeneste, viser at norske båtførere går på grund sjeldnere enn svenske. De som går på grund er vanligvis menn og ferske båtførere med 1-3 års erfaring.

- Det er viktig å oppdatere kartet jevnlig, da endringer i våre farvann kan øke risikoen for å gå på grunn. Det er også viktig å være klar over dagens vannstand. Ved lav vannstand kan vanlige ruter være ufarbare, noe som krever at man nøye følger oppdaterte kart og velger trygge ruter der vannet med god margin er dypt nok, sier Stian.

Båtekspert Stian deler sine beste tips før sjøsetting

Sjekk motoren:

- Før du drar ut på vannet er det viktig at du gir motoren en rask sjekk. Tenk på det som hjertet i båten din  hvis den ikke er i topp stand, kan det være som å prøve å løpe et maraton uten trening. I verste fall kan motoren stoppe. Kontroller at det er tilstrekkelig med olje på motor og gir, og at oljen er ren og fersk. Sjekk også at motoren starter og at den kjøler som den skal før du transporterer båten til utsettingsrampen.

Hold båten tett:

- En tett båt er en glad båt! Det høres kanskje innlysende ut, men det er ekstremt viktig å sørge for at båten er fri for lekkasjer. Tenk på det som en helsetest på båten din – en liten lekkasje kan fort bli et stort problem når du først er ute på vannet. Inspiser skroget og alle gjennomføringer før sjøsetting, og når båten er sjøsatt, sjekk for lekkasjer i alle luker og rom før avgang. Og du... ikke glem bunnpluggen!

Utfør regelmessig vedlikehold:

- Båter trenger kjærlighet og omsorg for å fungere som de skal. Vedlikehold båten regelmessig i løpet av vinteren for å unngå ubehagelige overraskelser når du sjøsetter. Bytt olje, sjekk batteriet og se over alt annet som kan trenge litt kjærlighet. Det vil gi en tryggere opplevelse på vannet!

Kvinne med hodepine på en båt

Ledarskapsbyte på Yamaha Motor Scandinavia3.6.2024 15:31:23 CEST | Pressmeddelande

Yamaha Motor Scandinavia (YMSCA), ansvarig för Yamaha-verksamheten i Sverige, Norge, Danmark, Grönland, Island och Färöarna, meddelar att Michael van Zomeren från och med 1 juli 2024 kommer att sluta som Country Manager för Skandinavien. Michael återvänder, efter att ha lett företaget framgångsrikt under de senaste sex åren, till Yamaha Motors huvudkontor i Nederländerna för ett nytt uppdrag som ännu inte har gjorts offentligt. Samtidigt kommer Christopher Sjöblom att efterträda Michael van Zomeren som Country Manager. Christopher Sjöblom, för närvarande president för Yamahas marinfabrik, Inha Works Ltd. i Finland, har en lång karriär på Yamaha Motor Scandinavia som avdelningschef Marine och divisionschef Marine mellan 2016 och 2021. Michael van Zomeren: ”Jag är mycket tacksam för det stöd jag fått under min tid på Yamaha Motor Scandinavia med ett fantastiskt Yamaha-team och ett fantastiskt nätverk av dedikerade Yamaha-återförsäljare. Jag är övertygad om att Yamaha kommer att fortsätta

Lederskifte hos Yamaha Motor Scandinavia3.6.2024 15:31:23 CEST | Pressmeddelande