Biologiska mångfaldens dag – här är listan över lokala evenemang

Bekämpa lupiner, gå på paddsafari och bygg bostäder till vilda bin. Den 22 maj infaller den internationella dagen för biologisk mångfald som instiftats av FN. Naturskyddsföreningen uppmärksammar dagen med aktiviteter runt om i Sverige.

Varje år firas den biologiska mångfaldens dag genom en mängd olika evenemang och aktiviteter. I år kan du bland annat spana efter pilgrimsfalk i Bjässberget, gå på ängsvandring i Forentorp eller lära dig att bygga fågelholkar på Skansen.

• Här listas aktiviteter som Naturskyddsföreningens lokala kretsar arrangerar.
  • Här listas fler aktiviteter som anordnas runt 22 maj.

Biologisk mångfald är ett samlingsbegrepp för all den variation som finns mellan och inom arter och livsmiljöer på jorden. Den biologiska mångfalden är en förutsättning för allt liv och spelar en avgörande roll för naturens grundläggande funktioner, så som pollinering och rening av luft och vatten.

Men den biologiska mångfalden minskar i allt snabbare takt över hela världen. Djur- och växtlivet hotas av föroreningar, bekämpningsmedel, skogsavverkning, utfiskning och klimatförändringar. Enligt forskningen är vår överkonsumtion, särskilt i den rika världen, en bidragande orsak till den snabba förlusten av arter.

Naturskyddsföreningen arbetar för att bevara den biologiska mångfalden, bland annat genom att skydda naturområden och driva på för att minska föroreningar och utsläpp av växthusgaser.